هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 742

اخبار کوتاه جهان

  روسیه
قطعات ساخت ایران، وارد روسیه میشوند: روسیه اعلام کرد که جایگزینی تجهیزات آلمانی برای توربین‌های زیمنس در نیروگاه‌های برق آبی را با قطعات طراحی شده توسط ایران آغاز کرده است.

​​​​​​​   سوریه
گسترش فاجعه زلزله با تحریم آمریکا: وزیر خارجه سوریه: فاجعه (زمین لرزه) بزرگ است و آنچه عمق آن را افزایش می‌دهد، این است که شرایط سوریه دشوار است، چرا که با تروریسم و حامیان آن می‌جنگد. تحریم‌ها علیه سوریه، سختی فاجعه را افزایش داده است. افراد مسلح تمام امکانات سوریه اعم از خودرو و تجهیزات و ماشین‌آلات (آواربرداری) را از بین بردند. تحریم‌های آمریکا مانع بزرگی در برابر همه‌چیز از جمله خرید دارو شده است.
آواره شدن بیش از پنج میلیون نفر در سوریه: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل: اوضاع سوریه به سبب زلزله اخیر فاجعه‌بار است. زمین لرزه سبب آواره شدن 5 میلیون و 300 هزار نفر در سوریه شده است.

  ترکیه
تولد نوزادانی با دُم یا یک دست یا یک چشم در ترکیه! مسئول وزارت بهداشت ترکیه: همه این‌ها عوارض واکسن فایزر است. فایزر یک جهش ژنتیکی بود. ترکیه و تایلند نیز اولین کشورهایی هستند که قراردادشان با فایزر را لغو کردند‌. ‏
ترک خوردن «سد آتاتورک» به دنبال زلزله شدید ترکیه! به نظر می‌رسد که سد آتاتورک در جنوب شرقی ترکیه پس از زمین‌لرزه ویرانگر ترکیه در وضعیت بحرانی قرار دارد. گزارش‌هایی از ترکیه حاکی از آن است که در پی زلزله‌های شدید شکاف‌های زیادی در سد ایجاد شده است. کارشناسان هشدار دادند که سد هر لحظه ممکن است بشکند و ویرانی ناشی از آن می‌تواند منطقه‌ای به وسعت ۳۰ کیلومتر مربع در نزدیکی سد را تحت تأثیر قرار دهد.

  فرانسه
«شارلی ابدو» این بار درباره زلزله ترکیه هتاکی کرد: نشریه هتاک فرانسوی شارلی ابدو، در شماره جدید خود کارتونی از وضعیت زلزله در ترکیه کشیده و آنان را مسخره کرده است. کارتون نشریه «شارلی ابدو» درباره زلزله مهیب ترکیه با عنوان: «زلزله در ترکیه؛ دیگر نیازی به ارسال تانک نیست» منتشر شده است.
فیلترینگ، راهکار فرانسه برای نجات کودکان از آسیبهای فضای مجازی: وزیر مشاور در امور دیجیتال فرانسه می‌گوید دولت ماکرون برای نجات کودکان از آسیب‌های فضای مجازی و اینترنت تصمیم گرفته دسترسی شهروندان زیر سن قانونی را به پایگاه‌های اینترنتی غیراخلاقی مسدود کند. در آمریکا نیز پیشنهاد شده سن قانونی برای دسترسی به برخی نرم‌افزارهای کاربردی افزایش یابد.

  آمریکا
برای کمک به زلزلهزدگان سوریه همکاری نمیکنیم! وزیر امور خارجه آمریکا: با دولت بشار اسد برای کمک به مناطق زلزله‌زده همکاری نخواهیم کرد!
بحران اقتصادی در آمریکا؛ اخراج ۲۰ درصد کارکنان «یاهو»: شرکت آمریکایی «یاهو» اعلام کرد که قصد دارد بیش‌ از ۲۰ درصد کارکنان خود را تا پایان سال جاری میلادی اخراج کند. بر اساس اعلام این شرکت، حدود هزار نفر در هفته جاری اخراج می‌شوند. پیش از این بسیاری از شرکت‌های آمریکایی از شرکت خدمات مالی «گلدمن ساکس» گرفته تا شرکت «آلفابت»، هزاران نفر را در سال جاری اخراج کرده‌اند تا بتوانند عکس‌العمل مناسبی در برابر تورم بالا و افزایش نرخ بهره نشان دهند.
کیسینجر: آمریکا از شکاف داخلی و نبود اتحاد رنج میبرد: وزیر خارجه پیشین آمریکا: ایالات متحده در داخل و در مقابله با چالش‌های مدرنی که با آن مواجه هستیم، دچار نبود اتحاد است. امروز ما دوباره از انشقاق داخلی و بی‌نظمی بین‌المللی درباره اینکه که هستیم و برای چه می‌جنگیم رنج می‌بریم.
نیمی از آمریکاییها اوضاع اقتصادیشان بدتر شده است: مرکز نظرسنجی گالوپ: نیمی از آمریکایی‌ها می‌گویند اوضاع اقتصادیشان بدتر از قبل شده است. این رقم بالاترین میزان از سال ۲۰۰۹ است.

  اروپا
تورم بیسابقه اتحادیه اروپا در چهار دهه گذشته: در سال ۲۰۲۲ میلادی، نرخ تورم، اتحادیه اروپا را تکان داد و به سطحی رسید که در چهار دهه گذشته دیده نشده بود. در اتحادیه اروپا، نرخ تورم سالانه در اکتبر (مهر، آبان) ۲۰۲۲ میلادی ۱۱.۵ درصدی بود در حالی که در ماه مشابه سال قبل فقط ۴.۴ درصد بود.

  رژیم اشغالگر صهیونیستی
اردوکشی خیابانی حامیان و مخالفان «نتانیاهو»: مخالفین «نتانیاهو» در اعتراض به اصلاحات قضایی کابینه وی، برای چندمین هفته متوالی در خیابان‌های تل‌آویو و بیت‌المقدس حاضر شدند. در سمت مقابل هواداران «نتانیاهو» با هدف به حاشیه راندن اعتراضات، در خیابان‌ها حاضر و به ضرب و شتم با آنها پرداختند.
اسرائیل در آستانه جنگ داخلی: پایگاه خبری هارتض رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای نوشت: با توجه به وضعیت فعلی سیاسی و اجتماعی جنگ داخلی در اسرائیل دور از انتظار نیست!

  چین
بالن دردسرساز، رئیس هواشناسی چین را برکنار کرد: بعد از جنجال‌آفرینی آمریکایی‌ها به‌دلیل ورود یک بالن چینی به حریم هوایی ایالات متحده، رئیس سازمان هواشناسی چین برکنار شد. تحلیلگران می‌گویند چین این کار را انجام داده تا بگوید این بالن ماهیت غیرنظامی و اهداف هواشناسی داشته است.

  آذربایجان
تبلیغات خیابانی وهابیت در باکو: در خیابان‌های باکو، وهابی‌ها در معابر عمومی عقاید خود را در بین مردم شیعه مذهب این کشور تبلیغ می‌کنند. سال‌هاست که تکفیری‌ها آزادانه در جمهوری باکو مشغول تبلیغ وهابیت هستند و تحرک این گروه‌های افراطی تروریستی در باکو، پس از جنگ قره‌باغ بیش از پیش شده است. کارشناسان و صاحب‌نظران، بارها درباره خطرات احتمالی و حتمی حضور تکفیری‌ها در مرزهای ایران هشدار داده‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه