هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

باید تکیه‌گاه ما در بحث پاسخ‌گویی به شبهات، قرآن باشد

معاون آموزش حوزه‌های علمیه

باید تکیه‌گاه ما در بحث پاسخ‌گویی به شبهات، قرآن باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد گفت: باید همه تکیه‌گاه ما در بحث پاسخ‌گویی به شبهات، قرآن باشد.


به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد در مراسم رونمایی از چهار اثر جدید مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه که در این مرکز در قم برگزار شد، با اشاره به هدایتگری قرآن، بیان کرد: در بحث شبهات تکیه‌گاه ما قرآن است؛ چرا که کسی نمی‌تواند به قرآن خدشه وارد کند؛ چون محکم است. دشمنان حاضر به پذیرش حدیث و روایت نیستند؛ ولی نمی‌توانند قرآن را رد کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد، گفت: وهابی‌ها پیاده نظام دشمنان می‌باشند و اینها مدعی هستند که قرآن را قبول دارند؛ لذا باید همه تکیه‌گاه ما در بحث پاسخ‌گویی به شبهات، قرآن باشد.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه افزود: از قرآن استفاده می‌شود که مراد از جهاد کبیر، یک مصداقش پاسخ‌گویی به شبهه است؛ لذا شما مجاهدت‌ها در پیش دارید و باید در این عرصه هم، قوی و نیرومند فعالیت کنید.
وی بیان کرد: امروز یکی از مسائلی که باید دقت کرد، تربیت طلاب در عرصه پاسخ‌گویی به شبهات است. مهارت پاسخ‌گویی را باید به آنها آموخت. طلبه‌ها عالم هستند؛ ولی در کنار علم باید مهارت‌های مختلف را هم بیاموزند که یکی از آنها مهارت پاسخ‌گویی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد گفت: مراکز تخصصی زیادی در حوزه وجود دارد و اینها هم باید در روش تعلیم پاسخ‌گویی و مهارت‌افزایی فعالیت کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر روش‌شناسی و مهارت‌افزایی در حوزه رونق پیدا کند، می‌توان در عرصه پاسخ‌گویی به شبهات، آینده درخشانی برای حوزه تصور کرد. عرصه پاسخ‌گویی، نیازمند پشتوانه مستقل از نظر نیرو است.
۷۰ اثر در عرصه پاسخ‌گویی به شبهات تولید شده است
رئیس مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه نیز در این مراسم، گفت: این مجموعه ۲۰ سال قبل راه‌اندازی شده و در این مدت، ۷۰ اثر تولید و برنامه ۵ ساله بر اساس اقدامات تحولی حوزه تدوین شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورامینی افزود: هدف این مرکز بر اساس سیاست‌گذاری این است که پیشران تحول و رشد علمی در زمینه پاسخ‌گویی به شبهات، مطالعات و طبقه‌بندی سؤالات و تحلیل درست شبهات باشد.
وی بیان کرد: برنامه‌های این مرکز بر اساس استفاده از گفتمان‌سازی و هوش مصنوعی، حفظ جایگاه شورای سیاست‌گذاری و اولویت برنامه امسال نیز، بر اساس آینده‌پژوهی شبهه، ارتقای نشست‌های علمی، راه‌اندازی واحدهای تخصصی پاسخ‌گویی به شبهه و مدارس پژوهشی، تلاش برای حمایت از پایان‌نامه‌های شبهه محور و تلاش بر هم‌افزایی برای جلوگیری از کارهای تکراری و راه‌اندازی تلویزیون پاسخ‌گویی به شبهه است.
رئیس مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه افزود: ۸ گروه علمی در این مرکز وجود دارد و تنوع در قالب پاسخ‌گویی است و در این رابطه ۱۱ مدرسه پژوهی هم ایجاد شد که از جمله معرفت‌شناسی، غدیر، عاشورا، خرافات، گفتمان انقلاب اسلامی و کروناست.
وی اظهار کرد: کار دیگری که در این مرکز انجام شد، راه‌اندازی ویکی‌پاسخ با ۱۲۰۰ مدخل با ۸ درگاه کرونا، محرم، فاطمی و غدیر همراه با تنوع زبان عربی، اسپانیا و هندوست. این سایت مورد استقبال بسیار خوب هم قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورامینی گفت: کار دیگر هم راه‌اندازی تلویزیون پاسخ است. بعضی از برنامه‌های این تلویزیون، به‌صورت ثابت پخش می‌شود که از جمله بحث مرجعیت و غدیر است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه