هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ورود به عرصه رسانه در چارچوب «جهاد تبیین و فرهنگی» یکی از رسالت‌های حوزه علمیه است

آیت‌الله اراکی

ورود به عرصه رسانه در چارچوب «جهاد تبیین و فرهنگی» یکی از رسالت‌های حوزه علمیه است

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه فعالیت رسانه در چارچوب جهاد تبیین قرار دارد و ورود به این عرصه، از وظایف حوزه علمیه است، اظهار کرد: حوزه علمیه در عرصه جهاد تبیین، به‌وسیله ابزارهای رسانه و هنر، هم مقصر و هم قاصر بوده است. به‌لحاظ اهمیت این موضوع، چندین سال است، تدریس(استخراج) فقه فرهنگی را آغاز کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن اراکی، ۸ اسفند در دیدار برخی از اعضای هیئت امنای جمعیت فعالان فرهنگ، هنر و رسانه انقلاب اسلامی، با اشاره به اهمیت فعالیت رسانه‌ای، گفت: جنگ امروز جنگ رسانه است و پیروز کسی است که رسانه غالب دارد.
وی افزود: امروز مهندسی افکار و عواطف مطرح است و این مهندسی، جز با رسانه انجام نمی‌گیرد؛ حتی اگر بخواهند جنگ کنند، این جنگ هم، پیش‌زمینه‌ای نیاز دارد که رسانه می‌تواند آن را فراهم کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فعالیت رسانه‌ای را در عرصه جهاد تبیین، یکی از ضرورت‌ها دانست و اظهار کرد: فعالیت رسانه در چارچوب جهاد تبیین و فرهنگی قرار می‌گیرد و ورود به این عرصه مهم و گسترده، یکی از وظایف حوزه علمیه است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به جهاد تبیین به‌وسیله ابزارهای رسانه و هنر، ادامه داد: باید اقرار کنیم، حوزه علمیه در این زمینه، هم مقصر و هم قاصر بوده است. به‌لحاظ اهمیت این موضوع، چندین سال است، تدریس(استخراج) فقه فرهنگی را آغاز کرده‌ایم.
آیت‌الله اراکی ضمن تأکید بر زیرساخت فقهی فعالیت‌های فرهنگی، تصریح کرد: تا زیرساخت محکم و مستحکم نشود، در زیربناها نمی‌توانیم، با یقین و اطمینان ورود کنیم. اطمینان و یقین به صحت کار، یکی از عوامل پیروزی است.
استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به شناسایی و ارتباط با عناصر فعال در عرصه فرهنگ، خاطرنشان کرد: سه وظیفه مهم شما ایدئولوژی فرهنگی و به‌تعبیر دیگر، تبیین فقه فرهنگی، فن فرهنگی و ارتباط و شناسایی عناصر فعال در عرصه فرهنگ می‌باشد.

   هنر و رسانه اسلامی نیازمند نظریهپردازی فقهی و دینی
حجت‌الاسلام محمدحسین پیشاهنگ دبیرکل جمعیت فعالان فرهنگ، هنر و رسانه انقلاب اسلامی نیز در این دیدار، گفت: بعد از 40 سال از انقلاب اسلامی، هنوز به دین جایگاه لازم را در عرصه هنر و رسانه نداده‌ایم، همان‌طور که انقلاب اسلامی از دل حوزه محقق و نظام اسلامی متولد شد، برای تحقق جامعه و فرهنگ اسلامی و رسیدن به آرمان تمدن نوین، لاجرم باید از هنر و رسانه اسلامی استفاده کنیم.
وی افزود: استفاده از هنر و رسانه اسلامی، نیازمند نظریه‌پردازی فقهی و دینی و هم کادرسازی از میان متخصصان متدین فقیه در دین است؛ همان مسیری که شهید بهشتی‌ها و مطهری‌ها طی کردند و نظام اسلامی محقق شد، ما هم برای تحقق جامعه و فرهنگ اسلامی، باید همین مسیر را دنبال کنیم.
حجت‌الاسلام پیشاهنگ با اشاره به فعالیت‌های جمعیت فعالان فرهنگ، هنر و رسانه انقلاب اسلامی، ابراز کرد: در این مجموعه بنا داریم، به‌صورت منسجم خلأهای موجود را جبران کنیم. اعضای جمعیت از فعالان عرصه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای هستند و معتقدیم به‌دلیل پویایی و آتش‌به‌اختیار بودن دوستان، فعالیت‌هایشان نتیجه‌بخش خواهد بود.
دبیرکل جمعیت فعالان فرهنگ، هنر و رسانه انقلاب اسلامی در ادامه افزود: 100 مستند تلویزیونی در موضوع اربعین برای رسانه به‌همت مستندسازان حوزوی آماده شد و این ظرفیتی در دل حوزه است که اگر سازمان‌دهی درستی صورت بگیرد، بسیاری از امورات نظام تسهیل خواهد شد.
وی با اشاره به اهداف کلان جمعیت فعالان فرهنگ، هنر و رسانه انقلاب اسلامی، تصریح کرد: شناسایی و تکمیل ظرفیت‌ها، شبکه‌سازی و کادرسازی در عرصه‌های فرهنگی، از اهداف کلان این مجموعه است.
دبیرکل جمعیت فعالان فرهنگ، هنر و رسانه انقلاب اسلامی عنوان کرد: همان‌گونه که انقلاب از دل حوزه محقق شد، این تغییر ساختارها نیز، باید از دل حوزه علمیه محقق شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه