هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

زیرساخت‌های ورزشی باید در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه توسعه یابد

آیت‌الله اعرافی در اختتامیه ششمین جشنواره فرهنگی ورزشی طلاب حوزه علمیه قم

زیرساخت‌های ورزشی باید در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه توسعه یابد

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اهمیت ورزش در جامعه، گفت: زیرساخت‌های ورزشی باید در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه توسعه یابد.

مراسم اختتامیه ششمین جشنواره فرهنگی ورزشی طلاب حوزه علمیه قم با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، سیدمحمد پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، افشین ملایی رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی و جمعی از ورزشکاران طلبه و برگزارکنندگان جشنواره، ۲ اسفند در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.
 به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی، در این مراسم ضمن گرامی‌داشت ایام مبارک ماه رجب، اظهار کرد: بدون تردید همان‌طوری که رهبر معظم انقلاب بیان کردند، ورزش گاهی می‌تواند به یک عبادت تبدیل شود؛ یعنی اگر اصول آن رعایت شود، از یک عمل عادی به یک عمل عبادی تبدیل می‌شود.
وی افزود: حوزه به‌دلایل گوناگون نیاز دارد که در عرصه ورزش وارد عمل شود و از سوی دیگر ورزش یک مقدمه مهم برای عبادت‌ها و تکالیف به‌شمار می‌آید.
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: ورزش می‌تواند نمادی برای حوزویان برای حضور در میدان محلی، ملی و فراملی تبدیل شود و قطعاً با برنامه‌ریزی می‌توان، به مدارج بالا در رشته‌های مختلف رسید.
وی در ادامه ضمن تقدیر از طلاب، مسئولان برگزاری و نهادهای حمایت‌کننده از این جشنواره، ابراز کرد: گاهی در اذهان در زمینه نشاط و سلامت، دوقطبی ناروایی تلقی می‌شود که در اسلام وجود ندارد؛ نه می‌توانیم نشاط و شادابی را نفی کنیم و نه می‌توانیم، نشاط و شادابی را به دست غریزه سرکش بسپاریم.
مدیر حوزه‌های علمیه ابراز کرد: شادابی روحی و نشاط روانی در منطق اسلام و عقل سلیم وجود دارد. در اسلام نه نیازهای بشری نفی می‌شود و نه بدون قواعد رها می‌شود. نفی شادابی نادرست است؛ همان‌طوری که رهاشدگی و عدم وجود قواعد فرهنگی و اسلامی نادرست است.
وی با بیان اینکه حوزه در مقوله ورزش و سلامت باید به چند نکته کلیدی بپردازد، گفت: نخست اینکه فلسفه ورزش و سلامت را پایه‌ریزی و ترسیم کنیم و در این میان، رویکرد کلامی و فلسفی در منطق علوم اسلامی باید پایه‌ریزی شود.
آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: در زمینه اخلاق و ارزش‌ها در  ورزش، در دنیا کار شده و ما هم باید در این زمینه تولید فکر و اندیشه کنیم و راه را بر ورزش و سلامت مردم باز کنیم.
وی افزود: نکته سوم اینکه در حوزه فقه، احکام و قوانین ورزش، باید کارهای جدی‌تر و جامعی صورت بگیرد و تولید عملی و فکری داشته باشیم.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: گام بعدی الگوسازی عملی است که حوزه می‌تواند وارد عمل شود و دستگاه‌های متولی نیز، در این زمینه باید به وظایف خود را عمل کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در زیرساخت‌های ورزشی قطعاً باید گام‌های اساسی برداریم؛ به‌طوری‌که در مدارس، صنعت، دانشگاه و حوزه، باید زیرساخت‌های مناسب ورزشی شکل بگیرد.
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: در مدارس علمیه کشور تقریباً اقداماتی در زمینه زیرساخت‌های ورزشی صورت نگرفته که نیاز است، در این زمینه اقدام کنیم؛ هرچند که جلسات و مصوباتی با فعالان حوزوی در ورزش برگزار شده و سند ۵ ساله‌ای را تهیه کردیم که باید پیگیری شود.
مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: سند بیش از ۱۰ شاخص دارد که با تقویت آن، می‌توانیم گام‌های اساسی را در مدارس برداریم و به‌کل کشور ابلاغ کنیم.

  طلاب میتوانند در دیپلماسی ورزشی نقشآفرین باشند
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان هم در این مراسم، اظهار کرد: این میزان توجه به توسعه ورزش‌های همگانی در حوزه، یک فرصت استثنایی است تا بتوانیم ورزش را در مدارس و حوزه‌های علمیه توسعه بدهیم.
سیدمحمد پولادگر ادامه داد: ورزش باید به‌عنوان یک اصل، در برنامه تمامی مدارس قرار بگیرد و علاوه بر این، ورزش می‌تواند وسیله‌ای باشد برای ارتباط بیشتر با جوانانی که امروز در حوزه ورزش به‌صورت گسترده فعالیت  دارند.
پولادگر بیان کرد: اتفاقات خوبی در حوزه رخ می‌دهد و به‌عنوان نماینده وزارت ورزش اعلام آمادگی می‌کنیم تا هر کمکی را برای توسعه ورزش طلاب انجام دهیم.
وی تصریح کرد: ابتدا ورزش همگانی و بعداز آن ورزش قهرمانی را باید در بین طلاب تقویت کنیم؛ چراکه در حوزه ورزش قهرمانی، نیاز به الگو داریم و چه خوب است که طلاب در این حوزه وارد شوند و در دیپلماسی ورزشی نقش‌آفرین باشند.

  طلاب اهمیت ورزش را در بین مردم تبیین کنند
رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی نیز در این مراسم، با اشاره به نیاز ضروری افراد مختلف جامعه به ورزش، اظهار کرد: به‌دلیل تغییر سبک زندگی و دلایل دیگری، افراد مختلف جامعه کم‌تحرک شده‌اند؛ به‌طوری‌که ۶۴ درصد بانوان در کشور کم‌تحرک هستند.
افشین ملایی ادامه داد: این عدد در ۵ سال آینده افزایش جدی پیدا خواهد کرد که باید از همین امروز برای آن برنامه‌ریزی کنیم.
وی بر ضرورت دعوت مردم به ورزش از سوی طلاب و مبلغان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: میانگین سرانه ورزش ایرانی ۱۳ دقیقه است که میانگین جهانی بالای ۵۰ درصد است.

  طلاب ورزشکار در ۱۶ رشته ورزشی به رقابت پرداختند
​​​​​​​
حجت‌الاسلام محمدعلی پورمتقی مسئول برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی طلاب حوزه علمیه قم هم در این مراسم اظهار کرد: ثبت‌نام جشنواره از ۱۰ دی‌ماه تا ۲۰ دی‌ماه انجام شد که در ۱۶ رشته و ۲۲ ماده ورزشی ۲ هزار و ۵۰۰ طلبه ثبت کردند.
وی ادامه داد: فدراسیون ورزش‌های همگانی، هیئت‌های ورزشی، اداره‌کل ورزش و جوانان استان، معاونت تربیت‌بدنی سپاه قم، مدیریت حوزه علمیه قم و مدیریت شهرک مهدیه در این زمینه همکاری داشتند.
مسئول برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی طلاب حوزه علمیه قم تأکید کرد: اساسنامه انجمن ورزشی حوزه، در ذیل فدراسیون ورزش‌های همگانی، در مراحل نهایی قرار دارد که می‌تواند خبر خوشی برای طلاب ورزشکار باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه