هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

طبابت، علم‌آموزی و نخبه‌پروری مورد عنایت ویژه قرار گیرد

آیت‌الله العظمی نوری همدانی در پیامی به دهمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت

طبابت، علم‌آموزی و نخبه‌پروری مورد عنایت ویژه قرار گیرد

دهمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت ویژه جامعه پزشکی با پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی با سخنرانی آیات سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه،  حجت‌الاسلام ‌والمسلمین عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه و دکتر  عین‌اللهی وزیر علوم و با حضور جمعی از فرهیختگان، مسئولان و شخصیت‌های عالی‌رتبه دستگاه‌های نظام سلامت کشور و اساتید ممتاز حوزه و دانشگاه،  26 و 27بهمن در سالن همایش‌های مدرسه امام خمینی(قد) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، متن پیام این حضرت آیت‌الله نوری همدانی به این شرح ذیل است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب‌العالمین، ثم الصلاة و‌السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی‌القاسم المصطفی محمد و علی اهل‌بیته الطاهرین المعصومین المکرمین، سیما بقیة‌الله فی‌الارضین.
]فکلوا مما رزقکم‌الله حلالًا طیباً واشکروا نعمت‌الله إن کنتم إیاه تعبدون[ (نحل/114)
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم که با حضور نخبگان و فرهیختگان عرصه سلامت در حال برگزاری است. یکی از موضوعات بسیار مهم که در اسلام به آن عنایت ویژه‌ای شده است، موضوع حفظ و ارتقای سلامتی بدن است. دستور به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، ورزش و تحرک بدنی، اعتدال در خوردن و آشامیدن، خواب مناسب و سحرخیزی، در قالب سبک زندگی اسلامی به مسلمانان، خود دلیل بر توجه اسلام به این امر مهم می‌باشد.
اسلام سلامتی انسان را نعمت و از جمله حسنات خداوند بر بندگانش معرفی می‌کند و حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمودند:‌ (لاعیش اهنا من‌العافیه) و برای صیانت و حفاظت انسان در ابعاد مختلف روحی، جسمی، روانی، اجتماعی، اعتقادی و فکری نیز برنامه دارد. بر این اساس باید به این موضوع مهم عنایت داشت؛ اگرچه تأکید و توصیه اسلام درباره حوزه سلامت بیشتر ناظر بر پیشگیری است؛ اما در اسلام توجه ویژه‌ای بر طبابت و علم پزشکی شده است؛ چنانچه امام صادق(ع) می‌فرماید: «هر نقطه مسکونی که در آن سه چیز نباشد، کارشان مختل است: اول فقیه پرهیزگار عالم به اوضاع زمان، دوم طبیب مورد اعتماد، سوم مدیرخیرخواه مردم». این حدیث به‌خوبی جایگاه ممتاز طبابت و پزشکان را در جامعه از دید اسلام نشان می‌دهد.
از این ‌رو باید امر طبابت تخصصی، علم‌آموزی و نخبه‌پروری مورد عنایت ویژه قرار گیرد و نکته دیگر که باید مورد توجه باشد، سلامت روح است که نقش مستقیم در سلامت جسم دارد و اگر روح انسان آسیب ببیند، اثرات منفی آن در جسم انسان ظاهر خواهد شد. اگر سلامت روحی و معنوی داشته باشیم، می‌توانیم از بعضی از امور که ایجادکننده بعضی از بیماری‌هاست، جلوگیری نماییم. روایات ما برای طبیب و پزشک ارزش و اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل است و ما هم بر این اساس، به عزیزان ارج می‌نهیم و قدردان زحمات آن‌ها هستیم.
در پایان از همه عزیزان که در برقراری این همایش مهم تلاش نمودند، خصوصاً دانشگاه علوم پزشکی استان قم تشکر می‌نمایم.

 
  نظام سلامت کشور در چارچوب تمدن اسلامی شکل گرفته استبه گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سعیدی در این همایش با گرامی‌داشت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ایام شهادت امام موسی کاظم(ع)، امامت این امام همام را سرمنشأ شکل‌گیری پالایش بزرگ در جهان اسلام دانست.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم  به موضوع فقه و اخلاق پزشکی اشاره و اظهار کرد: فقه، نظامی است که مؤمنان و متدینان در سایه‌سار آن زندگی مؤمنانه‌ای را رقم زده‌اند و اخلاق، مهمترین سرمایه پویایی این نظام است.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(س) با اشاره به «ان الشرک لظلم عظیم»، ریاکاری را از بدترین اخلاقیات انسان توصیف کرد و ابراز کرد: شاکله بعثت پیامبر اعظم(ص) مبتنی بر اتمام مکارم اخلاقی شکل گرفت.
وی با بیان اینکه نظام سلامت در کشور در چارچوب تمدن اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال مقدر نموده تا نظام اسلامی در قرن اخیر به دست ملت ایران شکل گیرد و مسیر احیای تمدن اسلامی، به دست این مردم تسهیل گردد.
آیت‌الله سعیدی یوم‌الله ۲۲ بهمن را روز مطالبه ملت از تمام مسئولان و نهادها دانست و اذعان کرد: جامعه پزشکی و فعالان حوزه سلامت به‌عنوان نقش‌آفرینان نظام اسلامی نیز، در مسیر مطالبه‌گری ملت قرار دارند؛ چراکه نظام پزشکی ما، یک نظام مجرد، منقطع و بی‌ارتباط با جامعه و تمدن اسلامی نیست.
وی با تصریح به اهمیت توجه به الزامات قدم نهادن در مسیر تمدن‌سازی، گفت: انسان همواره در محیط هوشمند الهی زندگی می‌کند. خداوند متعال بصیر است و بر تمام احوالات و اسرار آدمی واقف است و همه ما تحت نظر الهی که خود قاضی روز جزاست قرار داریم.
تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) در تبیین راهبردهای تجلی اخلاق پزشکی، اعتقاد راسخ به آموزه‌های الهی را مهمترین پایه حرکت در این مسیر دانست و افزود: تجلیل از خدمت‌رسانان و قدرشناسی عملی از خدمت‌ها بسیار ارزشمند بوده و تأثیر بسزایی بر تقویت بنیه اخلاقی آحاد مردم دارد.
امام جمعه قم با بیان اینکه وقتی پزشک عزیز و پرستار بزرگواری خدمتی را رقم می‌زند، در حقیقت واسطه خیر الهی است، یادآور شد: تمام افعال انسانی وابسته به اذن و اراده فعلی خداوند متعال است؛ حضرت عیسی(ع) نیز در شفای بیماران و زنده کردن مردگان، همواره بر اذن‌الله تأکید داشتند.

 
  باید در برابر مردم فروتن و خدمت گزار آنها باشیممدیر حوزه‌های علمیه کشور هم در مراسم اختتامیه این همایش، از برگزارکنندگان تقدیر و تشکر کرد و افزود: در روزگاری که محور سلطه و سلطه جویان عالم راه را بر مقدسات دنیا بسته‌اند برگزاری چنین همایشی جای تشکر دارد.
آیت‌الله اعرافی، ظرف قرآن را بی‌نهایت خواند و ابراز کرد: تمام صفات الهی و تمام قوانین حاکم در جهان و احکام حیات‌بخش بشر در این آینه منتشرشده و این حقایق بی‌نهایت برای فهم نیاز به هوش‌های قوی و استعدادی روشن دارد و ما با تلاش‌های علمی خود می‌توانیم به ساحت قرآن نزدیک شویم.
امام‌ جمعه قم رویکرد اسلام را تمدن‌سازی دانست و بیان کرد: امروز نیز دانشمندان می‌توانند با نگاهی نو مرزهای علم را گسترش دهند و این توانایی در دانشمندان ایرانی وجود دارد تا در حوزه سلامت نیز شاهد توسعه و گسترش علم با نگاه قرآنی باشیم، در این حوزه نیاز داریم در فلسفه نظری سلامت مطالعه کنیم و در کنار ضلع اخلاقی ارزشی و فقهی حقوقی این رشته کار کنیم.
آیت‌الله اعرافی ادامه داد: ایران باید مرزهای دانش را درنورد و تلاش کند جلوتر از سایر کشورها قرار گیرد تا در استقلال کامل به مرزهای دانش برسیم و نگاه فلسفی در این حوزه را نباید نادیده بگیریم.
وی افزود: رسالت دانشگاهیان در کنار حوزه‌های علمیه توجه به فلسفی نظری کلامی علوم است و نباید در این راه افراط و تفریط کرد. بشر توانایی خدادادی در پیشرفت و تصرف عالم را دارد و باید علم را در کنار معرفت فکری و ذهنی فرا بگیرد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه گام‌های برداشته‌شده در حوزه سلامت با نگاه دینی را قابل‌تحسین دانست و بیان کرد: سلامت در منطق اسلام و به‌ویژه سلامت معنوی از یک الگوی ویژه برخوردار است که راهنمایی درست است و این قراردادها در این حوزه، بر اساس حقایق برپا شده و پایه‌ای عقلی دارد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: تمام ریزه‌کاری‌های اسلام به یک قانون واقعی در روح و روان هستی اشاره دارد و این پشتوانه احکام ما چند دسته است که یک بخش آن اخروی، یک بخش به درون و جهان روح انسان برمی‌گردد و بخشی نیز به مسائل دنیوی اجتماعی اشاره دارد.
وی ابراز کرد: این سه بخش به‌صورت زنجیره به هم متوسل بوده و دنیا و آخرت ما را با هم مدیریت می‌کند و سلامت نیز در این زنجیره بوده و با وجود راهبری اسلامی و احکام جامع در این حوزه نیاز به تحقیق دانشمندانی مانند شما دارد تا تمام ابعاد سلامت روح و جسم انسان شناخته شود.
آیت‌الله اعرافی ابراز کرد: یکی از موضوعاتی که باید مورد مطالعه قرار گیرد روح انسان و ترس‌ها و شادی‌های انسان است که برای غلبه بر ترس‌های درون و مستی‌های بی‌پایه و اساس می‌توانیم از اسلام کمک بگیریم؛ زیرا اسلام مخزن غنی بوده و برای همه جنبه‌های حیات انسان دستورالعمل دارد.

 
  میراث ارزشمند تمدنی اسلام در حوزههای مختلف علمی، نویدبخش پرچمداری و توسعه علمی همهجانبه استحجت‌الاسلام ‌والمسلمین عباسی نیز در این همایش، بر اهمیت توجه به آموزه سلامت در مبانی قرآن و عترت(ع) تأکید و این موضوع را از رویکردهای مسیر احیای تمدن نوین اسلامی دانست و اذعان کرد: احیای تمدن نوین اسلامی به‌عنوان آرزوی تمام مسلمانان جهان، از اهداف و رسالت‌های انقلاب اسلامی است؛ تقویت بنیه دانشی و رسیدن به مرجعیت علمی در تمام علوم اعم از علوم انسانی و علوم طبیعی به‌ویژه حوزه بهداشت و سلامت، مهم‌ترین منزلگاه‌ مسیر تمدن‌سازی است.
رئیس جامعة المصطفی(ص) با تأکید بر این‌که آموزه‌های قرآن کریم و عترت(س) راهگشا و جهت‌دهنده مسیر حرکت در عرصه‌های مختلف دانش و تولید علم است، به آیه شریفه «إن هذا القرآن یهدی للتی هی أقوم»، اظهار کرد: قرآن کریم ما را به قوی‌ترین و مستحکم‌ترین مسیر، هدایت و انسان را به جامعه سالم دعوت می‌کند.
وی افزود: احکام خداوند متعال، آموزه‌های انبیا، قرآن کریم و عترت طاهرین(ع) سلامت جسمی و روحی را به‌صورت توأمان مورد توجه قرار داده، آرامش، امید و توسل به ذات اقدس الهی را به‌عنوان سرمایه‌های معنوی، از مهم‌ترین زیرساخت‌های جامعه سالم ذکر می‌کند که در پرتو آموزش‌ها تجلی می‌یابد؛ بدون تکیه‌ بر حقیقت متعالی، باور و ایمان به ذات اقدس الهی، دستیابی به‌سلامت واقعی امکان‌پذیر نیست.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین عباسی در پایان سخنان خود، یادآور شد: همواره باید توجه داشته باشیم که تمام امورات در دست قدرت لایزال الهی و مشکل‌گشا و شافی تنها خداوند است؛ اگر این نگرش در جامعه فراگیر گردد، آدمی به دارالسلام و سرزمین سلامت دست خواهد یافت.

  قدرت نرم جمهوری اسلامی، کشور را به مسیر مرجعیت علمی سوق میدهد
​​​​​​​
وزیر بهداشت نیز در این همایش، با بیان اینکه ۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور، بعد از انقلاب به ۶۸ دانشگاه ارتقا یافته است، اینهر از برکات انقلاب اسلامی دانست و افزود: پزشکان کشورمان در تمامی کنفرانس‌های بین‌المللی، حضور پررنگی داشته‌اند؛ در تمامی شاخص‌های حوزه سلامت، با فاصله زیادی از کشورهای منطقه پیشتاز هستیم،
دکتر عین‌اللهی به نقش‌آفرینی پرافتخار جامعه پزشکی کشورمان در دوران دفاع مقدس اشاره و ابراز کرد: جامعه پزشکی کشورمان در عین رویارویی با تحریم‌های ناجوانمردانه استکبار جهانی، در دوران کرونا درخشش وصف‌ناپذیری را رقم زد. متغیر ثابت ویروس کرونا در جهان، بهترین مؤلفه اثبات قدرت مدیریتی کشورمان در این حوزه بود.
وزیر بهداشت افزود: دستاوردهای دانشی کشورمان در مقابله با ویروس کرونا، مرهون رشادت‌ها و توان علمی سرزمین‌مان در عرصه شناسایی و مواجهه با بیماری‌های نوین است؛ رویکرد قدرتمند کشورمان در مقابله با کرونا، نشان‌دهنده قدرت علمی ایران و اوج تجلی رشادت ایثارگران حوزه سلامت کشورمان بود.
وی تقدیم ۳۳۰ شهید مدافع سلامت کشورمان را نشان‌دهنده ایثارگری، از خودگذشتگی و فداکاری جامعه پزشکی کشورمان دانست و اذعان کرد: نهادینه شدن فرهنگ اصیل اسلامی، برجسته‌ترین مؤلفه در عینیت‌بخشی به ایثارهاست.
دکتر عین‌اللهی با بیان اینکه رشد علمی کشورمان به‌اندازه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران امروز به توانمندی اعزام نیروها برای تدریس در مراکز علمی جهان دست یافته است، خاطرنشان کرد: قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های دانشی، از جدیدترین رویکردهایی است که کشور را به مسیر مرجعیت علمی سوق می‌دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های وزارت بهداشت، با بیان اینکه تا دو ماه آینده، ۲ هزار مرکز بهداشتی در کشور افتتاح خواهد شد، یادآور شد: توجه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در تقویت پایگاه‌های حوزه سلامت جسمی و معرفتی، نیازمند بازسازی همه‌جانبه و شکل‌گیری نهضتی فراگیر در کشور است.
عین‌اللهی بر اهمیت راه‌اندازی شورای فرهنگی در مراکز درمانی کشور تأکید و خاطرنشان کرد: توجه به کارهای فرهنگی در عین تقویت بنیه‌های ایثار خادمان حوزه سلامت، تأثیرات بسزایی بر درمان و آرامش بیماران دارد؛ نیازمند پیوست‌های فرهنگی جدی در حوزه سلامت و درمان هستیم.
وزیر بهداشت، لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و شرایط مکانی و زمانی مناسک اسلامی را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: طرح معرفت ویژه اساتید حوزه بهداشت کشور، از جدیدترین رویکردهای وزارت بهداشت است که در قالب برگزاری دوره‌های تخصصی و اردوهای تابستانی برای نخستین‌بار در سال جاری برگزار شد.  وی در بخش پایانی سخنان خود، تقویت دیپلماسی سلامت در منطقه و جهان را از اهداف وزارت بهداشت دانست.
گفتنی است، در این همایش، از خانواده‌های معزز شهدای گران‌قدر سلامت و امنیت، تقدیر شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه