هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 753

اخبار کوتاه جهان

  آمریکا
کاخ سفید: موشکهای دوربُرد را تحویل اوکراین نمیدهیم: دولت آمریکا اعلام کرد: واشنگتن مانند گذشته قصد ندارد، همانند اقدام انگلیس در تحویل موشک‌های Storm Shadow به کی‌یف، موشک‌های بردبلند AtacMS را به اوکراین دهد.
عربستان به آمریکا: در روابط با ایران بازنگری نمی‌‌شود: رسانه عربی «اساس میدیا»: رهبران عربستان در پاسخ به درخواست هیأت‌های مختلف اعزامی آمریکا به این کشور برای بازنگری در تجدید روابط با ایران، این تصمیم را برگشت‌ناپذیر اعلام کردند. مسئولان سعودی گفتند که خود را در برقراری روابط با هر قدرت اقتصادی یا سیاسی در جهان در چارچوب منافع خود و منطقه آزاد می‌بینند.
توان نیروی دریایی سپاه در پیشروی تا ۱۲ مایلی سواحل آمریکا: فرمانده نیروی دریایی سپاه: نیروی دریایی به این دلیل نیرویی راهبردی است که می‌تواند تا ۱۲ مایلی سواحل آمریکا برود؛ ولی سایر نیروها از چنین توانمندی‌ای برخوردار نیستند.
خزانهداری آمریکا؛ اقتصاد ایالات متحده، بزرگترین بازنده دعوای بایدن و کنگره!!  گزارش الجزیره به‌نقل از مقامات آمریکایی: دعوای بایدن و کنگره عواقبی خواهد داشت که با عدم پرداخت بدهی آمریکا آغاز و به کاهش رتبه اعتباری این کشور، کاهش ارزش دلار و کاهش اعتماد به آن به‌عنوان ذخیره پولی جهانی منجر خواهد شد.
کنترل خلیجفارس در دست ایران است: اندیشکده آمریکایی هوور ضمن اعتراف به فروپاشی سیاست مهار ایران از سوی آمریکا نوشت: به رغم تلاش‌های آمریکا صادرات نفت ایران به دو برابر افزایش پیدا کرده و این ایران است که کنترل خلیج‌ فارس را در دست گرفته است. فایننشال تایمز نیز اذعان کرد که غول‌های نفتی غرب به رغم تحریم‌ها مشتری برق ایران هستند.
ناکامی آمریکا و اسرائیل و برگزاری «روز نکبت» برای نخستین بار در سازمان ملل: ️مراسم یادبود هفتادو پنجمین سالروز پاکسازی قومی مردم مظلوم فلسطین به رغم فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نخستین بار در سازمان ملل برگزار شد تا این روز را که "روز نکبت " (روز مصیبت تأسیس رژیم صهیونیستی) نامگذاری شده است، به رسمیت بشناسد.
کشتار پنج میلیون نفر بخاطر واقعه 11 سپتامبر: واشنگتن پست در گزارشی شمار کشته‌شدگان در اثر جنگ‌های آمریکا پس از واقعه 11 سپتامبر را نزدک به 5 میلیون نفر برآورد کرده است.

  روسیه
آغاز فعالیت دومین بانک بزرگ روسیه در ایران: ‏پس از پیگیری سازمان‌توسعه تجارت، بانکVTB، دومین بانک بزرگ روسی، دفتر نمایندگی خود را در ایران دایر کرد؛ این اولین ‎بانک روسی است که در ایران حضور مستقیم خواهد داشت.
قراردادهای ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه در آینده: وزیر نفت: با شرکت گازپروم روسیه ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه داریم که با صحبت‌های اخیر وارد فاز قراردادی شده و طی چندماه آینده، قراردادهای آن به امضا می‌رسد. در حوزه توسعه میادین نفتی و گازی قراردادهای خوبی با شرکت‌های توانمند روسی داریم که برخی به تولید هم رسیده است‌.
ابر رادیواکتیوی از اوکراین به سمت اروپا میرود: «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه گفت انهدام یک انبار مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده اعطایی از سوی غرب به اوکراین منجر به ایجاد ابر رادیواکتیوی شده که در حال حرکت به سمت غرب اروپا است.

  انگلیس
رشد ۳ برابری تجارت ایران و انگلیس پس از برگزیت: وزارت تجارت و بازرگانی انگلیس: مبادلات تجاری ایران و انگلیس پس از برگزیت بیش از ۳ برابر شده و به ۶۹۶ میلیون پوند در سال ۲۰۲۲ رسیده است.
تجارت ایران و انگلیس در سال میلادی گذشته، ۷۲ درصد رشد داشته و به بالاترین رقم طی ۱۰ سال گذشته رسیده است.
افزایش ناامنی غذایی در انگلیس: روزنامه بریتانیایی Big Issue: بنیاد غذا در انگلیس گزارش می‌دهد که «در ژانویه ۲۰۲۳، در مجموع ۹/۳ میلیون نفر بزرگ‌سال، ناامنی غذایی را تجربه کرده‌اند و حدود ۳/۲ میلیون بزرگسال، اعلام کرده‌اند که برای یک روز کامل، غذا نخوردند؛ چون نمی‌توانستند غذا بخرند.»
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۴، حدود ۸۰۰.۰۰۰ نفر در انگلستان در فقر مطلق فرو خواهند رفت. با وجود اینکه رویدادهایی همچون بیکاری و بیماری منجر به فقر می‌شود؛ اما دلیل اصلی فقر در انگلیس، مسائل ساختاری و سیستمی است.
حتی مرگ ملکه انگلیس هم اموال مردمش را بلعید: خزانه داری انگلیس افشا کرد که مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم در سال گذشته برای دولت انگلیس ۱۶۲ میلیون پوند (حدود ۲۰۰ میلیون دلار) هزینه داشت!

  اوکراین
درخواست بیسروصدای اروپاییها از زلنسکی؛ به جنگ پایان بده؛ حتی با استعفا: «سیمور هرش» روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی خبر داد: گروهی از کشورهای اروپایی به رهبری لهستان، از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته‌اند، به جنگ حتی به‌قیمت استعفای خود پایان دهد.
هرش گفته: زلنسکی نظرش را عوض نمی‌کند و در حال از دست دادن حمایت خصوصی همسایگان خود است.

  مالزی
اقدامات آمریکا بشریت را به سمت جنگ جهانی سوق میدهد: نخست‌وزیر پیشین مالزی: آمریکا تلاش می‌کند، کشورهای دیگر را به اقدام علیه روسیه وا دارد و روسیه هم مجبور می‌شود، کشورهای دوست را بیابد. تقابل شرق و غرب تشدید و به جنگ جهانی تبدیل خواهد شد.

  یمن
واکنش انصارالله به نشست روز گذشته اتحادیه عرب: محمدعلی الحوثی عضو مجلس سیاسی جنبش انصارالله یمن، در واکنش به بیانیه صادره در نشست جده: عدم اشاره به مذاکرات انصارالله و عربستان و استناد کشورهای متجاوز به مراجع مورد نظر خود، نشان می‌دهد که آنان به دنبال صلح نبوده و به تعهدات خود پایبند نیستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه