هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

جزئیات پذیرش سال جاری در 500 مدرسه علمیه خواهران کشور

کارشناس سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران تشریح کرد

جزئیات پذیرش سال جاری در 500 مدرسه علمیه خواهران کشور

کارشناس سنجش و پذیرش مقطع عمومی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: ثبت‌نام حوزه‌های علمیه خواهران برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ -۱۴۰۲ از ۲۹ بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده و تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری ادامه دارد و علاقه‌مندان به تحصیل در علوم دینی و حوزوی، می‌توانند در ۵۰۰ مدرسه علمیه خواهران در ۲۸ استان کشور، اقدام به نام‌نویسی نمایند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم کوثر موسوی اظهار کرد: تربیت بانوان طلبه عالم، مؤمن، متعهد، بصیر، انقلابی، وظیفه‌شناس و البته متخصص و کارآمد در عرصه‌های تبلیغ معارف ناب اسلامی و اجتهاد و نظریه‌پردازی در ساحت‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی، از جمله اهداف و رسالت‌های حوزه‌های علمیه خواهران است.
وی در رابطه با تحصیل علاقه‌مندان در حوزه‌های علمیه خواهران، گفت: یکی از نکات مثبت و قابل توجه تحصیل در رشته‌های حوزه‌های علمیه این است که مدارک فارغ‌التحصیلی هر یک از سطوح حوزه، معادل مدارک هم‌پایه دانشگاهی می‌باشد و این موضوع، سبب سهولت ادامه تحصیل داوطلبان است.
کارشناس سنجش و پذیرش مقطع عمومی حوزه‌های علمیه خواهران در ادامه افزود: ثبت‌نام حوزه‌های علمیه خواهران برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ -۱۴۰۲ از ۲۹ بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده و تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری ادامه دارد و علاقه‌مندان به تحصیل در علوم دینی و حوزوی، می‌توانند در ۵۰۰ مدرسه علمیه خواهران در ۲۸ استان کشور اقدام به نام‌نویسی نمایند.

   شرایط نام‌نویسی مقطع عمومی (سطح۲)
وی در رابطه با شرایط نام‌نویسی در مقطع عمومی(سطح۲) بیان کرد: دارندگان مدرک دوره اول متوسطه با حداکثر ۱۸ سال (متولدین سال ۱۳۸۴ به بعد) و حداقل معدل ۱۵ و دارندگان مدرک دیپلم و بالاتر با حداکثر سن ۴۰ سال (متولدین سال ۱۳۶۲ به بعد) و حداقل معدل ۱۴ دیپلم، می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کنند. البته در مناطق غیربرخوردار برای داوطلبان دارای مدرک دیپلم و بالاتر، حداقل معدل ۱۲ دیپلم هم بلامانع است و ضمناً تبصره‌هایی برای برخورداری از تخفیف در سن و یا معدل نیز، در نظر گرفته شده است.

 آشنایی با نظام تحصیلی مقطع عمومی حوزه‌های علمیه خواهران
وی با بیان اینکه به اولین مقطع از نظام تعلیم و تربیت حوزه‌های علمیه خواهران مقطع عمومی گفته می‌شود، اظهار کرد: این مقطع با رویکرد آموزش معارف عمومی و به‌صورت پیوسته طراحی و ارائه می‌شود و به فارغ‌التحصیلان این مرحله، مدرک تحصیلی سطح ۲ که معادل کارشناسی می‌باشد، اعطاء و برای دو گروه ویژه دارندگان مدرک دیپلم و ویژه دارندگان مدرک دوره اول متوسطه برگزار می‌شود.
کارشناس سنجش و پذیرش مقطع عمومی حوزه‌های علمیه خواهران، آموزش در تمامی مدارس علمیه خواهران را مبتنی بر نظام نیم‌سالی واحدی عنوان کرد و افزود: هر سال تحصیلی شامل دو نیم‌سال و هرنیم‌سال، ۱۶ هفته درسی و ۲ هفته امتحانات است، تعداد واحدها در مقطع عمومی ویژه دارندگان مدرک دیپلم و بالاتر، ۱۹۰ واحد درسی و طول مدت تحصیل بدون احتساب مرخصی ۵ تا ۷ سال است و تعداد واحد‌ها در مقطع عمومی ویژه دارندگان مدرک دوره اول متوسطه، ۲۶۶ واحد درسی و طول مدت تحصیل، بدون احتساب مرخصی ۷ تا ۹ سال است.

  منابع و زمان آزمون ورودی مقطع عمومی (سطح۲)
خانم موسوی در خصوص معافیت از آزمون ورودی مقطع عمومی اظهار کرد: سه گروه معاف از آزمون کتبی هستند؛ حافظان کل قرآن کریم، نهج‌البلاغه و یا صحیفه سجادیه، با ارائه مدرک از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه یا سازمان تبلیغات اسلامی، برگزیدگان المپیادهای کشوری با ارائه گواهی معتبر، همچنین دارندگان مدرک دوره اول متوسطه (پایه نهم) با حداقل معدل کل ۱۸ و دارندگان مدرک دیپلم با حداقل معدل ۱۸ و همچنین دارندگان مدارک دانشگاهی با حداقل معدل ۱۷ از آزمون کتبی معاف هستند.
وی همچنین تصریح کرد: آزمون ورودی به‌صورت حضوری و رأس ساعت ۹ صبح روز جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲ به‌صورت همزمان در سراسر کشور به جز استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی برگزار می‌شود و منابع آزمون در دفترچه پذیرش مشخص شده است و در صورت دریافت فایل دفترچه، با کلیک بر روی عناوین، منابع آزمون دانلود می‌شود.

   پذیرش اتباع غیرایرانی
​​​​​​​وی در رابطه با پذیرش اتباع غیرایرانی نیز، خاطرنشان کرد: اتباع غیرایرانی صرفاً به‌صورت روزانه و با دریافت مجوز از جامعة ‌المصطفی العالمیه می‌توانند ثبت‌نام کنند؛ این گروه از داوطلبان باید گذرنامه معتبر انفرادی و یا کارت معتبر آمایش داشته باشند و در این‌صورت می‌توانند در مراکز حوزوی ادامه تحصیل بدهند.
کارشناس سنجش و پذیرش مقطع عمومی حوزه‌های علمیه خواهران در پایان، گفت: علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت دفترچه راهنمای پذیرش، فهرست مدارس علمیه و نام‌نویسی به پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز مدیریت حوزه‌های خواهران به آدرسpaziresh.whc.ir مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه