هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 741

اخبار کوتاه ایران

  موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان حوادث اخیر: به مناسبت فرارسیدن چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب و در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، ایشان با این پیشنهاد موافقت کردند.
 
  سامانه «برپا» برای جبران افت کیفیت تحصیلی رونمایی شد: وزیر آموزش و پرورش: سامانه برپا برای جبران افت کیفیت تحصیلی و حل مشکل تحصیل دانش‌آموزانی که دسترسی به تحصیل ندارند، ایجاد شد.
 
  ساخت ربات ایرانی برای شناسایی ایرادات نفتی: محققان ایرانی رباتی ساختند که می‌تواند ایرادهای خط لوله‌های نفتی را در اعماق دریا شناسایی کند.
 
  اتصال ۸۰۶ بانک خارجی به شبکه پیامرسانی بانکی ایران و روسیه: معاون بین‌الملل بانک‌مرکزی: با اتصال سامانه‌های پیام‌رسان ملی بانک‌های ایران و روسیه، ۷۰۰ بانک روسی می‌توانند با بانک‌های ایرانی تبادل پیام مالی داشته باشند. همچنین ۱۰۶ بانک غیرروسی از ۱۳ کشور دیگر هم به این سامانه پیام‌رسان متصل شده و می‌توانند با بانک‌های کشور تبادلات مالی داشته باشند. آنچه بین دو کشور در این زمینه رخ داده این است که عملا از سوییفت بی‌نیاز شدیم و سوییچ دو شبکه ملی به یکدیگر متصل شدند.
 
  نرخ سود بانکی تغییر کرد: بانک مرکزی: نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی و مشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی حداکثر ۲۳٪ تعیین می‌شود.
 
  شبیهسازی ناوبری کشتی با سامانه ساخت ایران: محققان ایرانی سامانه‌ای ساختند که ناوبری و هدایت کشتی را برای افسران دریایی شبیه‌سازی می‌کند.
 
  بانکها خانههای مصادرهای را به مالکان برمیگردانند: وزیر اقتصاد: به‌دلیل شکایت‌های زیادی که مردم در خصوص واحدهای مسکونی تملک‌شده بانک‌ها می‌کردند، مصوب شد که بانک‌ها بتوانند بدون برگزاری مزایده، املاک مسکونی تملک‌شده در اختیار خود را با شرایطی در قبال تسویه بدهی، به مالک قبلی برگردانند.
 
  تخفیف ۷۰ درصدی برای خوشمصرفان گاز: وزیر نفت: ۷۰ درصد تخفیف برای مشترکینی اعمال خواهد شد که طبق سقف تعیین‌شده در جداول ۵ اقلیم آب و هوایی برای ۳ ماه زمستان گاز مصرف کنند. مشترکینی که خارج از الگوی مصرف گاز استفاده کنند باید به‌صورت غیر یارانه‌ای پرداخت کنند.
 
  خواننده سرود «سلام فرمانده» چهره سال فضای مجازی انتخاب شد: ابوذر روحی خواننده سرود «سلام فرمانده» در مراسم اختتامیه چهارمین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال، به‌عنوان چهره سال فضای مجازی معرفی شد.
 
  ورود ارز معاف از مالیات شد: سازمان مالیاتی: تا پایان آبان ۱۴۰۲ ورود اسکناس ارز و حواله ارزی معاف از مالیات است و هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به میزان دلخواه ارز به کشور وارد کند. طبق مصوبه مراجع ذی‌ربط، گمرک و هیچ‌یک از دستگاه‌‏های انتظامی حق ممانعت از ورود ارز را ندارد.
 
  طراحی اولیه ماهوارهبرِ ۳۶ هزار کیلومتری: سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع: این محصول ماهواره را در مدار ۳۶ هزار کیلومتری قرار می‌دهد. یک محموله به وزن چهار تُن را در مدار نزدیک به زمین حمل می‌کند. ۱۰ ماهواره را به‌طور همزمان پرتاب می‌کند و به‌صورت اقتصادی و رقابتی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد.
 
 مرکز مبادله ارز و طلا تأسیس شد: شورای پول و اعتبار مصوبه بازار متشکل ارزی را اصلاح و آن را در سطح توسعه‌یافته‌ای به نام مرکز مبادله ارز و طلای ایران ارتقا داد. در این مرکز ارز و طلا در بسترهای الکترونیکی معامله خواهد شد.
 
  ایتا و بله به هم وصل شدند: معاون وزیر ارتباطات: اتصال آزمایشی دو پیام‌رسان بله و ایتا از طریق پروتکل MXP با موفقیت انجام شد. این اتفاق به دو صورت خودکار و دستی اتفاق خواهد افتاد. در روش خودکار، سرور MXP مطلوب‌ترین مقصد را انتخاب می‌کند و در روش دستی کاربر انتخاب خواهد کرد که پیام در کدام پیام‌رسان به دست گیرنده برسد.
 
 اولین دستگاه کاملا ایرانی در حوزه جراحی سرطان: رئیس پژوهشکده الکترونیک سرطان دانشگاه تهران در دیدار با رهبر انقلاب: اولین دستگاه در حوزه جراحی سرطان کاملا ایرانی را ساخته‌ایم و حدود ۲۰دستگاه از آن به مراکز درمانی کشور تحویل شده است.
 
  سفر مردم کشورهای همسایه برای درمان به ایران: وزیر بهداشت: در حال حاضر در کنترل انواع و اقسام همه‌گیری‌ها توانایی‌های چشمگیری کسب کرده‌ایم؛ به طوری که در حال حاضر درمان تمام بیماری‌ها در کشورمان امکان‌پذیر است و حتی از کشورهای همسایه برای درمان به ایران سفر می‌کنند.
 
  جرایم بیمه شخص ثالث تمام وسایل نقلیه بخشیده میشود: طبق اعلام بیمه مرکزی، طرح بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث تمام وسایل نقلیه موتوری زمینی از ۱۵ بهمن آغاز می‎شود و تا ۱۹ اسفند قابل استفاده خواهد بود.
 
  تولید ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل: رئیس سازمان غذا و دارو: ٩٧ درصد از دارو‌های مورد نیاز داخلی در کشور تولید می‌شود و تنها شاید برخی از دارو‌های که صرفه اقتصادی نداشته تولید نمی‌شد، اما اکنون با توجه به حمایت‌هایی که برای واحد‌های تولید کننده در نظر گرفته شده است شاهد هستیم که تمایل واحد‌های تولیدی به تولید اینگونه دارو‌ها نیز افزایش یافته است.
 
  افزایش حق اولاد و عائلهمندی کارمندان در سال آینده: رئیس سازمان اداری و استخدامی: سال گذشته رقم حق اولاد و عائله‌مندی کارمندان به ترتیب ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان بود، اما سال آینده حق اولاد و عائله‌مندی عدد خوبی خواهد بود و فکر می‌کنم ۶۰۰ هزار و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه