هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

جوانان مسلمان، آینده درخشانی را برای اسلام رقم خواهند زد

حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی در اندونزی

جوانان مسلمان، آینده درخشانی را برای اسلام رقم خواهند زد

نماینده تام‌الاختیار حضرت آیت‌الله سیستانی در سفر به اندونزی، با تأکید بر اینکه تمسک به آموزه‌های قرآنی و اخلاق محمدی(ص) و انسجام مذهبی، تضمین‌کننده آینده مسلمانان است، خاطرنشان کرد: توجه به ارزش‌های اصیل و غنای فرهنگ اسلامی، اعتدال مذهبی و همزیستی بین مذاهب اسلامی و گفت‌و‌گو با پیروان سایر ادیان، باطل‌السحر مخالفان و بدخواهان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شفقنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهرستانی که 9بهمن به‌همراه هیئتی مذهبی به «جاکارتا» پایتخت اندونزی سفر کرد، با رهبران شیعی و شخصیت‌های مطرح گروه‌های اهل تسنن این کشور از جمله دکتر قریش شهاب از شخصیت‌های قرآنی، دکتر علوی شهاب و پروفسور عقیل سراج از علمای برجسته اندونزی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
تمسک به آموزه‌های قرآنی و اخلاق محمدی(ص) ضامن هویت مسلمانان خواهد بود
حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی در دیدار با پروفسور عقیل سراج رئیس سابق نهضةالعلمای اندونزی، تلاش‌های صورت‌گرفته برای حفظ آموزه‌های اسلامی در جامعه بزرگ مسلمانان اندونزی را ستود و بر نقش برجسته رهبران در حفظ انگیزه‌های اسلامی تأکید کرد و افزود: تمسک به آموزه‌های قرآنی و اخلاق محمدی(ص)، ضامن هویت مسلمانان خواهد بود. در سایه همین هویت است که ارزش‌های فرهنگی ملت اندونزی متجلی شده و این کشور در جنوب شرقی آسیا، به پیشرفت‌های مهمی نائل شده است.
نماینده تام‌الاختیار حضرت آیت‌الله سیستانی افزود: درحالی‌که تلاش‌های بسیاری برای کم‌رنگ ساختن فرهنگ دینی و اخلاقی در جوامع اسلامی از سوی مخالفان دین صورت می‌پذیرد، توجه به ارزش‌های اصیل و غنای فرهنگ اسلامی، اعتدال مذهبی و همزیستی بین مذاهب اسلامی و گفت‌وگو با پیروان سایر ادیان، باطل‌السحر مخالفان و بدخواهان خواهد بود.
وی با اشاره به جمع بزرگی از جوانان قرآنی این کشور که به‌مناسبت این سفر گرد هم آمده بودند و یکی از نوابغ قرآنی کشورمان نیز، به ارائه توانمندی‌های خود در این جمع پرداخت، یادآور شد: این‌گونه اشتیاق به قرآن و فرهنگ قرآنی در میان نوجوانان و جوانان اندونزی، در یکی از دورترین نقاط آسیا، نشان‌دهنده ریشه داشتن اسلام و معنویت در قلوب مردم این منطقه به‌عنوان بزرگترین کشور اسلامی بوده و بشارتی امیدبخش برای آینده است و من امید دارم و روزی را می‌بینم که به حول و قوه الهی و همت جوانان مسلمان و الگوهای شایسته‌ای که از انسان مسلمان ارائه می‌شود، اسلام عزیز در کشورها و سرزمین‌های دورتر این منطقه نیز بدرخشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی افزود: ما در چهره نورانی این کودکان و نوجوانان، انگیزه‌ها و افکار بلندی را مشاهده کردیم. آنها سنشان کم؛ اما شخصیتشان بزرگ است و باور داریم، با خلاقیت و انسجام و استمرار این عزیزان، آینده روشن اسلام در جنوب شرق آسیا تضمین خواهد شد.
نماینده تام‌الاختیار حضرت آیت‌الله سیستانی ابراز کرد: همین جلسه نشان داد که باید به معنویت جوانان‌مان باور داشته باشیم. ما باید قدر نوجوانان و جوانان مسلمان را در همه جوامع و اقصی‌نقاط عالم بدانیم و برای آنها فرصت قائل شویم. وی با بیان اینکه نباید در مسیر رشد و تحصیل و حیات علمی و اجتماعی جوانان و نوجوانان مانع‌تراشی کنیم، افزود: بزرگترین ظلم به اسلام آن است که به‌نام اسلام، مانع تحصیل و رشد و تعالی دختران و پسران‌مان شویم و یا جامعه‌ای عقب‌افتاده بسازیم. بدانیم جوانان در همه دنیا منشأ اثر بوده و مسئولیت‌های آینده بر شانه‌های ایشان قرار خواهد گرفت. جوانان مسلمان، مهمترین سرمایه‌های اجتماعی ما هستند. ملت‌هایی که جوان‌های خود را باور داشته باشند و برای آنان شخصیت و فرصت قائل باشند، به ثبات و پیشرفت واقعی و پایدار خواهند رسید.

  شیعیان میتوانند بهترین پیامآوران انسانیت، صلح و معنویت باشند
حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی همچنین در این سفر که با استقبال گسترده گروه‌ها و جریانات اسلامی مواجه شد، با شخصیت‌های شیعی اندونزی دیدار و در جمع مسئولان مراکز اسلامی این کشور حضور یافت.
وی در دیدار با رهبران و مراکز شیعی، مسئولیت‌های مهم شیعیان را یادآور شد و با اشاره به روایت مشهور امام صادق(ع) که فرمودند: «یا معشر‌الشیعه! إنکم قد نسبتم إلینا، کونوا لنا زیناً و لا تکونوا علینا شیناً؛ اى گروه شیعیان! شما منسوب به ما هستید. پس مایه زینت ما باشید و مایه زشتى (بدنامى) ما نباشید»، تأکید کرد: با توجه به حکمت‌ها و غنای مکتب اهل‌بیت(ع) و اعتدال و منطق تشیع و مرجعیت، شیعیان می‌توانند بهترین پیام‌آوران انسانیت، صلح و معنویت و اخلاق و همزیستی با جمیع مذاهب اسلامی و گفت‌وگو با ادیان و پیروان سایر مکاتب باشند.

  پیروان ادیان الهی بیش از هر زمان نیازمند گفتوگو و همفکری هستند
نماینده تام‌‌الاختیار حضرت آیت‌الله سیستانی، در دیدار با اسقف اعظم کلیسای اندونزی نیز، بر اهمیت گفت‌وگوی بین دینی و مشترکات تعالیم حضرت مسیح(ع) و پیامبر اکرم(ص) تأکید و اظهار کرد: پیام همه پیامبران الهی، توحید و عدالت و معنویت بوده است. در دنیایی که متأسفانه تلاش‌های فراوانی برای نفی و تضعیف معنویت صورت می‌گیرد و در دنیایی که غفلت از انسانیت و اخلاق از سوی مراکز مادی‌گرا پمپاژ می‌شود و عدالت و آزادی قربانی می‌شود و یا به‌شکل سیستماتیک و هدفمند خداناباوری ترویج می‌گردد، پیروان ادیان الهی بیش از هر زمان، نیازمند گفت‌و‌گو و همفکری هستند و این همان نکته مهمی است که در دیدار تاریخی حضرت آیت‌الله سیستانی مرجع عالی‌قدر شیعیان با پاپ فرانسیس در نجف اشرف هم، به آن تأکید شد. ما باور داریم که راه نجات نهایی بشر در توحید و معنویت است. ما باور داریم که به جای تنش‌های بی‌حاصل بین دینی، باید به هم‌فکری و هم‌افزایی برای دعوت آحاد انسان به توحید و آنچه پیامبران اولوالعزم فراخوانده‌اند، اهتمام ورزید.

  شیعه و سنی روابطی داشته باشیم که حریم اسلام در جهان پرفراز و نشیب امروز را حفظ کند
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی در دیدار با سران اهل تسنن از جمله پروفسور نصرالدین عمر امام جمعه مسجد مرکزی جاکارتا نیز، تاریخ صدر اسلام را مورد اشاره قرار داد و افزود: همه ما اعم از سنی و شیعه، باید قدردان این موهبت الهی باشیم و با روابط عمیق و صفوف متحد، الگویی بایسته از روابط بین اسلامی را شکل دهیم. روابطی داشته باشیم که حریم اسلام در جهان پرفراز و نشیب امروز را حفظ کند و آبروی مسلمین و منشأ امید و صلح باشد. شایسته است که هر یک از ما به‌سهم خود، با تلاش‌های خود اجازه ندهیم که بدخواهان با افشاندن بذر نفاق در شکاف‌های مذهبی، بهره خود را ببرند؛ البته در این جهت، گام‌هایی که رهبران اسلامی یا کارگزاران دولت‌ها در جهت همگرایی برمی‌دارند، بسیار مؤثر است.
وی افزود: آنچه در سرزمین‌های اسلامی می‌گذرد، بر سرنوشت اسلام در جهان تأثیر مستقیم دارد. اگر در سرزمین‌های اسلامی شاهد امور مذمومی نظیر تفرقه، ظلم، تباهی، فقر، دیکتاتوری و سرکوب نسبت به عموم مردم یا زنان و جوانان به‌دلیل تفاوت‌های فکری یا برداشت‌های غلط حاکمان از اسلام باشیم، حفظ امید در میان مسلمانان و حفظ وجهه مسلمین بسیار دشوار خواهد بود. جامعه مسلمین، وقتی اسلامی است که همه اقشارش سرزنده و خلاق بوده و در تولید علم، فرهنگ، اخلاق، قانون، معنویت، عدالت، پیشرفت و کسب رضایت عموم مردم سرآمد باشد.  گفتنی است، بازدید از حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) وابسته به حضرت آیت‌الله وحید خراسانی، دیدار از حوزه علمیه الصدیقةالزهرا(س)، میهمانی در سفارت جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرای لبنان، عمان، عراق، پاکستان، سوریه، فلسطین، نماینده وزارت خارجه اندونزی در خاورمیانه، دکتر علوى شهاب وزیر خارجه سابق اندونزی، شرکت در مراسم از پیش‌تعیین‌شده با حضور طلاب آقا و خانم مدرسه الثقافه، بازدید از مرکز اسلامی اندونزی، بازدید از مراکز شیعی اندونزی، حضور در مرکز ایتام‌المصطفی(ص)، دیدار از مؤسسه رابط‌العلویه و دیدار از کالج صدرا نمایندگی المصطفی(ص)، از دیگر برنامه‌های حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی در سفر به اندونزی بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه