هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

فعالیت ده‌ساله دفترمرجعیت شیعه در شبه‌قاره هند

فعالیت ده‌ساله دفترمرجعیت شیعه در شبه‌قاره هند

 از آنجا که مرجعیت شیعه پناهگاه و ملجأ عموم مسلمانان و خصوصاً شیعیان بوده و حوزه‌های عملیه  این پایگاه پاسبانی از مذهب و مرام  اهل‌بیت(ع)، در درجه اول این توجه و اهمیت قرار داشته و نیز اهمیت شبه‌قاره هند (هندوستان، بنگلادش، پاکستان و...) برکسی پوشیده نیست.

از این جهت قریب ده سال است که مرجع جهان تشیع آیتاللهالعظمی صافی(قد) به حوزههای علمیه و جمعیت مسلمانان و شیعیان این خطه توجه خاصی مبذول داشتهاند.
اهمّ فعالیت‌های دفتر معظم‌له در این دوره به شرح ذیل می‌باشد:

 
  1. تعیین نماینده در شبهقاره
جهت ارتباط راحت‌تر و پاسخ‌گویی به مسائل شرعی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و برپاییی پایگاه شیعه، نمایندگانی از طرف معظم‌له در هندوستان و پاکستان منصوب گردیدند.

 
  2. هماهنگی با نمایندگیهای مقام معظم رهبری، جامعة المصطفی(ص) و مسئولان فرهنگی سفارتخانههای جمهوری اسلامی ایران
معظم‌له نمایندگانی در لکهنو و بمبئی دارند که به پاسخ‌گویی مسائل شرعی و انجام فعالیت‌های دینی و ترویج فرهنگ غنی اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) مشغول بوده و از جمله فعالیت‌های آنها، نشست‌های مشترک با مسئولان فرهنگی شیعیان هند و همچنین متولیان فرهنگی ایران در شبه‌قاره، نماینده محترم مقام معظم رهبری، رایزنی فرهنگی و نمایندگی جامعة المصطفی(ص) جهت هماهنگ نمودن فعالیت‌های فرهنگی و تبیین ضرورت‌ها و ارائه راهکارهای مناسب جهت ایجاد وحدت بین مسلمانان بوده است.

 
  3. تقویت حوزههای علمیه و کمکهای فکری و مالی
ضعف و محرومیت شیعیان و حوزه‌های علمیه در شبه‌قاره، کاملاً مشهود بوده و یکی از فعالیت‌های امور بین‌الملل دفتر مرجعیت شیعه در این خطه شناسایی حوزه‌های علمیه و اطلاع از نیازمندی ‌آنان و کمک‌های فکری و نرم‌افزاری و نیز کمک مالی به این حوزه‌‌ها بوده است.

 
  4. تأسیس مرکز تحصیلات تکمیلی حوزوی
در بررسی و برآوردی که از حوزه‌های علمیه شبه‌قاره هند صورت گرفت، مشاهده شد که طلاب آن حوزه‌ها به‌خاطر مشکلات مالی، قادر به اداره زندگی با شهریه دریافتی نبوده و از این جهت، قادر به تحصیلات تکمیلی و ادامه تحصیل نیستند و عمده دلیل آن، نبود استاد و نیاز مالی می‌باشد. در این زمینه مرکز تحصیلات تکمیلی و تخصصی حوزوی تأسیس شد که با جذب طلاب مستعد از لمعتین به بالا و شناسایی و اعزام اساتید متبحر و با سابقه و پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی و شهریه مناسب،
به تربیت نسل جدید طلاب شبه‌قاره هند همّت گماشته و توفیقات خوبی در این زمینه حاصل گردید. ساخت مرکز تحصیلات تکمیلی غفران‌مآب لکهنو توسط این مرجع عالی‌قدر انجام گرفته و مخارج طلاب و شهریه اساتید و هزینه‌های جاری آن، هرماه توسط مرجع فقید آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد)پرداخت گردیده است.

 
  5. هماهنگی و نظارت بر فعالیتهای تبلیغی علما و روحانیون شبهقاره
از دیگر برنامه‌های امور بین‌الملل دفتر مرجعیت شیعه در شبه‌قاره، تنظیم برنامه‌هایی جهت فعالیت بهینه روحانیون و فضلای آن سامان؛ اعم از روحانیونی که از قم جهت تبلیغ اعزام می‌شوند و یا علما و روحانیونی که در آن مناطق مستقر هستند، می‌باشد. شناسایی مراکز تبلیغی، جلسه با مبلغان و توجیه آنها، نظارت بر نحوه تبلیغ آنان و نیز پرداخت کمک‌هزینه تبلیغی همچنین جلسه با علماء و روحانیون  شبه‌قاره که در قم یا مشهد سکونت داشته و ترغیب آنان به مهاجرت و اعزام به شبه‌قاره و انجام فعالیت‌های دینی، حوزوی و تبلیغی از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

 
  6. گردهمایی سالانه طلاب و علمای شبهقاره هند و اهدایی مرجعیت به آنان
​​​​​​​
از جمله اهداف امور بین‌الملل دفتر، یکپارچه کردن ندای دینی و معنوی علما و طلاب شبه‌قاره می‌باشد. در این زمینه‌ هر ساله، علماء و روحانیون و طلاب شبه‌قاره، در ایالت‌های مختلف هند چون دهلی، لکهنو و بمئی و ... و در بنگلادش، براساس فراخوان، دعوت و نشست عمومی برگزار می‌نمایند که ضمن صحبت و هماهنگی با آنان، جهت انجام فعالیت‌های دینی و مذهبی و حوزوی هم‌کنشی انجام و به طلاب و روحانیون آن مناطق، از سوی مرجعیت شیعه کمک‌هزینه تبلیغی پرداخت می‌گردد.

 
  7. کمک به دارالایتامهااز جمله توفیقات هیئت اعزامی به شبه‌قاره هند، بازدید از دارالایتام‌های شیعیان و ابلاغ سلام مرجع عالی‌قدر و تقدیم کمک‌هایی در حد توان بوده است.

 
  8. شناسایی و جذب نیروهای مستعد و تشویق به ورود به حوزه و ادامه تحصیلضمن مطالعه فعالیت‌های حوزه‌های علمی شیعی شبه‌قاره، هیئت اعزامی از دفتر معظم‌له، به شناسایی طلاب مستعد همت گماشته و آنان را جهت اختصاص وقت بیشتر برای تحصیل حوزوی و انجام وظیفه تبلیغی، در موارد لزوم، کمک‌هایی جهت اعزام آنان به حوزه‌های فخیمه قم و مشهد صورت گرفته و توفیقاتی در این زمینه حاصل شده است.

 
  9. ملاقات هیأت اعزامی با شیعیان هندوستان و شرکت در جلسات مذهبی و ابلاغ سلام مرجعیت، با علما، نخبگان و نمایندگان جامعه شیعه تعامل و هم‌کنشی صورت گرفته و بر ضرورت تشکل‌های دینی و اتحاد و وحدت شیعه وسنی و پرهیز از تفرقه تأکید گردیده و لزوم مقابله با تهاجم فرهنگی رسانه‌ای استکبار جهانی گوشزد گردیده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه