هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آثار و کتاب‌های علما و شخصیت‌های اسلامی به نسخه‌های دیجیتال تبدیل شود

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی

آثار و کتاب‌های علما و شخصیت‌های اسلامی به نسخه‌های دیجیتال تبدیل شود

این مرجع تقلید در مراسم رونمایی از نسخه سوم نرم‌افزار مجموعه آثار خود، گفتند: باید از وسایل زمانه استفاده کرد تا آثار تولید‌شده از علمای مختلف اسلامی، ماندگار باشد و نسل‌های آینده نیز بتوانند، از آن‌ها بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، ۳۰ فروردین در مراسم رونمایی از نسخه سوم نرم‌افزار مجموعه آثار خود که در منزل ایشان در قم برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهمیت استفاده از ابزارهای نو در جهت ترویج معارف اسلامی پرداختند و گفتند: باید از وسایل زمانه استفاده کرد تا آثار تولید‌شده از علمای مختلف اسلامی، ماندگار باشد و نسل‌های آینده نیز بتوانند، از آن‌ها بهره‌مند شوند.
این مرجع تقلید اضافه کردند: با گذشت زمان آثار کهنگی در آثار علما نمایان نمی‌شود و امروز وقتی آثار مرحوم شیخ مفید، شیخ طوسی و سایر علما را مشاهده می‌کنیم، انگار برای امروز جامعه نوشته شده است؛ این مرکز توانسته، با ارائه نسخه‌های دیجیتالی، آثار این علمای بزرگ را در قالب به‌روز و جدید منتشر کند و زمینه‌های ماندگاری و جاودانه شدن آنها را به وجود آورد.
حضرت آیت‌الله مکارم خاطرنشان کردند: همواره فکر می‌کردیم که علمای بزرگ در طول تاریخ با چه سختی‌هایی کتاب نگارش می‌کرده‌اند و حال با مدد الهی توانستیم، این کتب را بنویسیم. من معتقدم که هرجا خلأای هست، باید دست به‌کار شد و آن خلأ را برطرف کرد.
ایشان در ادامه سخنان خود، با تشکر از دست‌اندرکاران تولید این نرم‌افزار در مرکز نور، خاطرنشان کردند: وقتی آثار و کتاب‌های علما و شخصیت‌های اسلامی به نسخه‌های دیجیتال تبدیل می‌شود، جنبه ماندگاری پیدا می‌کنند و مورد استفاده آیندگان نیز قرار گیرد؛ چرا‌که باید به فکر نسل آینده نیز بود.
معظم‌له گفتند: امیدوارم که این مرکز در ادامه فعالیت‌های خود، بتواند نرم‌افزار آثار سایر علما و شخصیت‌های اسلامی را نیز تولید و عرضه کند. انسان بداند که فعالیت در این عرصه‌ها، موجب امداد الهی نیز خواهد بود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان سخنان خود، به تبیین انگیزه نگارش تفسیر نمونه پرداختند و گفتند: امروز با توجه به نیاز روز جامعه، لازم است به برخی موضوعات در این تفسیر پرداخته شود که در حال حاضر، با همکاری گروهی در حال تنظیم مطالبی هستیم تا تفسیر ۲۸ جلدی نمونه به‌روزتر شود و امسال چند جلد به مجموعه تفسیر نمونه افزوده خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی رئیس مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور هم در این مراسم، گفت: این اثر سومین نسخه از مجموعه آثار حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی می‌باشد که حاوی ۱۹۰ عنوان اثر و ۳۶۴ جلد کتاب در قالب نرم‌افزار منتشر شده است.
وی افزود: ۳۶۴ جلد کتاب ارائه‌شده در این نرم‌افزار، شامل تمام زمینه‌های علوم اسلامی است که حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در آن‌ها اثر دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی، با بیان اینکه در این نرم‌افزار سعی شده است، آخرین امکانات و قابلیت‌ها را برای جستجو و بازیابی اطلاعات فراهم کنیم، اضافه کرد: این نرم‌افزار از طریق سایت ابر نور، پایگاه نور‌سافت یا کتابخانه دیجیتال مرکز به‌نام نور‌لایف، در اختیار مخاطبان و پژوهشگران قرار گرفته است.
خاطرنشان می‌شود، تفسیر نمونه (۲۸ جلد)، پیام امام امیر‌المؤمنین(ع) (دوره ۱۵ و ۲۰ جلدی)، در جستجوی خدا، آیات ولایت در قرآن، اخلاق اسلامی در نهج‌البلاغه، اهداف قیام حسینی، پنجاه درس اصول عقاید برای نوجوانان، شیوه همسری در خانواده و القواعد الفقهیه، از جمله کتاب‌های ارائه‌شده در نسخه سوم نرم‌افزار مجموعه آثار حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی می‌باشند.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه