هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

در گفت‌وگوی بین‌الادیانی نباید لحظه‌ای غفلت کرد

مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار دبیرکل شورای جهانی کلیساها

در گفت‌وگوی بین‌الادیانی نباید لحظه‌ای غفلت کرد

نقاط مشترک بین‌الادیانی و به‌ویژه بین اسلام و مسیحیت زیاد است و بشر امروز نیاز دارد که این اشتراکات را بداند؛ چراکه حل بسیاری از مشکلات جوامع امروزی در گرو توجه به این اشتراکات است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی، ۱۲ اسفند در دیدار یوآن سائوکا، دبیرکل شورای جهانی کلیساها که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهمیت تعامل بین‌الادیانی پرداخت و گفت: بنده، هم به‌عنوان حوزه و هم به‌عنوان جامعة ‌المصطفی العالمیه آمادگی خود را برای تعمیق گفت‌وگوها با رویکردی عادلانه و معطوف به نیازهای بشر اعلام می‌کنم.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه گام اول در حل این چالش‌ها، ایجاد گفت‌وگوهای سازنده بین نهادهای فرهنگی و دینی جهان است، بر لزوم دست‌یابی ادیان مختلف به نقاط مشترک تأکید و عنوان کرد: ما باید در قرارگاه‌هایی بر پایه اشتراکات دینی برای مقابله با ظلم و ستم و رشد و تعالی بشر گام برداریم.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به رشد علمی کشور در حوزه‌های مختلف، پس از انقلاب اسلامی، گفت: رشد علمی کشور به دست بخش‌های دولتی و خصوصی انجام می‌شود. ایران در فناوری‌های پیشرفته قدم‌های خوبی برداشته است و در این توسعه و تعمیق علمی و فناوری، به نکات مهمی توجه کرده است؛ اول، عدالت منطقه‌ای و جغرافیایی، به‌گونه‌ای که این مراکز علمی در سرتاسر ایران گسترده شده‌اند. دوم، عدالت زبانی و دینی و سوم نیز، عدالت جنسیتی؛ چراکه برخلاف قبل از انقلاب، امروزه حدود ۶۰ درصد مراکز دانشگاهی در اختیار بانوان است.
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به لزوم تعامل و همکاری‌های مختلف مراکز علمی و دینی دنیا، افزود: ما معتقدیم که در مورد گفت‌وگوی بین‌الادیانی نباید لحظه‌ای غفلت کرد و من حتی از ابتدای شروع همه‌گیری کرونا تاکنون هم با بسیاری از رهبران و متفکران دینی دنیا مکاتبه و گفت‌وگو داشته‌ام.
مدیر حوزه‌های علمیه در بخش بعدی سخنان خود، به تبیین اهمیت و جایگاه قم در نشر و گسترش علوم انسانی و الهی پرداخت و گفت: قم یک پایگاه محوری و مهم در عالم اسلام است و می‌توان ادعا کرد که امروزه حوزه علمیه قم، به محور علم و معنویت در جهان اسلام تبدیل شده است.
امام جمعه موقت قم گفت: ایران یکی از پایگاه‌های جوشش نظرات علمی، عقلی و فلسفی می‌باشد و هر روز در قم، کرسی‌های متعدد درس فلسفه مشاء و حکمت متعالیه و فلسفه غرب دائر می‌باشد.
آیت‌الله اعرافی گفت: نقاط مشترک بین‌الادیانی و به‌ویژه بین اسلام و مسیحیت زیاد است و بشر امروز نیاز دارد که این اشتراکات را بداند؛ چراکه حل بسیاری از مشکلات جوامع امروزی در گرو توجه به این اشتراکات است.
وی افزود: ما نیاز به یک اسناد مشترک داریم تا مباحث در آن پیش‌بینی شود و عملیات فکری، فرهنگی مشترک در این اسناد دیده شود؛ چراکه اگر این مراکز علمی و دینی دنیا، به هم نزدیک شوند، طبعاً در عالم سیاست هم تأثیرات مثبتی خواهد داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه