هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 750

اخبار کوتاه ایران

  ایران جزء ۶ کشور برتر جهان در حوزه فناوری‌های آب: سرپرست ستاد آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی: در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های مربوط به آب، رتبه ایران در سال ۲۰۲۱ در جهان، رتبه ششم بوده و فقط کشور‌های چین، آمریکا، هند، انگلستان و آلمان از ایران جلوتر هستند. این جایگاه توسط یکی از مهم‌ترین نمایه‌های علم‌سنجی دنیا که همه به آن استناد می‌کنند، یعنی پایگاه اسکوپوس اعلام شده است.
  وصول ۴۱۳ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها: دادستان تهران: در نتیجه اقدامات و پیگیری‌های دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، مبلغ ۴۱۳ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها وصول و پرداخت شد. همچنین در سال ۱۴۰۱ حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات از صاحبان شرکت‌های صوری در مرحله تحقیق و قبل از صدور حکم دادگاه وصول شد.
  هشدار نسبت به ابتلای کودکان به «روتاویروس»: رئیس بیمارستان کودکان مفید: «روتاویروس»‌ یک ویروس است که ۹ گونه یا زیرسویه دارد که یکی از شایع‌ترین آنها، نوع A است که باعث عفونت گوارشی و بروز اسهال و استفراغ در شیرخواران و کودکان می‌شود. یکی از خطراتی که کودکان مبتلا به این ویروس را تهدید می‌کند بروز کم‌آبی بدن به دلیل اسهال و استفراغ است که در موارد شدید منجر به بروز مشکلات کلیوی و حتی مرگ می‌شود. خانواده‌ها حتماً از آب بهداشتی و غذاهای گرم برای کودکان استفاده کنند و از مصرف غذاهای مانده بپرهیزند و بهداشت دست‌ها را رعایت کنند.
  پهپاد ضد زیردریایی در ارتش عملیاتی شد: نیروی دریایی ارتش در حوزه کشف یگان‌های سطحی و زیر سطحی و انهدام یگان‌های زیر سطحی به‌وسیله پهپاد ورود کرده‌ و این دستاورد هم‌اکنون در این نیرو عملیاتی است.
  سرخک و سرخجه در ایران ریشه‌کن شد: وزیر بهداشت با اشاره به موفقیت کشور در کنترل و ریشه‌کنی بسیاری از بیماری‌ها، از نامه تأیید و قدردانی سازمان جهانی بهداشت به مناسبت ریشه‌کن شدن سرخک و سرخجه در ایران خبر داد.
  سند ازدواج الکترونیکی شد: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: اولین سند الکترونیکی ازدواج طی روزهای گذشته صادر شد و در آینده نزدیک، صدور کلیه اسناد ازدواج به صورت الکترونیکی خواهد بود. حذف اوراق بهادار از اسناد ازدواج، جلوگیری از جعل این اسناد، تصدیق اصالت سند الکترونیکی، دسترسی لحظه‌ای افراد ذی‌نفع به اسناد و همچنین ارسال برخط اعلامیه ازدواج به سازمان ثبت احوال، از جمله مزایای الکترونیکی شدن اسناد ازدواج است.
  ارسال ۳۵۰۰ پیامک کشف حجاب به واحدهای صنفی: سخنگوی فراجا: چند صد مورد کشف حجاب در خودرو توسط ناظرین پلیس ثبت و از طریق پیامک به اطلاع صاحبان خودرو رسیده که بالغ بر۸۴ درصد تمکین و صرفا پیامک دوم برای تعداد انگشت‌شماری که رعایت نکرده‌اند مبنی بر توقیف سیستمی خودرو ارسال و در صورت تکرار برای بار‌سوم خودروی آنان متوقف می‌شود‌. ۳۵۰۰ پیامک در راستای نظارت بر پوشش متصدیان به واحدهای صنفی ارسال شده که ۵۳۲ تعهد الکترونیکی اخذ شد. ۱۳۷ مغازه و فروشگاه و ۱۸ رستوران و باغ‌تالار به‌علت عدم توجه به تذکرات قبلی، پلمب و پرونده قضائی تشکیل شد.
 آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی مدارس از ۹ اردیبهشت: معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: امکان ثبت سفارش کتب درسی برای دانش‌آموزان میان پایه از تاریخ ۹ اردیبهشت از طریق سامانه www.irtextbook.irیا www.irtextbook.com  آغاز می‌شود و تا ۲۶ خرداد ادامه دارد. بقیه پایه‌ها یعنی پایه‌های ورودی از پنجم تیرماه آغاز می‌شود و تا ۱۸ شهریور ادامه دارد.
  ابلاغ بیمه رایگان ناباروری به مراکز درمانی: سخنگوی وزارت بهداشت: راهنمای حفظ و مراقبت از سلامت مادران باردار و راه‌اندازی مراکز درمان ناباروری در دانشگاه‌های علوم پزشکی و پوشش بیمه رایگان ناباروری به همه مراکز درمانی ابلاغ شده است.
 سهام دولتی برای متولدین۱۴۰۱: وزیر اقتصاد: والدینی که کودکان آن‌ها در سال ۱۴۰۱ متولد شده‌ برای ثبت‌نام سهام ۱.۵ میلیون تومانی به iran.gov.ir مراجعه کنند.
 بیانیه وزارت اطلاعات درباره حوادث مدارس کشور: در بیانیه وزرات اطلاعات آمده: مواد سمی در هیچ‌یک از مدارس کشور پخش نشده اما عوامل غیرسمی که موجب ایجاد هراس شده‌اند، به‌طور سهوی یا تعمدی در برخی از محیط‌های گزارش شده استعمال شده است. در خصوص عوامل انسانی، افراد متعددی که متهم به کاربست مواد فوق‌الذکر بودند شناسایی، احضار یا بازداشت شدند و به تناسب تخلفات یا جرایم خود، مورد تذکر، تشکیل سابقه یا معرفی به مرجع محترم قضایی قرار گرفتند.
  ۴ پیام‌رسان ایرانی به‌هم وصل شدند: بله، ایتا، گپ و آی‌گپ با انتشار یک به‌روزرسانی به مرکز پیام یکدیگر متصل شدند تا کاربران هرکدام از این پیام‌رسان‌ها امکان ارسال پیام به هم را داشته باشند. قابلیت اتصال به دیگر پیام‌رسان‌ها از طریق بخشِ حریم خصوصی باید توسط کاربر فعال شود.
  درمان رایگان بیماران بالای ۶۵ سال: مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: برای بیماران بالای ۶۵ سال، چه در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و چه در باقی مراکز درمانی، هزینه درمان رایگان است.
  هک همزمان ۲ هواپیمای دشمن در مرز هوایی ایران: مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک ایران: امروز به جرأت می‌گویم سامانه‌های کشف و اقدام متقابل علیه باندهای فرکانسی که سامانه‌های جنگال روز دنیا در آنها کار می‌کند را در اختیار داریم. چند وقت پیش یک هواپیمای دشمن در مرزهای هوایی ما حرکت و شروع به انتشار امواج برای جمع‌آوری اطلاعات کرد، ما این هواپیما را مختل کردیم اما خلبان دشمن فکر کرد که سیستمش دچار اشکال شده است با پایگاه تماس گرفت که سیستم من اشکال پیدا کرده و بر می‌گردم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه