هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ضرورت تأسیس شبکه حقوقدانان بین‌المللی برای مسلمانان و شیعیان جهان

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

ضرورت تأسیس شبکه حقوقدانان بین‌المللی برای مسلمانان و شیعیان جهان

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی اظهار کرد: در رابطه با مسائل مربوط به مسلمانان و شیعیان در جهان، نیازمند یک شبکه حقوقدانان بین‌المللی هستیم که دفاع و استیفای حقوق مسلمانان و شخصیت‌های تأثیرگذار را به‌لحاظ حقوقی دنبال کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در نشست بررسی پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری پنج‌جانبه میان مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، جامعة ‌المصطفی العالمیه، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه که در مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) برگزار شد، مسئولان این نهادها حضور داشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) طی سخنانی در این نشست، حقوق بشر را از مفاهیم بسیار مهم عنوان کرد و افزود: امروز در زمینه حقوق بشر تفاسیر متعدد و متنوع وجود دارد و ما هم بر اساس ارزش‌های اسلامی، این مسئله را مبتنی بر نگاه دینی دنبال می‌کنیم؛ اما تأکید بر حقوق بشر در عصر استعمار فرانو، برای رسیدن به اهدافی در جهت سرکوب رویکردهای مستقل است.
وی اظهار کرد: در رابطه با مسائل مربوط به مسلمانان و شیعیان در دنیا، نیازمند یک شبکه حقوق‌دانان بین‌المللی هستیم که دفاع و استیفای حقوق مسلمانان و شخصیت‌های تأثیرگذار را به‌لحاظ حقوقی دنبال کنند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تأکید کرد: در زمینه حقوق بشر نیازمند فعالیت‌های علمی مبتنی بر ارزش‌های دینی هستیم و باید بازتعریف و مفهوم‌سازی در این عرصه صورت پذیرد.
همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعة ‌المصطفی العالمیه، تفاهم‌نامه چندجانبه را اتفاق خوبی دانست که می‌تواند، با هم‌افزایی ظرفیت‌های مختلف توسعه پیدا کند. لازمه این کار نیز، کمیته فعال اجرایی است تا ظرفیت‌ها در عرصه بین‌الملل به‌کار گرفته شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز در این نشست، از آمادگی این سازمان برای پیشبرد اهداف تفاهم‌نامه خبر داد.
در ادامه نشست حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، گفت: معمولاً حقوق بشر در دنیا دستاویز کشورهای غربی قرار می‌گیرد تا اینکه کشورهای جهان سوم را محکوم کرده و از آن، برای اهداف سیاسی خود به‌عنوان ابزار استفاده کنند.
وی تأکید کرد: شکل گرفتن شبکه‌هایی که بتواند، از حقوق مسلمانان و پیروان اهل‌بیت(ع) که حقوقشان تضییع می‌شود، دفاع کند، ضروری است. دفاع از مظلومین در مقابل صاحبان قدرت در دنیا در اولویت است. جمعیت چند صد نفره شیعیان در زندان‌های عربستان حبس هستند. طی یک سال گذشته، دست‌کم ۳۰ شیعه در عربستان اعدام شده‌اند و کسی نیست که از آن‌ها دفاع کند. در ادامه، دکتر غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه، گفت: در رابطه با حقوق بشر اسلامی در عرصه بین‌المللی و حتی داخل ایران کم‌کاری شده است.
وی افزود: تفاهم‌نامه همکاری پنج‌جانبه می‌تواند زمینه دفاع از حقوق بشر اسلامی، حقوق مظلومان و شیعیان، محور مقاومت و مقابله با اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی را فراهم کند.
غریب‌آبادی توجه به حوزه پژوهش، تبیین و آموزش را از اهداف این تفاهم‌نامه عنوان کرد و گفت: در عرصه بین‌المللی، مطلب قابل توجهی برای ارائه در رابطه با حقوق بشر اسلامی نداریم. باید مطالب هدفمند و مجاز انتخاب شوند و افراد توانمند و ماهری که با ادبیات بین‌المللی آشنا هستند، به‌کار گرفته شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه