هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شاعر شدن نعمتی خدادادی است که باید قدردان آن باشید

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در جمع شاعران آیینی

شاعر شدن نعمتی خدادادی است که باید قدردان آن باشید

جمعی از شاعران آیینی 15 فروردین بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور در بیت حضرت آیت‌الله جوادی آملی با ایشان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار، بیان کردند: در آستانه میلاد کریم اهل‌بیت امام مجتبی(ع) هستیم. بیان نورانی آن امام این است که نه بیراهه بروید؛ نه راه کسی را ببندید!
ایشان اظهار کردند: مرحوم کلینی از امام مجتبی(ع) نقل می‌کند: «کونوا اوعیة العلم»؛ ظرف دانش باشید. هر مظروفی ظرفیت ظرف را کم می‌کند به غیر از علم که بر ظرفیت ظرف می‌افزاید؛ لذا نگذارید دل خالی باشد، نگذارید در جان شما غیردانش چیزی رسوخ کند؛ بلکه ظرف دانش و علم باشید.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی افزودند: راه کسب علم و پول و کمال دو گونه است؛ گاهی راه فکری دارد و بعضی این‌گونه نیست! یعنی علوم چه علم غریبه و چه علم قریبه، گاهی راه فکری دارد؛ موضوع و محمول و مسئله و استاد و شاگرد هست که انسان می‌تواند یاد بگیرد؛ اما بعضی علوم هست که فطری است. همچنین است در اقتصاد که گاه انسان می‌تواند از راه کسب و تولید و تجارت و با راه علمی، مال و ثروتی به دست بیاورد؛ ولی گاهی پسر یک پدری است که از طریق ارث مال فراوانی به دست آورده است؛ یعنی از راه پیوند به این ثروت رسیده و نه[از] راه فکری خاص. شما توجه داشته باشید که شاعر شدن راه فکری ندارد؛ هرچند ادیب شدن راه فکری دارد و انسان می‌تواند، با تمرین و درس خواندن و حفظ قوانین و ادب و اوزان آن را بیابد؛ اما شاعر شدن «یؤتیه من فضل‌الله» است که باید قدرش را بدانید.
این مرجع تقلید گفتند: این نعمت را که خداوند به شما داده، قدردان باشید و اگر تنها به مدح و ذم دیگران پراخته شود، هدر دادن این نعمت است.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پایان، مرثیه‌ای از کتاب «مراثی اهل‌بیت(ع)» را که شامل مرثیه‌ها و مداحی‌های جمع‌آوری شده از شاعران شهر آمل هست، قرائت نمودند و کتاب را به انجمن شاعران هدیه نمودند.

ارسال دیدگاه