هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حضور روحانیت در کنار مردم خنثی‌کننده نقشه‌های دشمنان است

آیت‌الله کعبی

حضور روحانیت در کنار مردم خنثی‌کننده نقشه‌های دشمنان است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: برنامه شوم دشمنان ایجاد جدایی بین مردم و روحانیت بوده و لذا به‌میزانی که روحانیت بتواند، اعتماد مردم را جلب کرده و نسبت به هدایت، حمایت و خدمت صادقانه به مردم و مواسات مومنانه تلاش کند، توطئه‌های دشمن شکست می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اهواز، آیت‌الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ۷ اردیبهشت در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه استان خوزستان که در سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه این استان برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های مخلصانه مدیران مدارس علمیه استان، با اشاره به آیه ۶ سوره مزمل «إن ناشئة اللیل هی أشد وطئًا وأقوم قیلًا»، بیان کرد: مدیران حوزه‌ها و مدارس علمیه، باید همیشه خود را برای انجام رسالت سنگینی که بر عهده دارند، بازپروری روحی، فکری و اخلاقی کرده و همواره بر ایمان و نورانیت خود بیفزایند و به این مطلب توجه داشته باشند که از رهگذر تکلیف‌شناسی و نعمت‌شناسی است که نورانیت دل بیشتر می‌شود.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به بیان مأموریت و وظایف یک مدیر در درون حوزه پرداخت و خاطرنشان کرد: مدیران حوزه‌ها و مدارس علمیه، دارای دو نوع ماموریت و وظیفه درونی و بیرونی هستند که منظور از مأموریت‌های درونی، مأموریت‌های مرتبط به طلاب، اساتید، کادر و محیط داخلی مدرسه علمیه و منظور از مأموریت‌های بیرونی، مأموریت‌های بیرون از حوزه و مدرسه علمیه است.
وی افزود: یکی از مأموریت‌های درونی مدیران حوزه‌ها و مدارس علمیه، تبیین مستمر گذشته، حال و افق‌های آینده حوزه‌های علمیه است و باید این مطلب به طلاب تبیین شود که حوزه‌ها و مدارس علمیه تداوم راه انبیاء، رسول اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) است و جایگاه طلاب در واقع، همان جایگاه انبیاء(ع) است.
عضو جامعه مدرسی حوزه علمیه قم اظهار کرد: دومین وظیفه درونی مدیران حوزه‌ها و مدارس علمیه، تربیت طلاب است و به بیان دیگر، یک مدیر نباید به استاد اخلاق، معاون تهذیب و یا مشاور مدرسه علمیه خود اکتفا کند، بلکه باید خود عهده‌دار مسائل تربیتی طلاب شده و برای آنها برنامه‌ریزی کند.
آیت‌الله کعبی یکی دیگر از وظایف درونی مدیران را، تصحیح نیت طلاب دانست و گفت: مدیر باید همواره نیت طلاب را که همان خدمت و سربازی برای امام زمان(عج) بوده، به آنها یادآور شود.
وی یادآور شد: اگر مدیر، این سه مأموریت را به‌نحو احسن انجام دهد، نیت، شوق، عزم، اراده و نشاط علمی طلاب تقویت خواهد شد و یک تحول روحی و معنوی در آن‌ها ایجاد می‌شود.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: اهتمام به رشد علمی کلان مدرسه و تک تک طلاب بر اساس استعدادهای متفاوت آنها، تشویق، ایجاد بصیرت و امید، تقویت روحیه انقلابی و ولایت‌مداری، تقویت روحیه تبلیغ دینی و تقویت روحیه خدمت به مردم و مسئولیت‌شناسی در طلاب، از دیگر وظایف درونی مدیران مدارس علمیه است.
وی در ادامه، رسیدگی به خانواده و مسجدداری را از مأموریت‌های بیرونی مدیران مدارس علمیه عنوان کرد و افزود: از دیگر مأموریت‌های مهم بیرونی مدیران، ارتباط با اقشار مختلف مردم است. اگر یک حوزه و یا مدرسه علمیه بخواهد موفق باشد، باید مدیرش با اقشار مختلف جامعه از جمله جوانان، دانشجویان، اساتید، نخبگان، بازاریان، رزمندگان و نهادهای انقلابی، معتمدین، متنفذین، بزرگان شهر و خیرین ارتباط داشته باشد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه راهبرد دشمنان اسلام و ایران ایجاد شکاف، تفرقه و گسست اجتماعی است، اظهار کرد: دشمنان اسلام و ایران از یک‌سو به دنبال ایجاد شکاف نسلی، جنسیتی، مذهبی، قومیتی، اقتصادی و دامن زدن به مشکلات بوده و از سوی دیگر، به دنبال تخریب روحانیت، حوزه‌های علمیه، تضعیف دین و مذهب مردم و در نهایت، جدایی بین اسلام و ایران هستند.
وی افزود: این خواب پریشانی است که دشمنان از آغاز استقبال ایرانیان از اسلام تا‌کنون برای ما دیده‌اند؛ ولی باید بدانند که ایران و اسلام بر پایه مکتب اهل‌بیت(ع) به هم پیوند خورده‌اند و ایران منهای اسلام و اهل‌بیت(ع)، ایران نخواهد بود؛ کما اینکه اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) بدون ایران و انقلاب اسلامی در دوران حاضر پیش نمی‌رود.
آیت‌الله کعبی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که برنامه شوم دشمنان، ایجاد جدایی بوده و لذا به‌میزانی که روحانیت بتواند اعتماد مردم را جلب کرده و نسبت به هدایت، حمایت و خدمت صادقانه به مردم و مواسات مؤمنانه تلاش کند، توطئه‌های دشمن شکست می‌خورد.
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «یأیها ٱلذین ءامنوا إن‌تنصروا ٱلله ینصرکم ویثبت أقدامکم»، یادآور شد: نصرت دین باعث نورانیت دل می‌شود، نصرت دین به قلب (تنفر از گناه)، زبان (جهاد تبیین) و دست (اعم از جهاد و هرگونه تلاش و کوشش برای نصرت دین) است.

ارسال دیدگاه