هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بیانیه‌ها و مساعدت‌های مراجع عظام و علما در پی وقوع زلزله در ایران، ترکیه و سوریه

بیانیه‌ها و مساعدت‌های مراجع عظام و علما در پی وقوع زلزله در ایران، ترکیه و سوریه

در پی وقوع زمین‌لرزه در خوی، ترکیه و سوریه، مراجع عظام و علما با صدور پیام‌هایی ضمن ابراز همدردی با مردم مصیبت دیده، مصرف بخشی از وجوهات شرعی را در این مورد جایز دانستند.

  آیتاللهالعظمی وحید خراسانی
به گزارش خبرگزاری حوزه، در پی تماس مکرر مقلدین حضرت آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی و سؤال از ایشان در مورد صرف وجوهات شرعیه برای زلزله‌زدگان شهرستان خوی، ایشان ضمن همدردی و ارسال محموله‌های لوازم ضروری و مایحتاج زلزله‌زدگان در روزهای اولیه حادثه، با توصیه به مسئولان مربوطه نسبت به رسیدگی هرچه سریع‌تر به وضعیت مردم زلزله‌زده خوی، گفتند: مؤمنین مجاز به صرف یک سوم از سهم امام(ع) جهت رفع مایحتاج آن‌ها می‌باشند.

   آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی
این مرجع تقلید، صرف یک‌سوم وجوهات شرعیه برای کمک به زلزله‌زدگان خوی را مجاز اعلام کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان و مصیبت‌دیدگان شهرستان خوی، با توصیه به مسئولین نسبت به کمک و امدادرسانی هرچه بیشتر به مردم منطقه، اجازه دادند، مؤمنین از یک‌سوم وجوهات شرعیه خویش، برای کمک به حادثه‌دیدگان استفاده نمایند.

  دفتر آیتاللهالعظمی نوری همدانی      
این مرجع تقلید استفاده دو سوم از سهم امام(ع) برای زلزله‌زدگان خوی را مجاز دانستند.
متن اطلاعیه پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله نوری همدانی به این شرح است: درپی درخواست عده‌ای از مؤمنین مبنی بر صرف وجوهات شرعیه برای زلزله‌زدگان شهرستان خوی، معظم‌له ضمن تأکید به مسئولان نسبت به حل سریع مشکلات پیش‌آمده در آن منطقه، دو سوم سهم مبارک امام(ع) را برای صرف این موضوع مجاز دانستند.
توفیقات همگان را از خداوند متعال خواهانیم
دفتر حضرت آیت‌الله‌العظمی نوری همدانیدامت برکاته

  دفتر آیتاللهالعظمی سیستانی در پی زلزله خوی، ترکیه و سوریه
حضرت آیت‌الله سیستانی، اختصاص سهم مبارک امام(ع) برای کمک به زلزله‌زدگان خوی را مجاز دانستند. متن جواب استفتاء از معظم‌له در این مورد چنین است:
 مؤمنین مجازند، از دو سوم سهم امام(ع) برای آسیب‌دیدگان زلزله شهرستان خوی به مقدار لازم کمک کنند.
همچنین، دفتر حضرت آیت‌الله  سیستانی در پی وقوع زلزله در ترکیه و سوریه، با صدور پیامی مسئولان ذی‌ربط و مردم را به حمایت از حادثه‌دیدگان فراخواندند. متن پیام دفتر معظم‌له در این رابطه به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
ولا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم
زمین‌لرزه شدیدی که اخیراً مناطق وسیعی از سرزمین‌های ترکیه و سوریه را لرزاند - همان‌طور که اطلاعات جدید نشان می‌دهد - با بر جای گذاشتن قربانیان و مصدومان فراوان و خسارات مادی هنگفت در زیرساخت‌ها و اماکن مسکونی، منجر به یک فاجعه انسانی کم‌نظیر در دوران اخیر شده است.
مرجعیت دینی در نجف اشرف، ضمن ابراز همدردی و همبستگی با مردمی که عزیزان خود را در این مصیبت بزرگ از دست داده‌اند، از خداوند متعال برای آنان صبر و شکیبایی و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت دارد. امید است با همت مسئولین ذی‌ربط و عموم مردم خیر، هرچه سریع‌تر نیازهای لازم برای آسیب‌دیدگان فراهم شود.
نسأل الله العلی القدیر أن‌یدفع البلاء عن‌‌الجمیع و ینعم علیهم بالخیر و‌‌السلام إنه ولی ذلک وهو أرحم الراحمین.
15- رجب - 1444 ق
دفتر آیت‌الله‌العظمی سیستانی دام ظله - نجف اشرف

  آیتاللهالعظمی جوادی آملی
این مرجع تقلید اجازه استفاده از وجوهات شرعیه برای زلزله‌زدگان خوی را صادر کردند.
پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، به‌نقل از دفتر حضرت آیت‌الله جوادی آملی، به اطلاع تمام مؤمنین می‌رساند:
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان و مصیبت‌دیدگان شهرستان خوی و توصیه به مردم گرا‌ن‌قدر که از بذل مساعدت نسبت به زلزله‌زدگان دریغ نفرموده تا مورد عنایت پروردگار قرار گیرند، اجازه دادند، مؤمنین از یک‌سوم وجوهات شرعیه خود، برای کمک به حادثه‌دیدگان استفاده نمایند.
همچنین در پی وقوع زمین‌‌لرزه در ایران، ترکیه و سوریه و جان ‌باختن و مصدوم شدن تعداد زیادی از مردم، این مرجع تقلید پیام تسلیتی را صادر کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، متن پیام حضرت آیت‌الله جوادی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین
نظام هستى بر عدل الهى استوار و بر رحمت رحمانى حق، برقرار است؛ هرچند نه راز آن عدل و نه رمز این رحمت، براى غیراولیای الهى(ع) روشن نیست.
زلزله‌اى که در این ایام در ایران، ترکیه و سوریه رخ داد و عده‌اى از برادران و خواهران آسیب دیدند و خرابی‌هاى سنگینى به منازل مسکونى و تجارى رسید، مایه تأثر عمیق قلبى شد. از خداى سبحان براى رحلت‌یافتگان درخواست مغفرت و براى بازماندگان صبر و اجر مسئلت مى‌شود.
انتظار مى‌رود، مردم گران‌قدر از بذل مساعدت دریغ نفرمایند و مورد عنایت پروردگار قرار گیرند.
١٧ بهمن ١۴٠١/ جوادى آملى

  آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور
مدیر حوزه‌های علمیه، در پیام‌های جداگانه حادثه غم‌انگیز و دلخراش زلزله، در برخی از استان‌های سوریه و ترکیه را به وزیر اوقاف کشور سوریه و رئیس سازمان امور دیانت ترکیه تسلیت گفت.
به گزارش خبرگزاری حوزه، در پیام آیت‌الله اعرافی که به صورت جداگانه، خطاب به دکتر محند عبدالستار السید وزیر اوقاف جمهوری سوریه و پروفسور علی ارباش رئیس سازمان امور دیانت ترکیه صادر شده،  آمده است:
حادثه غم‌انگیز و دلخراش زلزله، در برخی از استان‌های دو کشور دوست و برادر جمهوری عربی سوریه و جمهوری ترکیه موجب تألم ملت شریف ایران و حوزه‌های علمیه گردید.
در این روزهای سخت، تسلیت ما را به‌خاطر جان باختن ده‌ها تن از مردم مسلمان پذیرا باشید و ما را در کنار مردم شریف سوریه بدانید.
اینجانب خود را در درد و غم برادران و خواهران مسلمان دو کشور سوریه و ترکیه، شریک می‌دانم و به نمایندگی از حوزه‌های علمیه، علما و شخصیت‌های دینی جمهوری اسلامی ایران، از صمیم قلب با شما و همه ملت شریف سوریه ابراز همدردی می‌کنم و آمادگی خود را برای اعزام طلاب توانمند و جهادی و ارسال کمک‌های حوزوی و همدردی و مواسات با مردم آسیب‌دیده اعلام می‌دارم.
از محضر خداوند تبارک و تعالی، برای درگذشتگان اجر عظیم و برای بازماندگان و خانواده‌های قربانیان صبر جمیل و برای مصدومان شفای عاجل را از درگاه خداوند متعال خواستارم.
علیرضا اعرافی/ مدیر حوزه‌های علمیه جمهوری اسلامی ایران

برچسب ها :
ارسال دیدگاه