هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

همواره باید از خدا تثبیت نفوس را طلب کنیم

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی

همواره باید از خدا تثبیت نفوس را طلب کنیم

همواره باید از خداوند «تثبیت نفوس» را طلب کنیم تا در راه خیر خود ثابت‌قدم بمانیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، حضرت آیت‌الله جوادی آملی، در دیدار جمعی از میهمانان خارجی از کشور بحرین که در بیت معظم‌له برگزار شد، بیان کردند: همواره باید از خداوند «تثبیت نفوس» را طلب کنیم تا در راه خیر خود ثابت‌قدم بمانیم.
معظم‌له گفتند: امام سجاد(ع) در یک بیانی می‌فرماید: «ویل لمن غلبت آحاده أعشاره!» وای بر کسی که یکی‌هایش بیش از ده‌تایی‌هایش باشد. با توجه به اینکه هر گناهی یک کیفر دارد؛ ولی هر یک کار خیر، ده تا ثواب دارد، امام سجاد(ع) می‌فرماید: این‌گونه نباید باشید که در روز قیامت این یکی‌های شما، بیش از آن ده‌تایی‌های شما باشد!
ایشان اظهار کردند: گاهی انسان یک کار خیر انجام می‌دهد و حداقل ۱۰ برابر پاداش می‌گیرد؛ «من جاء بالحسنة فله عشر أمثالها» این کار عادی است؛ اما یک‌وقت از همان اول کار خیری انجام می‌دهد و می‌گوید: این کار خیر را انجام می‌دهم، «قربة الی‌الله وتثبیتا لانفهسم». این کار خیر را برای تثبیت وضعیت خودم انجام می‌دهم که تا آخر نلغزم.
معظم‌له افزودند: خداوند در آیه ۲۵۶ سوره بقره می‌فرماید: «ومثل الذین ینفقون أموالهم ابتغاء مرضات الله وتثبیتًا من أنفسهم کمثل جنة بربوة أصابها وابل فآتت أکلها ضعفین فإن لم‌یصبها وابل فطل والله بما تعملون بصیر»؛ در سوره مبارکه بقره آمده است که اگر کار خیر انجام می‌دهید، از همان اول باید قصدتان این باشد که ثابت‌قدم بمانید و تا آخر نلغزید؛ نه اینکه کار خیر انجام دهم تا بعدا خداوند چیزی به من عطا کند، نه! من این کار خیر را به‌منزله آبی بدانم که در ریشه خودم می‌ریزم تا ثابت‌قدم بمانم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه