هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

جهاد تبیین بر اساس پژوهش اتفاق بیفتد

در اختتامیه جشنواره مجلات واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه تأکید شد

جهاد تبیین بر اساس پژوهش اتفاق بیفتد

مراسم اختتامیه جشنواره مجلات واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه با سخنرانی حجج‌اسلام ملکی قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه و مقیمی‌حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، ۲۱ بهمن در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی در مراسم اختتامیه جشنواره مجلات واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه، با اشاره به هجمه‌های سنگین دشمن در فضای مجازی، اظهار کرد: دشمنان آن‌قدر در این فضا دروغ‌ها را تکرار کرده‌اند که آن دروغ‌ها راست تلقی می‌شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی ادامه داد: دشمن در این فضا لشکر سایبری خود را بسیج کرده است و بر روی حرف‌های باطل خود پافشاری می‌کند و ما در مقابل دشمن نباید کوتاه بیاییم.
قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد: در این فضا باید جهاد تبیین اتفاق بیفتد و معاونت پژوهش باید به میدان بیاید و همه بخش‌ها؛ از جمله آموزش، سیاسی و اجتماعی و … را به میدان بیاورد و تبیین بر اساس پژوهش اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: جهاد تبیین وظیفه حوزه علمیه است و اگر جاهای دیگر با تأخیر حرکت کردند، حوزه علمیه باید وارد این جبهه شود و مجاهدانه تلاش کند و بحث تبیین، آن هم تبیین امروزی را رقم بزند.

   مسیر رو به رشد نشریات و مجلات حوزوی
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی نیز در این مراسم، گفت: ما باید با یک برنامه جامع و همه‌جانبه که نشان‌دهنده خط‌مشی‌های حوزه علمیه در زمینه پژوهش باشد، به یک راهبرد اصلی برسیم.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ادامه افزود: یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد، تناسب میان نشریات و مدارس است. ما ۵۰۰ مدرسه علمیه در سطح یک و دو داریم که ۱۰۰ نشریه در این مدارس فعال هستند و در این راستا باید برنامه‌ریزی شود تا مسیر رو به رشدی داشته داشتیم.
وی ادامه داد: اگر پژوهش را قرینه آموزش بدانیم، بین ادبیات که به‌عنوان یک علم کلیدی و پایه‌ای و علم منطق که پایه تحقیق است، تناسب رعایت نشده است؛ این می‌طلبد که در مدارس کشور به‌ویژه در سطح یک، در راهبری طلاب در مدیریت پژوهشی، نشریات به سمت علوم پایه‌ای که در فرایند تحصیل با آن‌ها درگیرند، برویم.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی تأکید کرد: در این صورت پژوهش مزاحمتی برای آموزش نخواهد داشت؛ بلکه مکمل فرایند آموزش است؛ یعنی پژوهش محتوا را مدیریت می‌کند؛ اما محتوا محتوای آموزشی است.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: این مسئله در سال آینده باید مورد توجه قرار بگیرد و در فرایند ارزیابی لحاظ شود؛ یعنی در مدیریت راهبردی نشریات و مدیریت محتوا و موضوع در راستای اهداف کلان سطح یک و ۲ هدایت شوند و در همان مسیر قدم بردارند.
وی در پایان گفت: برگزاری جشنواره مجلات واحدهای آموزشی در کنار ایجاد انگیزه، قدرشناسی و معرفی آثار، باید به مدیران مدارس و ستاد، یک نقشه راه برای آنچه که دارد واقع می‌شود و آنچه که باید واقع بشود، ترسیم کند.

   طرح «آموزش گام به گام تولید مجله واحد آموزشی» اجرایی می‌شود
دبیر جشنواره مجلات واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه نیز در این مراسم، گفت: در ششمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی، به رشد کمی و کیفی این بستر علمی برای طلاب واحدهای آموزشی رسیده‌ایم.
حجت‌الاسلام عباس اکبرپور روشن در ادامه افزود: ارتقای کمی و کیفی مجلات این دوره، در بین واحدهای آموزشی، حاکی از گسترش دغدغه واحدهای آموزشی، نسبت به نشاط علمی در بین طلاب است و این نشانه‌ای امیدبخش، از شجره طیبه‌ای است که شاخ و برگ‌های آن در حال توسعه و رشد به تمام مدارس علمیه کشور است.
وی اظهار کرد: ششمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی در حالی برگزار می‌شود که از دوسالانه به سالانه تبدیل شده است و در این جشنواره، با توجه به سالانه شدن جشنواره و تناسب آماری آن با پنج دوره از جشنواره‌های برگزار شده، شاهد رشد حدود ۲۰۰ درصدی حضور مجلات هستیم.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از شاخص‌های مورد توجه، رشد حضور ۹۰ درصدی استان‌هاست، ادامه داد: از شرکت ۱۱ استان در جشنواره پنجم به مشارکت ۲۰ استان در جشنواره ششم رسیده‌ایم؛ سه برابر شدن حضور مجلات واحدهای حوزوی در جشنواره ششم، از یک سو بارقه‌های امید در جهت رونق پژوهش در واحدهای آموزشی را ایجاد کرده است و از طرفی، حمایت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه از نشریات واحدهای حوزوی را می‌طلبد.
دبیر جشنواره مجلات واحدهای آموزشی حوزوی ابراز کرد: دبیرخانه ششمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی با استقبال ۹۹ عنوان مجله در ۲۰۴ شماره، فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدا، با بررسی اولیه و تفکیک سطوح علمی، به آمار مجلات‌رسیده پرداخت.
وی ادامه داد: در سطح یک واحد آموزشی ۴۶ عنوان، در سطح دو واحد آموزشی ۱۰ عنوان، در سطح سه واحد آموزشی ۲۵ عنوان و در سطح سه مراکز تخصصی ۱۸ عنوان مجله به دبیرخانه جشنواره واصل شد.
حجت‌الاسلام اکبرپور خاطرنشان کرد: پس از تفکیک سطوح علمی، ارزیابی اجمالی و شکلی در فرآیند کار قرار گرفت؛ با بررسی اجمالی، ۵۰ عنوان مجله در ۷۹ نسخه توانستند، به‌عنوان مجلات علمی به مرحله ارزیابی محتوایی برسند.
وی ادامه داد: در مرحله ارزیابی محتوایی، با تصویب و تدبیر کارگروه علمی جشنواره مجلات واحدهای آموزشی مقرر شد، مدیران مسئول و سردبیران مجلات، دو مقاله از مقالات طلاب را که در مجلات دریافتی به چاپ رسیده، جهت ارزیابی محتوایی به دبیرخانه جشنواره اعلام کنند؛ با این تدبیر ۱۴۳ مقاله از طلاب، مورد ارزیابی محتوایی جشنواره قرار گرفت.
حجت‌الاسلام اکبرپور با بیان اینکه بیشترین اقبال موضوعی در بین مقالات طلاب، در رشته علم کلام بوده است، بیان کرد: در حوزه‌های علمیه گروه‌هایی به‌صورت جهادی در عرصه پژوهش فعال هستند که در آینده نزدیک نشست مستقل با این گروه‌ها برگزار خواهد شد که بعضاً دارای نشریات علمی هستند.
وی ادامه داد: شورای علمی جشنواره، به‌منظور تقویت این گروه‌ها و تشویق آنان به نشریات علمی، بر آن شد تا نشریاتی از این دست در جشنواره مجلات واحدهای آموزشی مشارکت داشته باشند که در حال حاضر، یکی از این نشریات به رتبه سوم برگزیدگی رسیده است.
دبیر جشنواره مجلات واحدهای آموزشی حوزوی ابراز کرد: از مهم‌ترین ضعف‌های نشریات واحدهای آموزشی، در دوره‌های گذشته، می‌توان به هزینه‌های بیش از ظرفیت واحد آموزشی، عدم سازمان‌دهی و حمایت منطقی، نداشتن سایت معتبر و عدم تبیین جایگاه نشریات واحدهای آموزشی اشاره کرد.
وی ادامه داد: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در صدد است تا با اجرای طرح «آموزش گام به گام تولید مجله واحد آموزشی»، قدمی دیگر در ترویج راه‌اندازی مجله در واحدهای آموزشی بردارد و استان‌هایی که داوطلب برگزاری دوره باشند، در اولویت قرار خواهند گرفت. در این فرآیند هدف آن است که هر واحد آموزشی (که حداقل ۶۰ طلبه دارد)، یک مجله علمی داشته باشد.
گفتنی است در این دوره از جشنواره، ۱۲ عنوان مجله، حائز رتبه برتر جهت تقدیر در جشنواره شدند که از این تعداد، سه عنوان مجله حائز رتبه دوم و ۹ عنوان، رتبه سوم را کسب کردند. همچنین در این دوره، هیچ‌کدام از مجلات، مطابق آیین‌نامه، نتوانستند رتبه اول جشنواره را کسب کنند.
همچنین شورای علمی ششمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی در میان مجلات شرکت‌کننده در جشنواره، چهار عنوان مجله که اولین شماره خود را به جشنواره ششم ارسال کردند و در ارزیابی نمره قابل قبولی کسب کردند، شایسته لوح سپاس دانسته و با تقدیم هدیه‌ای از فعالیت‌های مدیر مسئول، سردبیر و هیئت تحریریه قدردانی کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه