هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

مسجد مقدس امام حسن عسکری(ع)

مسجد مقدس امام حسن عسکری(ع)

مسجد مقدس امام حسن عسکری(ع) تنها مسجدی است که به امر آن‌حضرت توسط احمدبن اسحاق اشعری، وکیل گران‌قدر و بزرگوار ایشان در شهر مقدس قم بنا شد. در اعتماد امام حسن عسکری(ع) به ایشان همین بس که حضرت، فرزند دلبندش و آخرین ذخیره اهل‌بیت(ع) را به او نشان داد و فرمود « احمد! امام پس از من ایشان هستند و اگر تو نزد خداوند و حجت‌های او گرامی نبودی، فرزندم را به تو نشان نمی‌دادم».
این مسجد با عظمت طی ده قرن گذشته، مورد توجه بزرگان دین و شاهد حضور بندگان مؤمن و پاک و مخلص بوده و زوایای این مسجد، گواه راز و نیاز و تهجد شب‌زنده‌داران و معتکفان بوده است و چه بسیار وعظ و پندها از زبان عالمان وارسته و پرهیزکار در این مسجد طنین‌انداز شده و در این مکان مبارک، ستارگان علم و تقوا به اقامه جماعت و اعتکاف پرداخته‌اند و محل تدریس بسیاری از علما و مدرسان عالی‌مقام حوزه علمیه بوده است.
با عنایات خاصه حضرت ولی عصر(عج) طرح توسعه این مسجد مقدس در ابتدای قرن پانزدهم، املاک مجاور حسب الامر آیت‌الله العظمی سید محمد‌رضا گلپایگانی(قد) خریدار شد و  در سال 1421 قمری کلنگ ساخت بنای جدید مسجد توسط آیت‌الله العظمی شیخ لطف‌الله صافی‌گلپایگانی(قد) به زمین زده شد و تحت اشراف معظم له در سال 1431 هجری قمری به صورت بناء عظیم کنونی به اتمام رسید.
این مسجد با 25 هزار متر مربع زیربنا موجب زینت و عزت شهر مقدس قم و جهان تشیع می‌باشد.
در بنای قدیم مسجد امام حسن عسکری(ع)،  مجموع شبستان‌های مسجد 3190 متر مربع پوشش مسقف و 1520 متر مربع در صحن فضای باز دارد که مجموع مساحت مورد استفاده نمازگزاران 4710 متر مربع است .
بنای جدید مسجد مقدس امام حسن عسکری(ع) که تحت اشراف آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد) به بنای قدیم افزوده شده، دارای بخش‌های ذیل است:
1 شبستان اصلی که در طبقه هم‌کف قرار دارد. مساحت این شبستان، 2900 متر مربع است و گنجایش 1950 نفر نمازگزار را دارد.
در قسمت فوقانی شبستان اصلی، گنبد نسبتاً بزرگی با دهانه 27 متر و ارتفاع 35 متر از کف شبستان به زیبایی این بنا افزوده و دو مناره (گلدسته) با بلندای 59 متر  از کف شبستان  شکوه خاصی به این بنای عظیم داده است.
2 شبستان دوم، در طبقه زیرین شبستان اصلی قرار گرفته که مساحتی حدود 2700 متر مربع با نیم‌طبقه‌ای به مساحت 1600 متر مربع دارد و پذیرای 1800 نماز گزار خواهد بود.
3 طبقه تحتانی این بنای عظیم، به کارهای فرهنگی، برگزاری نمایشگاه کتاب و .... اختصاص یافته است.
4 در پشت محراب بنایی در 7 طبقه ساخته شده است که قسمت‌های اداری و کتابخانه و... در این مکان می‌باشد.
5 در 5 طبقه دیگر پشت محراب، بخش اداری مسجد، سالن غذاخوری و تأسیسات قرار دارد.
6 بنای جدید 180 سرویس بهداشتی و حمام دارد.

 
  ویژگیهای این بنای عظیم عبارتند از:
​​​​​​​
1. در بنای جدید تمام قرآن کریم (از آغاز قرآن تا پایان) با کاشی‌کاری بسیار زیبا در طول 9000 متر مزین شده که این طرح بدیع در میان ابنیه اسلامی منحصر به فرد است.
2. ترکیب معماری بنای قدیم و بنای جدید، جلوه خاصی را به این بنای مقدس بخشیده است.
3. در چهار جهت مسجد فضای آزاد و شارع عمومی قرار دارد.
4. برای دسترسی آسان نمازگزاران، 3 ورودی در نظر گرفته شده که مهمترین آن، در ورودی قبله مسجد است و برای دسترسی به طبقات مسجد، از آسانسورهای متعددی استفاده شده است.
5. در طراحی شبستان‌ها جهت قبله به‌طور کامل رعایت شده که نمازگزاران بدون هیچ تمایلی به سوی دیگر، نماز را اقامه خواهند کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه