هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ضرورت تبیین تفکر ضدحقوق بشر آمریکایی در کشورهای اسلامی

در پنجمین کنفرانس بین‌المللی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر انقلاب» در گرگان عنوان شد

ضرورت تبیین تفکر ضدحقوق بشر آمریکایی در کشورهای اسلامی

پنجمین کنفرانس بین‌المللی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی» با سخنرانی آیت الله نورمفیدی نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان، حجج‌اسلام والمسلمین؛ عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه مصدق معاون اول قوه قضائیه، ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و با حضور اندیشمندانی از کشورهای عراق، ترکیه، لبنان، فلسطین، سوریه، روسیه، افغانستان، پاکستان، بحرین و یمن 20 و 21 اردیبهشت به‌میزبانی سازمان جوانان حقوق بشر ایران و جامعة المصطفی العالمیه گلستان در سالن همایش‌های بین‌المللی این مرکز در گرگان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی پنج‌شنبه 21 اردیبهشت در پنجمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب در گرگان، با تاکید بر اینکه آمریکا به هیچ شکل نمی‌تواند مدافع حقوق بشر باشد، خاطرنشان کرد: خدای متعال در قرآن کریم به خوبی روشن نموده که رویارویی انبیا و اولیای الهی با مستکبران عالم همواره بر سر بشر بوده است و با تبیین درست این نگاه، جهان اسلام با عمق جان خود در برابر نظام سلطه جهانی موضع خواهد داشت.
نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: تبیین تفکر ضدحقوق بشر آمریکایی به عنوان یک فرهنگ عمومی به‌ویژه در کشورهای اسلامی یک ضرورت انکار ناپذیر است.
وی انسان را از نظر قرآن، دارای مقام خلافت و جانشینی خداوند برشمرد و اظهار داشت: دنیای غرب خدا را از صحنه زندگی خارج کرده که نتیجه آن، سردرگمی بزرگی است که امروز در جوامع غربی شاهد آن هستیم.
آیت‌الله نورمفیدی برتری‌جویی را جزئی از ذات مستکبران جهان دانست و اظهار کرد: همان برتری‌جویی که فرعون دچار آن بود، امروز در دولت آمریکا مشاهده می‌شود که برای اهداف و منافع خود حاضر است جان هزاران انسان بی‌گناه را بگیرد.
نماینده ولی فقیه در گلستان ادامه داد: مستکبران همه عالم را برده و اسیر خود می‌خواهند حتی اگر در درگیری‌های امروز اوکراین دقت کنیم، ریشه آن را در سیاست‌های آمریکا می‌توان یافت.
وی گفت: بر اساس آیات قرآن کریم، مستکبران برای تثبیت برتری‌جویی خود، سایر ملت‌ها را خفیف می‌نماید؛ این دقیقا سیاستی است که توسط آمریکا دنبال می‌شود و جای تأسف عمیقی وجود دارد اگر متوجه این سیاست‌ها نشویم و در تشخیص دشمن ناتوان باشیم.
آیت‌الله نورمفیدی بزرگ‌ترین گناه را ایجاد اختلاف و دشمنی در میان جوامع اسلامی دانست و تصریح کرد: همه شبکه‌های ماهواره‌ای که امروز به نام شیعه علیه اهل‌سنت و برعکس عمل می‌نمایند، ریشه در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس دارند.
وی افزود: خطرناک‌ترین دشمنان جهان اسلام گروه‌های تکفیری و داعشی هستند که توسط آمریکا و متحدانش شکل گرفته‌اند که امیدواریم این کنفرانس زمینه آگاهی‌بخشی مسلمانان را فراهم آورد.

 
  حقوق بشر دغدغه مهم بینالمللی و مورد ادعای همه کشورهاستبه گزارش خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در این کنفرانس با اشاره به اینکه آمریکا پرچمدار نقض حقوق بشر در جهان است، گفت: نشان دادن چهره واقعی و جنایات آمریکا بر عهده مراکز علمی است تا نسل جوان این حقایق را بداند.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه، حقوق بشر را واژه‌ای پربسامد در ادبیات حقوقی و اجتماعی دنیای امروز خواند و با اشاره به معایب تمدن غربی، نظام اجتماعی هر تمدنی را مبتنی بر جهان‌بینی آن دانست و اظهار داشت: تمدن جدید ادعا می‌کند، بشر در نظام‌سازی به نقطه پایانی رسیده است و از آن، با عنوان نظام لیبرال‌دموکراسی یاد می‌نماید. یکی از ویژگی‌های این تمدن مادی، نگاه سلطه‌جویانه به عالم است که پدیده تلخ استعمار و به غارت بردن مال و جان میلیون‌ها انسان، یکی از شواهد آن به‌شمار می‌آید.
وی با اشاره به ظهور شکل جدیدی از استعمار در عصر کنونی توسط مدعیان دروغین حقوق بشر، گفت: آمریکا امروز میراث‌دار و پرچمدار تمدن مادی است. روشن نمودن ابعاد مختلف این نگاه تاریخی سلطه‌جو و همین‌طور نشانه‌های افول آن، از وظایف مراکز علمی جهان محسوب می‌شود.
به‌گفته رئیس جامعة المصطفی العالمیه، حقوق بشر یک دغدغه مهم بین‌المللی و مورد ادعای همه کشورها حتی دولت‌های زورگوست؛ اما جمهوری اسلامی ایران پرچمدار تبیین این موضوع مهم و حیاتی در جهان است.

  کنفرانس حقوق بشر آمریکایی از جلوههای جهاد تبیین است
معاون اول قوه قضائیه هم در این کنفرانس، حق حیات در اسناد حقوق بشری را یک حق بنیادین و غیرقابل تعلیق خواند و تصریح کرد: اگر به آموزه‌های دینی خود رجوع کنیم، می‌بینیم که قتل یک انسان، مساوی با کشتن همه انسان‌هاست و نجات یک انسان برابر با نجات همه انسان‌ها می‌باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق، در ادامه، به تبیین حقوق بشر آمریکایی و حمایت از تجزیه‌طلبی و اشغالگری پرداخت و گفت: آمریکا از یک طرف خود را حامی حق تعیین سرنوشت ملت‌ها می‌داند و از بسیاری از گروه‌های تجزیه‌طلب حمایت می‌کند؛ در‌حالی‌که همین حق را برای ملت فلسطین انکار کرده است.
وی با اشاره به سلطه استعمارگران غربی بر ملت‌های مختلف جهان، افزود: در اوایل قرن بیستم به‌تدریج از قدرت استعمارگران کاسته شد و نظام قیمومیت در برخی نقاط جایگزین آن گردید و پس از جنگ جهانی دوم، حق تعیین سرنوشت در منشور سازمان ملل متحد گنجانده شد و از سال ۱۹۵۰ و با فراگیری موج آزادی‌خواهی در جهان، اصل استعمار‌زدایی به یک اصل بین‌المللی مبدل گشت.
وی اصل تعیین سرنوشت را یک حق ذاتی دانست و یادآور شد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حق مردم در تعیین سرنوشت خود پذیرفته شده؛ اما این سؤال مطرح است: آیا گروه‌های نژادی و مذهبی می‌توانند، بر اساس این حق، ادعای تجزیه‌طلبی داشته باشند؟
معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: حمایت مادی و معنوی آمریکا از گروه‌های تجزیه‌طلب بر کسی پوشیده نیست. طرح آمریکا برای نیل به اهداف تجزیه‌طلبانه خود؛ ایجاد تفرقه میان قومیت‌ها، ملت و دولت، قرار گرفتن اقوام در برابر حاکمیت و پشتیبانی از گروهک‌های تجزیه‌طلب است که همه آنها، در پوشش زیبای دفاع از حقوق بشر صورت می‌گیرد.
وی تجزیه‌طلبی را فاقد هرگونه مبانی حقوقی و در برابر اصل تمامیت ارضی کشورها برشمرد و گفت: یکی از نقاطی که حقوق بین‌الملل، حق تعیین سرنوشت ملت را به رسمیت می‌شناسد، مقاومت در برابر اشغال خارجی است.
حجت الاسلام والمسلمین مصدق یادآور شد: بر اساس گزارش‌های معتبر بین‌المللی، وضعیت فلسطین به‌عنوان سرزمین‌های اشغالی و اسرائیل به‌عنوان اشغالگر مشخص شده است؛ اما رفتار دولت آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی، نشان‌دهنده رویه عملی این دولت در استفاده ابزاری از حقوق بشر و آزادی است.

  حاضریم جان خود را فدای رهبر انقلاب کنیم
ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی نیز در این کنفرانس، با تأکید بر ضرورت بازخوانی مکرر حقوق بشر دروغین آمریکایی، اظهار کرد: حوادث بزرگ تاریخ نیاز به یادآوری دارد. ظلم در سرزمین‌های مختلف و با نام‌های مختلف، گاهی به‌نام دین و گاهی به‌نام حقوق بشر رخ می‌دهد و باید آن‌قدر از ظلم گفت تا از ظالم متنفر شویم و هرگز پیاده‌نظام جبهه ظلم نباشیم.
مشاور رئیس‌مهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، هدف از رسالت همه انبیای الهی را اجرای عدل و قسط دانست و افزود: هیچ انسانی حق حکومت بر انسان دیگری را ندارد. این حق، تنها از جانب خداست. پیامبر و اولیای الهی(ع) نیز، مجری احکام الهی بوده‌اند. اگر امروز تابع رهبر خود هستیم، به‌دلیل عدالت و حق‌طلبی اوست؛ بنابراین حاضریم جان خود را فدای رهبر انقلاب کنیم؛ چرا‌که مظهر و کاشف حق است.
وی سیاست‌های ضدبشری آمریکا را محکوم کرد و خطاب به دولت‌مردان آمریکا، گفت: اگر هرج و مرج و تجزیه‌طلبی خوب است، چرا از کشورهای خود شروع نمی‌کنید؟! چرا در امور فرانسه و رژیم اشغالگر قدس دخالت را غیرمجاز می‌دانید؛ اما دخالت در امور داخلی کشورهای اسلامی را حق مسلم خود می‌پندارید؟!
ماموستا کریمی، هدف رسالت همه انبیای الهی را استقرار حکومت عدل جهانی دانست و گفت: ما منکر مشکلات نیستیم؛ اما مسیر، مسیر بعثت نبی مکرم اسلام(ص) است و در حالی پس از چهل سال با همان شعارهای انقلاب سال ۵۷ به این مسیر ادامه می‌دهیم که آماده‌ایم، برای آرمان‌ها جان خود را فدا کنیم.
وی جمهوری اسلامی را مظهر عدالت‌خواهی در جهان خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران نه ظلم می‌کند و نه ظلم را می‌پذیرد و به دنبال آن است تا این الگوی عدالت‌محور را به سراسر جهان ارائه کند.

  ارسال بیش از ۲۰۰ مقاله علمی به پنجمین کنفرانس
به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام یعقوب‌علی برجی، 21 اردیبهشت در مراسم اختتامیه این کنفرانس، گفت: این کنگره بین‌المللی با ۱۰ عنوان، برگزار شده که یکی از این عناوین ارائه ادبیات حقوق بشر اسلامی در برابر ادبیات حقوق بشر آمریکایی و برملا کردن چهره واقعی مدعیان دروغین حقوق بشر است.
دبیر علمی پنجمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری افزود: نقض داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی حقوق بشر و مقابله نظری و ساختاری به‌لحاظ تمدنی با حقوق بشر دو محور اصلی این کنگره است.
وی ادامه داد: برای برگزاری این کنگره، ۲۱ ریز‌محور و حدود 12 مجموعه ریز‌محور داشته‌ایم که ساختار علمی همایش، یک کمیته علمی دارد و 21 نفر از اساتید حقوق و حقوق بین‌الملل در این کمیته علمی هستند.
حجت‌الاسلام برجی گفت: این اساتید از دانشگاه جامعه المصطفی، دانشگاه قم، علامه طباطبایی(ره) و گلستان هستند.
وی اظهار کرد: کمیته‌های تخصصی در 5 محور و 10 کارگروه، کارهای علمی این کنفرانس را انجام دادند.
دبیر علمی پنجمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری افزود: در بخش دستاوردها و مقالات علمی، بیش از 200 مقاله علمی جذب شده است که از دانشجویان و طلاب 10 ملیت مختلف بوده است.
وی گفت: از بین مقالات‌رسیده، با بررسی‌های صورت‌گرفته، تعدادی به‌عنوان مقالات برتر انتخاب شدند.
حجت‌الاسلام برجی خاطرنشان کرد: قبل از برگزاری این کنگره، 40 پیش‌نشست در کشورهای مختلف از جمله هند و افغانستان برگزار شد و سعی شده، این پیش‌نشست‌ها، همه محورهای همایش را نشان دهد.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه واحد گرگان نیز، با خیر مقدم به مهمانان حاضر در این کنگره بین‌المللی، گفت: مهمانانی از کشورهای لبنان، مصر، سوریه، یمن، ترکیه، بحرین، روسیه، افغانستان، تاجیکستان و تونس در این کنگره بین‌المللی حضور دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکمال حسینی افزود: این کشورها نقض حقوق بشر آمریکایی را چشیده‌اند و در این راستا نیز سخنرانی می‌کنند.

  جامعه بشری از جرائم ضدبشری آمریکا رنج میبرد
​​​​​​​
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی هم، در نشست تخصصی این کنفرانس اظهار کرد: برگزاری این همایش‌ها، شجاعت و قدرت رویارویی با اقدامات جهانی در سطح علمی و بین‌المللی را فراهم می‌آورد.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه، با اشاره به توانمندی ایران در حوزه‌های دفاعی، یادآور شد: اگر نتوانیم در سطح علمی و فرهنگی در مجامع علمی، اذهان بشری را نسبت به جرائم آمریکا روشن کنیم، این رژیم به جنایات و اقدامات ضدبشری خود ادامه خواهد داد.
حجت‌الاسلام عباسعلی شاملی به برگزاری نشست‌های تخصصی کنفرانس اشاره کرد و گفت: در این نشست، هشت مقاله حول ۲ محور اصلی مصادیق نقض حقوق بشر توسط آمریکا و راهکارهای مقابله جهانی با آن هم از لحاظ تئوری و علمی در قالب نشست‌ها و سمینارها و هم، از لحاظ کارکردهای عملیاتی مانند درخواست از سازمان ملل برای نقض حق وتو یا استفاده از ظرفیت دادگاه‌های بین‌المللی همچون لاهه برای مقابله با تبعیض و تشویق به افزایش جرم و جنایت، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه، با اشاره به مقالاتی که در این پنل مورد بررسی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: برخی از مقالات دریافتی به‌صورت سفارشی از سوی استادان و محققان برای کنفرانس تدوین شده؛ اما هدف اصلی جامعةالمصطفی از برگزاری این کنفرانس بین‌المللی، تشویق دانشجویان دوره دکتری یا پژوهشگران المصطفی برای تمرکز علمی با رعایت استانداردها، روی این موضوع مهم جهانی است.
وی ابراز امیدواری کرد: برگزاری این کنفرانس بتواند، اذهان اندیشمندان، صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران مسائل سیاسی جهان را متوجه رنج جامعه بشری از تبعیض‌های ناشی از جرائم ضدبشری دولت آمریکا کند.
گفتنی است، در این کنفرانس پیام‌های تجمع علمای مسلمین لبنان توسط شیخ حسین قبریس نماینده این تجمع، و پیام شیخ ماهر‌حمود رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت توسط نماینده وی قرائت ‌شد. در روز اول این کنفرانس بین‌المللی، پنل‌های تخصصی موضوعی تشکیل شد و در روز دوم نیز، 12 نفر از شخصیت‌های داخلی و خارجی سخنرانی کردند. رونمایی از ۲ کتاب دشمن‌شناسی قرآن و نیز افول آمریکا از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، اجرای تئاتر حقوق بشر آمریکایی، شعرخوانی حقوق بشر آمریکایی، افتتاح نمایشگاه کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی در گرگان و برپایی نمایشگاه عکس و پوستر، از جمله ویژه‌برنامه‌های این کنفرانس بود.
 یادآوری می‌شود، پیش از این، سازمان جوانان حقوق بشر ایران، چهار کنفرانس بین‌المللی را در ایران و ۹ نشست تخصصی با موضوع حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی را در قم، مشهد، شیراز، سنندج، بوشهر، عسلویه و کشورهای ترکیه، ونزوئلا و هندوستان برگزار کرده است.

ارسال دیدگاه