هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

هلال احمر ایران با منطق اسلام می‌تواند نماد خدمت‌رسانی در جهان باشد

مدیر حوزه‌های علمیه در همایش «مبلغان بشر‌‌دوستی»

هلال احمر ایران با منطق اسلام می‌تواند نماد خدمت‌رسانی در جهان باشد

همایش مبلغان بشر‌دوستی با سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، حجج‌اسلام والمسلمین؛ عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه، معزی نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر، دکتر کولیوند رئیس این جمعیت و سیده‌زهره برقعی مدیر جامعة‌الزهرا(س) و با حضور مبلغان و فعالان داخل و خارج از کشور، 23 اردیبهشت در سالن همایش‌های مدرسه عالی امام خمینی(قد) برگزار شد.

آیت‌الله اعرافی در این همایش با بیان اینکه در دوران کرونا، ۱۰ هزار نفر از طلاب خواهر و برادر در کنار نیروهای جهادی افتخار‌آفرینی کردند، اظهار کرد: ملت ایران نشان داد، هر زمانی که خطری پیش بیاید، گروه‌های جهادی و مردمی به‌پا می‌خیزند و در صحنه حضور پیدا کرده و صحنه‌های زیبایی خلق می‌کنند.
مدیرحوزه‌های علمیه با بیان اینکه لباس روحانیت، لباس خدمت به مردم است، عنوان کرد: روحانیت در هیچ زمانی خود را از مردم جدا ندانسته و نخواهد دانست. روحانیت همواره در کنار هلال احمر خواهد ایستاد و این اقدام ناشی از برخوردهای احساسی نیست؛ بلکه ریشه در تاریخ روحانیت دارد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه رهایی از سوداگری، در خدمت به مردم باید مورد توجه قرار بگیرد، یادآوری کرد: شتاب و سرعت در خدمت‌رسانی از دیگر مولفه‌های خدمت‌رسانی ارزشمند است؛ خدمت را باید سنگین و بسیار انجام دهیم؛ ولی آن را کوچک بشماریم.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه باید نقشه و راه خدمت‌رسانی را بدانیم، اظهار کرد: در عرصه خدمت‌رسانی، باید مراقب باشیم هیچ‌گاه دچار خود‌بزرگ‌بینی نشویم.
امام جمعه قم با تأکید بر اینکه هلال احمر ایران با منطق اسلام می‌تواند نماد و قله خدمت‌رسانی با عیار بالا در جهان باشد، اضافه کرد: حوزه علمیه با هلال احمر در یک جبهه قرار دارد و برای نقش‌آفرینی در خدمت به مردم، مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌ها و همکاری‌های مشترک را با نهادها و سازمان‌های مختلف فراهم کرده است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان گفت: هلال احمر با همکاری حوزه‌های علمیه می‌تواند الگوهای جدیدی را به دنیا معرفی کند که در آن انسانیت بالاتر از همه‌چیز باشد.

 
  ارتباط میان جمعیت هلال احمر با حوزه علمیه سامان یابدرئیس جامعه المصطفی العالمیه نیز در این همایش، با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در حوادث طبیعی و مشکلات موجود، روحیات خدمت‌گذاری فعالان در این نهاد را دیده‌ایم، مطرح کرد: هلال احمر نهادی است که در سخت‌ترین شرایط در کنار افرادی است که نیازمند کمک هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به اینکه این خدمت‌رسانی باید با خلوص انجام شود، یادآور شد: در دوران کرونا شاهد بودیم، در موقعیت‌هایی که حتی خانواده‌ها نیز از مبتلایان دوری می‌کردند، خادمین هلال احمر به میدان آمدند و جان‌فشانی کردند.
وی با بیان اینکه باید ارتباط میان جمعیت هلال احمر با حوزه علمیه سامان یابد، ابراز کرد: در حوزه‌های علمیه گروه‌های بسیاری از افرادی وجود دارد که آماده خدمت‌رسانی هستند.

 
  اقدامات جهادی و امدادی طلاب از سخنرانیها مؤثرتر استنماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر نیز در این همایش، با بیان اینکه باید به‌شکل‌های مختلف پیام دین به را به بشریت برسانیم، افزود: اگر یک طلبه در رنج و درد مردم در کنار آن‌ها باشد، به بهترین شکل می‌تواند دین را به مردم معرفی کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی، با اشاره به حضور پرشور طلاب در سیل‌ها و حوادث طبیعی، مطرح کرد: بسیاری از دشمنان چشم دیدن این حضور را ندارند.
وی با بیان اینکه در دوران کرونا نیز طلاب در جبهه‌های مختلفی که کسی برای خدمت نبود، آماده بودند، عنوان کرد: این اقدامات موجب شد تا دشمنان روحانیت با آن‌ها دوست شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی در پایان تأکید کرد: این اقدامات جهادی طلاب، از بسیاری از سخنرانی‌ها و جلسات تأثیرگذارتر خواهد بود.

 
  همکاریهای حوزههای علمیه و جمعیت هلال احمر توسعه یابدمدیر جامعة‌الزهرا(س) هم در این همایش با بیان اینکه حوزه‌های علمیه، همواره خدمت‌ به مردم را جزء وظایف خود می‌دانند، همسویی این نهاد با هلال احمر در جهت خدمت‌رسانی به مردم را ارزشمند دانست و عنوان کرد: مقابله با آسیب‌های ناشی از سیل و زلزله و حضور در نبرد مقابله با کرونا، از جمله نشانه‌های حضور روحانیت در عرصه خدمت‌رسانی به مردم است.
سیده‌زهره برقعی با اشاره به اینکه امدادرسانی علمی، معنوی و اجتماعی توسط روحانیت انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: باید با برگزاری جلسات مختلف، به دنبال توسعه همکاری‌های حوزه‌های علمیه و جمعیت هلال احمر باشیم.

 
  هلال احمر قدمتی به عمر اسلام داردرئیس جمعیت هلال احمر نیز در این همایش، اظهار کرد: با استفاده از رهنمودهای اهل‌بیت(ع) توانستیم، نشان برتر خدمت‌رسانی در صلیب سرخ جهانی را کسب کنیم.
پیرحسین کولیوند با اشاره به اقدامات قابل تحسین هلال احمر ایران در زلزله خوی، زلزله سوریه، ترکیه و افغانستان و نیز سیل پاکستان، تصریح کرد: این اقدامات، به‌دلیل خلوص و نحوه فعالیت جهادی جمعیت هلال احمر انجام شده است.
رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه حوزه علمیه نقش موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، افزود: اگر در دوران کرونا همکاری حوزه‌های علمیه نبود، شاهد خسارت‌های بسیاری بودیم که برخی از آن‌ها جبران‌ناپذیر می‌شدند.
کولیوند با بیان اینکه با همکاری حوزه‌های علمیه، می‌توانیم الگوی جدید امدادی را به دنیا نشان دهیم، اظهار کرد: هرچقدر بتوانیم بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، افراد را آموزش دهیم، بیشتر موفق شده‌ایم.
رئیس جمعیت هلال احمر اظهار کرد: الگوی همکاری علمای دینی با گروه‌های امدادی، یک الگوی بی‌نظیر در دنیاست و این الگوی موفق باید به دنیا معرفی شود.

 
  ارائه آموزشهای هلال احمر به ۱۸۰۰ نفر از طلابمدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم هم در این همایش با بیان اینکه یک سال از برگزاری جلسات هماهنگی هلال احمر و حوزه علمیه می‌گذرد، افزود: در این مدت، هزار و ۸۰۰ نفر از طلاب، ۶۰ کانون و ۵۰ مدرسه علمیه آموزش‌های هلال احمر را کسب کرده‌اند.
محمدرضا بهرامی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ مدیران هلال احمر با حوزه علمیه، مطرح کرد: این ارتباط موجب شده، امروز شاهد حضور مؤثر و مطلوب طلاب، در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی باشیم.
گفتنی است، رونمایی از دو کتاب «پیاده‌روی اربعین؛ الزامات ایمنی و بهداشتی» و «احکام هلال»، ارائه کارت داوطلبی جمعیت هلال احمر به آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه و سیده‌زهره برقعی مدیر جامعة‌الزهرا(س) و همچنین تقدیر از خانواده شهید حسن مختارزاده و مهدی زاهدلویی، طلاب جهادی و امدادی، از برنامه‌های همایش مبلغان بشردوستی بود.
گزارش: جلال خسروی
 

ارسال دیدگاه