هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مبلغان باید به مسائل روز توجه داشته باشند

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در پیامی به نشست مبلغان رسانه‌ای

مبلغان باید به مسائل روز توجه داشته باشند

نشست هم‌اندیشی «نخبگان تبلیغی رسانه‌های جمعی»، با پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی و سخنرانی استاد رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و با حضور مبلغان، به‌همت انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه‌های علمیه، ۱۰ اسفند در سالن کنفرانس مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام این مرجع تقلید به نشست مبلغان رسانه‌ای، به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب‌‌العالمین و‌‌الصلاة و‌‌السلام علی سیدنا و نبینا أبی‌‌القاسم المصطفی محمد و علی اهل‌بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیة‌الله فی ‌‌الأرضین.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم!
یکی از موضوعات مهم در ترویج فرهنگ اسلام، تبلیغ است. این وظیفه مهم که رساندن پیام پروردگار متعال به مردم است، بر عهده پیامبران و ائمه دین(ع) بوده است و بعد از آن، فقها و عالمان دینی عهده‌دار این مسئولیت مهم بوده‌اند و شاید بتوان اصلی‌ترین وظیفه پیامبران را موضوع ابلاغ و تبلیغ معرفی نمود: «فهل علی الرسل إلا البلاغ المبین» و در آیه دیگر، موضوع تبلیغ را آن‌چنان معرفی و تأکید می‌کند که در این راه، هیچ خوف و خطری مانع نشود؛ مگر ترس از خدا: «الذین یبلغون رسالات الله ویخشونه ولا یخشون أحدًا إلا الله وکفی بالله حسیبًا»
و با تحقیق اجمالی در سیره پیامبران الهی(ع)، این اصل مهم مشخص می‌شود که آنان هیچ‌گاه در راه تبلیغ نیاسوده و خسته نشدند و در این مسیر تلاش مستمر کردند و با دلسوزی و به‌کارگیری تمام ظرفیت، به این موضوع پرداختند «لقد جاءکم رسول من أنفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رءوف رحیم»
مبلغان دینی بقایای کار پیامبران و ائمه معصومین(ع) را بر عهده دارند و در نامه امام باقر(ع) به سعد الخیر می‌فرماید: «‌ای برادرم! خداوند متعال در هر یک از پیامبران، سرمایه‌های ماندگاری از اهل علم قرار داده است که گمراهان را به سمت هدایت دعوت می‌کنند و در مسیر این دعوت، آزارها را برمی‌تابند و به سوی خدا دعوت می‌کنند.
مبلغان باید توجه داشته باشند، دینی که ما از آن سخن می‌گوییم و تبلیغ می‌کنیم، مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و باید در امر تبلیغ، فضای جهانی را در نظر گرفت و از رسانه‌های روز بهره‌مند شد و به این مطلب نیز باید توجه داشت که امروز رسانه یا در قالب رادیو و تلویزیون است یا روزنامه و یا با بهره‌مندی از اینترنت و فضای مجازی. در هر کدام از این موضوعات، مخاطب‌شناسی باید مورد توجه باشد و هر کدام از آنها، احکام خاص خود را دارد و در توجه به هرکدام از آنها باید به احکام رسانه نیز توجه شود و همان‌طور که فواید رسانه در امر تبلیغ تبیین می‌شود، آفت‌ها و آسیب‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد؛ چون آسیب‌هایی که از طریق تبلیغ رسانه ممکن است ایجاد شود، نسبت به روش‌های دیگر بیشتر جلوه می‌کند و در روایات ما، در باب تبلیغ، موضوعات و نکاتی و احکامی مورد توجه است؛ نکوهش از تملق و چاپلوسی، تمسخر و استهزاء و مسائلی از این قبیل. امروز باید مبلغان به مسائل روز و به بیان دیگر، به عالم‌به‌زمان بودن، توجه داشته باشند و از فرصت‌ها بهره‌مند شوند؛ البته شاید یکی از بهترین روش‌های تبلیغ، سخن چهره به چهره یا همان روش سنتی منبر باشد و بعد در رسانه‌ها منعکس گردد. سخن در باب موضوع این همایش بسیار است و ابعاد گسترده‌ای دارد که در این مختصر نمی‌گنجد.
در پایان، اینجانب ضمن احترام و ارادت به همه مبلغان محترم که دارای جایگاه بسیار رفیع می‌باشند، از برگزارکنندگان این جلسه تشکر می‌کنم و توفیقات همگان را از خداوند متعال خواهانم.
حسین نوری همدانی- 10/12/1401

  نقش مبلغان در مقابله با گروههای انحرافی
​​​​​​​
به گزارش خبرگزاری حوزه، رئیس مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در این نشست، با بیان اینکه امروز با یک جریان اسلام‌گرایی در دنیا مواجه هستیم، اظهار کرد: در دانشگاه‌های معتبر دنیا درباره تک‌تک گزاره‌های دینی ما کار می‌کنند؛ هیچ زمانی مثل این زمان، برای معرفی اسلامی فرصت ایجاد نشده است و فرصتی طلایی است؛ زیرا ممکن است، پای منبر ما دو میلیون نفر نشسته باشند.
استاد رمضانی افزود: در این دنیا گروهی هستند که می‌خواهند، نام خدا را حذف کنند و مبلغان از تحقق اهداف این گروه جلوگیری می‌کنند و این کار بسیار بزرگی است؛ زیرا اذهان را بیدار ساخته و جهت می‌دهند.
وی ادامه داد: تبلیغ در امروز با گذشته متفاوت است؛ نسبت دادن امری به اسلام سخت است و با کفایه خواندن، نمی‌توان چیزی را به اسلام نسبت داد و به‌خصوص کسانی که می‌خواهند، روایات را تحلیل کنند، باید بدانند که روایات هم احتیاج به اجتهاد دارد.
این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: در اجتهاد و مطالعه روایت، شأن نزول روایات هم مهم است؛ زیرا برای مثال در روایتی آمده است: همه خیر در شمشیر است و اگر کسی مقام بیان این حدیث را نداند، اسلام را وارونه معنا می‌کند؛ باید جلال و جمال دین را توأمان معرفی کنیم.
رئیس مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تصریح کرد: اسلام لیبرال و اسلام داعشی نیز تلاش می‌کنند، خود را عرضه کنند؛ اما اسلام نابی که امام خمینی(قد) آن را تبلیغ و تثبیت کرد، آن‌قدر موفق بود که تقابل بین شرق و غرب در جهان را به تقابل بین دو اسلام تبدیل کرد؛ وقتی انسان به آداب الهی مؤدب شد، آن‌گاه است که امر دین به آنها سپرده می‌شود و می‌تواند تأثیرگذار باشد.
همچنین کمال اکبری دبیر انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم نیز در این جلسه در سخنانی، اظهار کرد: برای انتقال پیام دین به جامعه بشری که یکی از وظایف مهم حوزه‌های علمیه است، توجه به رسانه‌ها بسیار مهم است؛ زیرا شناخت ماهیت و نوع کارکرد و عملکرد رسانه‌ها نیز، برای ما مهم است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه