هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

۵ توصیه مدیر حوزه‌های علمیه به هیئت‌رئیسه جدید مجمع نمایندگان طلاب  

۵ توصیه مدیر حوزه‌های علمیه به هیئت‌رئیسه جدید مجمع نمایندگان طلاب  

آیت‌الله اعرافی گفت: مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه، دارای جایگاهی ممتاز است و از این رو می‌تواند به‌مثابه نقطه ثقل و حلقه وصل میان حوزویان نقش‌آفرینی کند و تعاملات درون حوزوی را افزایش و راه‌های گفت‌وگو و نقد و نظر را گشوده و در مسیر رشد و تحول و بالندگی حوزه اثرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی به‌مناسبت انتخاب هیئت‌رئیسه نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه در پیامی آورده است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدجلال رضوی همدانی، ریاست محترم مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم دامت افاضاته
با سلام و تحیات
با حمد و ثنای الهی و درود بر پیامبران پاک به‌ویژه خاتم آنان حضرت محمد مصطفی(ص) و اوصیای پیامبران به‌ویژه امامان معصوم(ع) و حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه و با درود به ارواح پاک علما و بزرگان پیشین و شهدای اسلام و روحانیت و امام شهیدان طاب‌ثراهم، اعیاد مبارک ماه شریف رجب و دهه خجسته فجر و سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را به همه ‌شما و نمایندگان ارجمند طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و عموم حوزویان تبریک می‌گویم.
انتخاب جنابعالی، هیئت‌رئیسه محترم و عموم نمایندگان برگزیده در دور نهم مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم را صمیمانه به شما و همه نمایندگان محترم تبریک می‌گویم و آمادگی مدیریت حوزه‌های علمیه را برای هم‌اندیشی، هم‌یاری و هم‌افزایی اعلام نموده، توفیقات آن مجمع فاخر را در دستیابی به اهداف و برنامه‌های آن از خداوند قادر متعال خواستارم.
فرصت را مغتنم شمرده صمیمانه از جامعه محترم مدرسین و ریاست ارجمند آن و برگزارکنندگان و مساهمت‌کنندگان و مشارکت‌کنندگان انتخابات نهمین دوره مجمع و سرور گرامی حضرت حجت‌الاسلام و‌المسلمین آقای فرخ‌فال دامت برکاته و نیز از همه نمایندگان محترم دوره پیشین و جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حسینی‌نژاد دامت توفیقاته تقدیر و تشکر می‌نمایم و متواضعانه نکاتی را یادآور می‌شوم:
۱. چنانچه قرار باشد حوزه یک‌صدساله قم و حوزه عصر انقلاب اسلامی را به ارزیابی بنشینیم، به فهرست بلندی از بیم‌ها و امیدها، پیشرفت‌ها و ایستایی‌ها، دست‌آوردها و ناداری‌ها، قوت‌ها و ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌ها و جهش‌ها و چالش‌ها برمی‌خوریم؛ از این‌رو بر همه ما حوزویان و نهاد‌های حوزه‌ای لازم است، در این زمینه از تحلیل جامعی برخوردار باشیم و برای پیشرفت و شکوفایی حوزه با عقلی راهبردی و تمدنی و طراحی کلان و متناسب با شرایط امروز و فردا و با تأکید بر هویت تاریخی و رسالت الهی و سنت‌های اصیل حوزه، حوزه‌ای اصیل و استوار و پیشگام و پیشرو و زمان‌‌شناس و منسجم و متحد بسازیم و با تقویت بنیان‌های علمی و توسعه مرزهای علوم اسلامی و زیرساخت‌های معرفتی و معنوی و روحی و گسترش تعاملات اجتماعی و فرهنگی و جهانی و صیانت از روح و فرهنگ انقلابی و توسعه و تعمیق روابط و خدمات مردمی بر سرمایه اجتماعی و نقش‌آفرینی حوزه بیفزاییم و حوزه عصر انقلاب را فراتر از عصر انزوا بنیان نهیم. دست‌یابی به این آمال و آرمان‌های والا به رویکردی راهبردی، طراحی جامع، اندیشه‌ای روشن، نگاهی علمی و تمدنی، عزمی استوار و جهادی، بهره‌‌گیری از همه ظرفیت‌ها و استعداد‌های نهادی و شخصی و به‌ویژه سرمایه نسل نو و طلاب و فضلا و استادان ارجمند و جوان نیاز دارد و پی‌ریزی و پیمودن این مسیر خطیر، وظیفه ما و شما و همه حوزویان را سنگین می‌سازد
۲. مجمع نمایندگان یادگار امام راحل و عظیم‌الشأن اعلی‌الله مقامه، مورد عنایت رهبری معظم انقلاب اسلامی مد ظله‌العالی و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم و بزرگان حوزه، برآمده از آرای حوزویان و مورد هدایت و حمایت جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم است. این همه به آن مجمع جایگاهی ممتاز می‌بخشد و از این رو می‌تواند، به‌مثابه نقطه ثقل و حلقه وصل میان حوزویان نقش‌آفرینی کند و تعاملات درون حوزوی را افزایش و راه‌های گفت‌وگو و نقد و نظر را گشوده و در مسیر رشد و تحول و بالندگی حوزه اثرگذار باشد.
۳. مدیریت حوزه‌های علمیه در ظل توفیقات الهی و عنایات حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه و در پرتو آرمان‌های اسلام عزیز و اندیشه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری و با توجه به رهنمودهای مراجع عظام و انظار حوزویان و طلاب و فضلای جوان و در امتداد سیاست‌گذاری شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، اسناد، طرح‌ها و برنامه‌های منظومه‌واری را در راستای رشد و تعالی و بالندگی حوزه‌های علمیه تهیه نموده و برخی از آنها را به مرحله اقدام و عمل در آورده است و البته این راه همچنان باز و نیازمند نقد و نظر و اصلاح و تکمیل است.
مجمع نمایندگان در دور قبل در این مسیر مورد مشورت قرار گرفت و ساز و کارهایی برای تعامل با آن توافق شد و در مواردی به نتایج سودمندی رسید. اکنون نیز اعلام می‌کنم، مدیریت حوزه بر سر همان عهد استوار است و آمادگی خود را برای بهره‌مندی از ایده‌ها، طرح‌ها و نظرات آن مجمع و همکاری و هم‌افزایی در خدمت به طلاب و فضلا و اساتید و محققان ارجمند اعلام می‌نمایم و همه بخش‌های صفی و ستادی مدیریت را به این هماهنگی و همکاری سفارش می‌کنم. متعاقباً، بیش از یکصد سند و طرح برای مشورت و رایزنی ارسال خواهد شد.
۴. بازخوانی پیشینه ارزشمند مجمع و بررسی فراز و فرود‌ها و طراحی نوین و روزآمد از آن، مطابق مطالبات رهبری معظم، مراجع عظام، جامعه مدرسین و بزرگان حوزه و به‌ویژه نسل جوان و رشید و هوشمند حوزه بایسته است و در پرتو آن، به افق‌های نو نگریست و کارآمدی و نقش‌آفرینی آن مجمع را در عرصه‌های گوناگون و مرتبط، افزایش و ارتقا بخشید و برنامه جامع و راهبردی برای آن تولید کرد و همه ما موظف به همکاری در این مسیر هستیم.
۵. حوزه و روحانیت راستین رویاروی پرسش‌های نو و نیازهای جدید و انتظارات فزاینده و روزگاری متمایز و حوزه و روحانیت و انقلاب اسلامی، مواجه با جنگی ترکیبی و هوشمند قرار دارند. حضور در این مصاف، نیازمند به آمادگی کامل و ظرفیت‌سازی جامع، حکمت، هوشمندی، شجاعت، دلیری، شکیبایی، صبوری و تحرک جهادی و انقلابی دارد و همه ما در این نقطه عطف و پیچ تاریخی وظایف سنگین و دشوار و پیچیده‌ای داریم و مجمع فاخر نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و نسل جوان حوزه، می‌توانند در این فضا و تراز، نقشی کارساز ایفا نمایند. همه ما باید از نگاه‌های خرد و کوچک و مرزهای خودگرایی و شخصی درگذریم و به آرمان‌های بلند و قله‌های رفیع بیندیشیم و دراین راه، از خداوند علیم حکیم و قادر متعال مدد جوییم.
ولله الحمد اولاً وآخراً.
علی‌رضا اعرافی/ مدیر حوزه‌های علمیه
بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱

برچسب ها :
ارسال دیدگاه