هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

واکنش مراجع عظام و علما به جنایت اخیر در افغانستان

واکنش مراجع عظام و علما به جنایت اخیر در افغانستان

آیات عظام سیستانی، نوری همدانی، بشیر نجفی، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و حجت‌الاسلام و‌المسلمین رئیسی رئیس‌جمهور، در پیام‌ها و بیانیه‌هایی، جنایت هولناک در مزار شریف افغانستان را محکوم و بر شناسایی و مجازات عاملان تأکید کردند.

   آیتاللهالعظمی سیستانی
بار دیگر گروه تروریستی (داعش) دست به جنایتی هولناک زد و نمازگزاران بی‌گناه (مسجد سه دکان) مزار شریف را نشانه گرفت و تعداد زیادی از آنان را به خاک و خون کشانید.
ضمن عرض تسلیت و تعزیت و ابراز همدردی با خانواده‌های شهدای این فاجعه جانکاه، از خداوند متعال برای آنان صبر جمیل و برای مجروحین و آسیب‌دیدگان شفای عاجل مسألت داریم.
و با توجه به شرایط کنونی کشور عزیز افغانستان، از همه برادران و خواهران ایمانی مؤکداً می‌خواهیم، برای جلوگیری از تکرار این‌گونه فجایع دردناک بیش از پیش در حذر بوده و همکاری لازم را با متصدیان حفظ امنیت اجتماعات مبذول دارند.
 
  آیتالله‌‌العظمی نوری همدانی
در ایام لیالی قدر و شهادت مولای متقیان و امام آزادگان امیرالمؤمنین علی(ع) متأسفانه شاهد حوادث غمبار هستیم.
مدعیان دروغین حقوق بشر بار دیگر حیثیت خود را با توجیه کردن اهانت به قرآن کریم و سکوت در برابر جنایات صهیونیست‌های غاصب و عملیات انتحاری در افغانستان بر باد دادند.
امروز بر همه مسلمانان و آزادی‌خواهان عالم لازم است، اهانت به قرآن کریم را محکوم کرده و همچنین از عملکرد رژیم جعلی صهیونیستی اعلام انزجار نمایند و حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اظهار کنند.
کشتار مردم افغانستان و خصوصاً شیعیان حادثه اخیر نیز، بسیار دردناک است و باید محکوم شود.
 
  دفتر آیتاللهالعظمی بشیر نجفی
ما به عموم مؤمنین به‌ویژه خانواده‌های شهدا خالصانه تسلیت گفته و در این مصیبت بزرگ، با آنان ابراز همدردی می‌کنیم.
از درگاه الهی مسئلت می‌جوییم که شهدا را مورد رحمت واسعه خود قرار داده و به مجروحان و آسیب‌دیدگان شفای عاجل عنایت بفرماید.
امیدواریم مؤمنین در این شب‌های بزرگ، برای رفع درجات شهدا و صبر خانواده‌های آنها و شفای مجروحان و آسیب‌دیدگان و دفع بلا دعا کنند.
 
  آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه
بدون شک دفاع و صیانت از جان و مال و نوامیس مردم عزیز افغانستان، مسئولیت مهمی است که نهادهای متولی و مدعی آن کشور باید به‌دقت و حساسیت آن را پیگیری کنند و این مهم، جز با دولتی فراگیر و همراه با مشارکت مدنی آن ملت سربلند و برآمده از عزمی ملی محقق نخواهد شد.
اکنون که توطئه استکبار، بی‌شرمانه ساحت مقدس قرآن کریم را مورد هتک و اهانت قرار می‌دهد و مسلمانان و نمازگزاران مسجدالاقصی و فلسطین پرافتخار را به خاک و خون می‌کشد و اخوت خواهران و برادران مسلمان افغانستان و ایجاد جنگ و کشتار مذهبی را هدف قرار داده، بر مؤثرین، صاحبان فکر و اندیشه و به‌ویژه عالمان دینی آن خطه سربلند ضروری است که با محکوم کردن قاطع این واقعه تروریستی و اعلام موضع صریح و جدی، مانع تکرار این‌گونه پلیدی‌ها و کشتار مردم بی‌دفاع گردند.
مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، این مصیبت جانکاه را به مردم شریف، نجیب، شجاع و مظلوم افغانستان و علما، بزرگان و حوزه‌های علمیه آن کشور سرافراز و مقاوم و بازماندگان محترم شهدای حادثه تسلیت گفته، مصرانه از مسئولان آن کشور و مجامع بین‌المللی خواهان تحقیق پیرامون آن و شناسایی و مجازات آمران، مسببان و عاملان و مباشران آن است و از دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه انتظار دارد تا با قدرت و قاطعیت، محکومیت این‌گونه اقدامات رذیلانه و مطالبه‌گری از نهادهای بین‌المللی را تا حصول نتیجه و احقاق حقوق ملت شریف افغانستان پیگیری نماید.
 
  حجتالاسلام والمسلمین رئیسی رئیسجمهور
حجت‌الاسلام و‌المسلمین رئیسی، ضمن محکوم کردن شدید انفجارهای تروریستی اخیر در افغانستان، بر ضرورت تأمین امنیت همه مردم افغانستان به‌خصوص امنیت کامل آنها در مدارس، مساجد و مراکز مذهبی تأکید کرد.
وی با تأکید بر مسئولیت حاکمان افغانستان در شناسایی و مجازات تروریست‌‎های عامل حملات اخیر، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران، آمادگی همکاری و به‌کارگیری همه امکانات خود برای مقابله با تهدید تروریسم تکفیری و جلوگیری از تکرار این فجایع را دارد و همچنین آماده است که در حوزه درمانی نیز، به مجروحان این حملات تروریستی کمک‌های برادرانه خود را ارائه دهد.
گفتنی است، در روزهای گذشته تروریست‌ها در چندین انفجار ناجوانمردانه به مدارس، مساجد و صفوف نمازگزاران روزه‌دار در استان‌های مختلف افغانستان از جمله کابل، مزارشریف و قندوز، شمار چشمگیری از مسلمانان شیعه و سنی از جمله زنان و کودکان را به خاک و خون کشیدند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه