هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نباید به‌خاطر هیاهو و جنجال‌های دشمنان از اجرای حکم الهی کوتاه آمد

آیت‌الله رجبی تأکید کرد

نباید به‌خاطر هیاهو و جنجال‌های دشمنان از اجرای حکم الهی کوتاه آمد

اشاره: مسئله حجاب مدت‌هاست که مورد بحث قرار دارد. از همان روزهای آغازین انقلاب اسلامی تا به امروز شکل‌های مختلفی از دشمنی‌ها علیه حجاب که از مهم‌ترین فرایض اسلامی است و نصوص قرآنی قابل توجهی برای آن وجود دارد، شکل گرفته است. دستگاه‌های جاسوسی دشمن نیز، با سرمایه‌گذاری بر روی این امر و ایجاد دعواهای مختلف شریعتی، مدنی و... درباره حجاب، تلاش دارد به این وسیله کانونی‌ترین نقطه اجتماع یعنی خانواده را با آسیب روبه‌رو کند.

در همین راستا، خبرگزاری رسا در گفت‌وگو با آیت‌الله محمود رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) درباره لزوم رعایت حجاب در جامعه اسلامی، به دلایل قرآنی، حدیثی و عقلی حجاب و پوشش اسلامی پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

□ دلایل قرآنی، روایی و عقلی پوشش اسلامی چیست؟
  حجاب و پوشش اسلامی، امر مسلم دینی و شرعی است که از طریق آیات قرآن و روایات به ما رسیده و بر روی آن تأکید شده است و در قانون جمهوری اسلامی ایران نیز، به رعایت حجاب اسلامی پرداخته شده است و دولت‌مردان و نظام اسلامی، موظف به ایجاد زمینه‌های اجرای آن در جامعه اسلامی هستند و باید با کسانی که به‌صورت علنی با حکم شرعی در جمع اظهار و اعمال مخالفت می‌کنند، طبق قانون برخورد شود. وقتی کسی در جامعه اسلامی به‌صورت علنی مرتکب بی‌حجابی می‌شود، هم برای مؤمنین وظیفه است که تذکر لسانی داشته باشند و هم باید نظام اسلامی با این‌گونه افراد طبق قوانین و ضوابط برخورد متناسب انجام دهد.
مسئله حجاب مسئله‌ای است که مقتضای فطرت انسانی، موازین شرعی و امری منطقی و عقلی است و تجربه‌های بشر در طول تاریخ نیز نشان می‌دهد که رعایت حجاب، برای جامعه مفید و ضروری بوده و عدم رعایت آن، زیان‌های مختلف و بسیاری را برای جامعه و بانوان دارد و به‌همین خاطر، اندک افراد معدود حق ندارند، حقوق عموم جامعه را زیر پا گذارند.
همه قوای سه‌گانه باید به وظایف خود در زمینه عفاف و حجاب عمل کنند؛ البته باید با تدبیر و درایت و با برنامه‌ریزی هماهنگ و در عین حال، مرحله‌بندی‌شده باشد؛ به‌گونه‌ای که هم جلوی سوء استفاده‌کنندگان گرفته شود و هم به حکم شرعی اسلامی، جامه عمل پوشانیده شود. از طرفی باید با کار فرهنگی تمیز نسبت به این واجب شرعی و قانون مدنی در جامعه فرهنگ‌سازی کرد و هم باید با متخلفین و کسانی که اصرار بر انجام این گناه دارند، برخورد قانونی شود. اگر در هرکدام کوتاهی رخ دهد، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود. متأسفانه در سال‌های گذشته، کم‌کاری‌هایی رخ داده است که بایستی نهادهای مسئول جبران کنند.
نباید به‌خاطر هیاهوها و جنجال‌های دشمنان از اجرای حکم الهی کوتاه آمد؛ بلکه باید با صلابت و شجاعت و البته حکمت - همانند وضع سایر قوانین در کشور و ملزم شدن قوای سه‌گانه به رعایت قوانین- زمینه‌های اجرایی نمودن قانون حجاب فراهم و با اندک متخلفان از آن برخورد نمایند.
اگر بنا باشد که یک یا چند قانون از قوانین اسلامی در جامعه نادیده گرفته شود، حد توقفی برای آن وجود نخواهد داشت و چه‌بسا! در آینده هر جمعی در مورد برخی قوانین دیگر که دلخواهشان نیست، بگویند این قانون نباید اجرا شود و از آن تخلف کنند. این امر، سبب به وجود آمدن هرج و مرج در جامعه اسلامی خواهد شد و آسیب‌های فراوانی را به ارمغان خواهد آورد.
هدف دشمنان پیاده‌سازی بی‌حجابی دیکتاتورمآبانه در کشور است و بسیار روشن است که عده‌ای از بی‌حجاب‌ها ممکن است، از قانونی و شرعی بودن حجاب و توطئه دشمنان در ترویج بی‌حجابی آگاه نباشند که باید آنان را آگاه ساخت؛ اما پشت صحنه آن، دشمنان ملت و نظام اسلامی ایران هستند که کرامت و شخصیت بانوان ایرانی را هدف گرفته‌اند.

□ آیا قانون موجود برای حجاب و عفاف کافی است یا نیاز به تصویب قوانین جدید وجود دارد؟
  به نظر من قوانین و مصوبات کافی و متعدد وجود دارد و نیاز به برنامه‌ریزی‌های جامع و کاملی است که در مقام اجرا به آن‌ها عمل کنند و طبق قانون اساسی کشور، باید همه شئون جامعه بر اساس ارزش‌های اسلامی و معارف مترقی آن اداره شود. □ نقش برخی از دولت‌ها را که به توسعه الگوهای غربی در جامعه اسلامی پرداختند و موجب ترویج سبک غربی در کشور شدند، در وضعیت فعلی حجاب و عفاف جامعه، چگونه ارزیابی می‌کنید؟
  متأسفانه ما شاهد بودیم که دولت گذشته، بخش‌هایی از سند ۲۰۳۰ را پیاده‌سازی کرد؛ سندی که دقیقاً طراحی دشمنان اسلام برای مبارزه با کرامت و شخصیت جوانان و زنان ما در جامعه اسلامی و بخشی از آن درباره حجاب و عفاف بود؛ بنابراین طبعاً مسئولان گذشته مسئول هستند که این زمینه‌ها را فراهم کردند و باید پاسخگوی ملت و خون شهدا باشند.

ارسال دیدگاه