هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تقدیر امام خامنه‌ای و مسئولان حوزه و نظام از خدمات انقلابی و تقریبی شهید آیت‌الله سلیمانی

تقدیر امام خامنه‌ای و مسئولان حوزه و نظام از خدمات انقلابی و تقریبی شهید آیت‌الله سلیمانی

عالم پرهیزکار و انقلابی، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، از علمای برجسته مازندران، یار دیرین امام و رهبری، نماینده مردم شریف سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری و نماینده سابق ولی فقیه در این استان و منطقه کاشان، پس از عمری خدمات‌ خالصانه در سنگرهای گوناگون به اسلام و انقلاب اسلامی، خدمت به مردم در مناطق گوناگون و تقویت وحدت و انسجام و تقریب بین اقوام و مذاهب اسلامی، 6 اردیبهشت بر اثر حمله مسلحانه، در یکی از بانک‌های بابلسر به شهادت رسید. پیکر این عالم مجاهد، پس از تشییع در بابلسر، قائمشهر و شیرگاه، 9 اردیبهشت، از مقابل مسجد امام حسن عسکری(ع) شهر مقدس قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) تشییع و پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، در جوار بارگاه کریمه اهل‌بیت(ع) به خاک سپرده شد.

امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی،آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، حجج‌اسلام والمسلمین رئیسی رئیس‌جمهور و فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با صدور بیانیه‌ها و پیام‌های جداگانه‌ای شهادت مظلومانه این عالم وارسته را تسلیت گفتند.

   امام خامنه‌ایبسم‌الله‌ الرحمن ‌الرحیم
حادثه سوء قصد به مرحوم حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ عباسعلی سلیمانی(ره) را که به شهادت ایشان منتهی شد، به خانواده‌ گرامی و دوستان و علاقه‌مندان آن‌مرحوم تسلیت عرض می‌کنم. ایشان عضو مجلس خبرگان و سال‌ها امام جمعه زاهدان و کاشان و همواره در خدمت نظام جمهوری اسلامی بودند. از خداوند متعال علو درجات و قبول خدمات آن مرحوم را مسألت می‌کنم.

   آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازیبسم‌الله الرحمن الرحیم
خبر شهادت مظلومانه حجت‌الاسلام و‌المسلمین آقای حاج عباسعلی سلیمانی(ره) موجب تأثر و تألم فراوان گردید. عالمی وارسته و فاضلی گران‌قدر که سالیان متمادی مردم بزرگوار استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران و شهرستان کاشان از فیض وجود او بهره بردند.
خلوص، پشتکار و حضور مجدانه ایشان در سال‌های متمادی در جنوب شرق کشور، باعث ایجاد انس و الفت طوایف و مذاهب مختلف گردید و توطئه دشمنان را ناکام گذاشت. 
اینجانب این ضایعه ناگوار را به حوزه‌های علمیه، مردم شریف ایران و علاقه‌مندان وی خصوصاً به خانواده صبور ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال علوّ درجات او و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان مسئلت دارم.

   آیت‌الله‌العظمی  نوری همدانی  بسم‌الله‌ الرحمن ‌الرحیم
شهادت مظلومانه مرحوم‌ حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عباسعلی سلیمانی(ره) موجب سعادت ابدی برای آن مرحوم شد؛ اما جامعه انقلابی‌مان، از وجود یک عنصر خدمت‌گزار و لایق و اثر‌گذار محروم گردید که موجب تأثر گردید. آشنایی اینجانب با این شخصیت، به قبل پیروزی انقلاب برمی‌گردد و بعد آن، از خدمات ماندگارش در مازندران و کاشان و مخصوصاً منطقه زاهدان مطلع بودم که با عقل و علم توانست، اهداف نظام اسلامی را دنبال نماید.
اینجانب ضمن محکوم کردن این جنایت، شهادت ایشان را به ملت شریف و حوزه‌های علمیه به‌ویژه اهالی مازندران و سیستان و بلوچستان و خانواده محترمشان تبریک و تسلیت عرض نموده و حشر با حضرات معصومین(ع) را از خداوند متعال خواستارم.

   جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بسم‌الله الرحمن الرحیم/ انا لله و انا الیه راجعون
شهادت شخصیت عالم خدمت‌گزار، آیت‌الله حاج عباسعلی سلیمانی(ره) نماینده مجلس خبرگان رهبری و نماینده سابق ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان و کاشان، موجب تألم و تأثر گردید. آن عالم مجاهد سال‌ها در زمینه تحکیم وحدت اسلامی و ترویج معارف اسلام و انقلاب فعالیت داشت و در کسوت امام جمعه در شهرهای بابلسر، زاهدان و کاشان بود.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شهادت آن روحانی خدوم را به حضرت ولی‌عصر(عج) رهبرمعظم انقلاب مدظله‌العالی، حوزه‌های علمیه استان مازندران، مردم شریف بابلسر و خانواده محترم ایشان، تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند سبحان برای آن‌مرحوم، غفران و رحمت الهی مسألت می‌نماید.

   آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیهخبر شهادت مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عباسعلی سلیمانی طاب‌ثراه برای حوزه‌های علمیه و روحانیت محترم و به‌ویژه مردم شریف و روحانیت ارجمند استان‌های مازندران و سیستان و بلوچستان و شهرهای محل خدمت ایشان و به‌خصوص کاشان مایه مزید تأثر شد. شهادت این عالم مجاهد و روحانی مردمی، خدوم، پرهیزکار و انقلابی را که در سنگرهای گوناگون به اسلام و انقلاب اسلامی و مردم شریف ایران در مناطق گوناگون، خدمات‌ خالصانه ارائه نمود، به حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، مراکز علمی و دانشگاهی، علاقه‌مندان و بازماندگان ارجمند، همسر گرامی و فرزندان محترم ایشان تسلیت گفته، رفعت مقام و تنعم در بارگاه الهی و حشر با شهدای سرافراز را برای آن فقید سعید و شکیبایی و آرامش و پاداش نیکوی الهی را برای بازماندگان محترم از خداوند ودود و رحیم خواستارم.

   حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور شهادت عالم ربانی آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نماینده خبرگان رهبری در استان سیستان و بلوچستان در حادثه تیراندازی در بابلسر، موجب تأثر و تألم فراوان شد.
اینجانب با ابراز همدردی، شهادت این روحانی ارجمند را به بیت مکرم و علمای اعلام و دانشگاهیان و مردم شهیدپرور استان مازندران تسلیت می‌گویم و از خداوند بزرگ برای آن‌مرحوم علو درجات و برای عموم بازماندگان ایشان صبر و سلامت مسألت دارم.
لازم است، نیروهای امنیتی و انتظامی هر‌چه سریع‌تر نسبت به علل وقوع حادثه، انگیزه احتمالی و همچنین شناسایی عامل یا عاملان اقدام کنند.

  حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلمدیر حوزه‌های علمیه خواهران
آیت‌الله سلیمانی سال‌های عمر پربرکت خویش را در مسیر اشاعه معارف اسلام ناب محمدی(ص)، تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و خدمت به مردم سپری کرد و بی‌تردید، خدمات ارزنده‌ این عالم ربانی و مجاهد خستگی‌ناپذیر در توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی ماندگار خواهد بود. خدمات ایشان در تقویت وحدت و انسجام و تقریب بین اقوام و مذاهب و اعتلای حوزه و دانشگاه در مناطق محل خدمت و نیز بیان نافذ در تبلیغ معارف الهی، از دیگر حسنات این عالم جلیل‌القدر است. بی‌شک خون پاک شهدای اسلام همچون همیشه سبب گسترش شجره طیبه انقلاب اسلامی در جهان خواهد شد و دشمنان کور دل، روز به روز ضعیف‌تر و ناامیدتر خواهند شد.

 مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قمبسم‌الله الرحمن الرحیم
«فَضَّلَ اللهُ المُجاهِدینَ عَلَی القاعِدینَ اَجرًا عَظیمًا»
خبر شهادت نماینده مردم شریف سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری حضرت آیت‌الله عباسعلی سلیمانی(رض) موجب تأسف مردم شریف ایران اسلامی و قاطبه دوستداران نظام مقدس جمهوری اسلامی گشت.
این عنصر خدمت‌گزار و مجاهد نستوه، عمر خود را در میدان علم و عمل، مصروف ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی نمود. او در سنگرهای مختلف خدمت‌گزاری در جمهوری اسلامی در راستای ایفای اهداف عالیه نظام اسلامی با حضور در میان مردم و خدمت خالصانه، پرونده‌ای مملو از موفقیت‌های چشمگیر را از آن خود نمود. کارنامه مطلوب و مقبول این شهید وارسته و با‌اخلاص، مشحون از خدمت‌گزاری و تقوا‌مداری است. او با اعتقاد به وحدت امت اسلام، همواره مورد غضب دشمنان اسلام بود.
اینک اجر و مزد فداکاری در قالب ردای شهادت بر دوش این شاگرد فرزانه مکتب امام و رهبری می‌درخشد و این مقام والا، زیبنده آن چهره فراموش‌ناشدنی است.
مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، ضمن محکوم‌کردن این عمل مذبوحانه از سوی مزدوران استکبار و مرتجعین، شهادت این عالم فرهیخته و خیرخواه مردم شریف ایران اسلامی را به محضر امام زمان‌(عج) و نائب بر حقش امام خامنه‌ای و حوزه‌های علمیه به‌ویژه اعضای معزز مجلس خبرگان رهبری تسلیت و تهنیت عرض می‌نماید.
از قوه قضائیه و دستگاه‌های انتظامی و امنیتی، به‌جِد خواهانیم، هر‌چه سریع‌تر عامل و عوامل این ترور را شناسایی و به مجازات برسانند.

  مجلس بزرگداشت با حضور نمایندگان دفاتر مراجع عظام و مسئولان حوزوی مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله عباسعلی سلیمانی(ره)، نماینده مجلس خبرگان رهبری، با حضور نماینده دفتر رهبر معظم انقلاب، آیات اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، خاتمی عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، نمایندگان دفاتر آیات عظام نوری همدانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجج‌اسلام والمسلمین محامی نماینده ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان، حاج‌علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، مسئولان لشکری و کشوری، علما و طلاب، مسئولان استانی قم و اقشار مختلف مردم، 9 اردیبهشت در مسجد اعظم قم برگزار شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد، از دوستان و هم‌درس‌های شهید سلیمانی، با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه «برتر از هر خوبی، خوبی وجود دارد، مگر شهادت»، از تلاش‌های فروان این شهید والامقام برای خدمت به مردم تمجید کرد و گفت: بنده با ایشان، هم‌درس بودم؛ انسانی با وقار و عالم، که خداوند مزد مجاهدت این انسان شریف را شهادت، که بالاترین خوبی‌هاست قرار داد.

  نگاهی به زندگی‌نامه آیت‌لله سلیمانی
​​​​​​​آیت‌الله عباسعلی سلیمانی در سال ۱۳۲۶ در خانواده‌ای مذهبی در سوادکوه مازندران متولد شد. در ۵ سالگی به مکتب رفت و در ۱۲ سالگی برای فراگیری علوم دینی راهی قم شد ولی پس از مدتی به‌دلیل مشکلات معیشتی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه بهشهر رفت و مقدمات را در محضر آیت‌الله کوهستانی(ره) فراگرفت و پس از آن برای تکمیل تحصیلات خود عازم مشهد و از کرسی درس بزرگانی چون آیات واعظ طبسی، سیدمحمدهادی میلانی و ... شد. وی در سال ۱۳۴۷ به حوزه علمیه قم رفته و از محضر آیات عظام سیدمحمدرضا گلپایگانی، فاضل لنکرانی، سبحانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی و آیات ابوالقاسم خزعلی، محمد یزدی، اعتمادی، مشکینی، محمدی گیلانی و بهره برد.
او در دوران تحصیل به تبلیغ و تحصیل نیز می‌پرداخت و به شهرها و روستاهای کشور سفر میکرد. آن عالم دینی به امور پژوهشی نیز پرداخته و از جمله فعالیت‌های ایشان در این زمینه می‌توان به تدوین کتاب‌الصوم که مهمترین اثر علمی ایشان است اشاره کرد.
از جمله مسئولیت‌های او می‌توان به امامت جمعه بابلسر، امامت جمعه زاهدان، مسئولیت نهاد رهبری در آموزش‌عالی مازندران و گلستان، تدریس در حوزه و دانشگاه، عضویت در هیأت امنای دانشگاه سیستان و بلوچستان، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، مسئولیت هیأت امنای دانشکده علوم قرآن زاهدان، مسئولیت نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان، مازندران و گلستان و عضویت در هیأت امنای دریانوردی چابهار اشاره کرد. وی پس از آیت‌الله عبدالنبی نمازی، با حکم مقام معظم رهبری به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان منصوب شد.

ارسال دیدگاه