هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آنچه حوزه و جامعه را نگه می‌دارد، قرآن کریم است

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی

آنچه حوزه و جامعه را نگه می‌دارد، قرآن کریم است

این مرجع تقلید ابراز کردند: جامعه، چاره ندارد؛ مگر اینکه به آموزه‌های قرآنی برگردد. جامعه وقتی می‌تواند خوب زندگی کند که جهانی فکر کند. حوزه ما نیز وقتی زنده است که به قرآن برگردد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء، حجت‌الاسلام و‌‌المسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی در قم، با حضور در بیت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدار حجت‌الاسلام و‌‌المسلمین شهرستانی، سلام حضرت آیت‌الله‌ سیستانی را خدمت حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی ابلاغ کرد.
حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی در این دیدار ابراز کردند: این ماه که ربیع‌‌القرآن است، باید خود حوزه‌ها را هم بهار کند. این حوزه چه نجف چه قم، نور است؛ ولی با فقه و اصول تنها نمی‌توان با جامعه ارتباط برقرار کرد. آنچه حوزه و جامعه را نگه می‌دارد، قرآن کریم است.
ایشان بیان کردند: اساس کار، قرآن کریم است. خطاب اصلی قرآن کریم هم بشر است: «نذيراً للبشر»، «كافةً للناس»، «للعالمين نذيرًا»؛ بخشی دیگر از پیام قرآن هم به حوزه اسلامی برمی‌گردد؛ لذا جامعه، چاره ندارد؛ مگر اینکه به آموزه‌های قرآنی برگردد. جامعه وقتی می‌تواند خوب زندگی کند که جهانی فکر کند، نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد.
معظم‌له گفتند: ما نه کلمه‌ای از «شیء» جامع‌تر داریم و نه جمعی از «اشیاء» کامل‌تر و جامع‌تر؛ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «لا تبخسوا الناس أشياءهم» برای مردم هیچ‌چیز کم نگذارید؛ یعنی اگر شما استاد هستید حق ندارید بدون مطالعه سر درس حاضر شوید. اگر سخنران هستید همین‌طور؛ اگر می‌خواهید گزارشی به مردم بدهید، حق ندارید بدون مطالعه باشد؛ بلکه باید محققانه و مدبرانه بیان کنید.
ایشان افزودند: در تمامی مراحل زندگی باید به فکر آخرت بود؛ چراکه ما یک مرگ داریم و یک زندگی؛ قرآن کریم می‌فرماید که کفار می‌گفتند: طبعیت است که مرگ و حیات را به ما می‌دهد: «ما هي إلا حياتنا الدنيا نموت ونحيا وما يهلكنا إلا الدهر»؛ این یک سؤال جدی است که آیا با مرگ می‌پوسیم یا از پوست به درمی‌آییم؟! قرآن کریم می‌فرماید: شما مثل درخت نیستید که پس از ثمردهی، هیزم شود و تمام؛ بلکه مانند پرنده‌ای هستید که بعد از مرگ از قفس آزاد می‌شوید. مرگ پوسیدن نیست؛ بلکه از پوست به در آمدن است.
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی همچنین ابراز کردند: کشور ما همه‌چیز دارد. امام معصوم(ع) هم فرمود: «من وجد ماءً و تراباً ثم افتقر فأبعده الله‏»؛ ملتی که زمین دارد، آب دارد و خاک کافی دارد، [اگر] اقتصادش درست نباشد، از رحمت خدا دور است. این نفرین امام معصوم(ع) است؛ لذا اگر ما درست عمل کنیم، نجومی نباشد، اختلاسی نباشد، گرانی نباشد، مردم مؤدب هستند و به قانون احترام می‌گذارند.
این مرجع تقلید در پایان گفتند: با قرآن کریم و معارف بلند الهی، می‌توان مشکلات جامعه را حل نمود و حوزه ما نیز وقتی زنده است که به قرآن برگردد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه