هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تکثر قومی و مذهبی را نباید تهدید‌انگاری کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری

تکثر قومی و مذهبی را نباید تهدید‌انگاری کنیم

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیشنهاد کرد: قوه قضائیه جمهوری اسلامی توهین‌هایی را که مقام معظم رهبری در مورد آن فتوا داده‌اند، جرم‌انگاری کند تا کسی نتواند تعصبات کور را به صحنه رسانه برساند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری، ۱۰ اسفند در محفل بین‌المللی شعر «مع‌الرسول» که به‌همت معاونت امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با حضور ۳۰ شاعر از ۱۳ کشور جهان برگزار شد، ضمن خیرمقدم به میهمانان و قدردانی از برگزارکنندگان این محفل، گفت: در قرآن کریم، معیت با رسول خدا(ص) به کسانی که بین خود محبت و رأفت را انفاق می‌کنند و با دشمنان با حدت و شدت برخورد می‌کنند، نسبت داده شده است و آنان که می‌خواهند، با پیامبر(ص) باشند، باید این دو ویژگی را داشته باشند و اگر کسی داعیه‌دار اسلام است و خود را منتسب به اسلام می‌داند، باید با همه مسلمانان با رحمت و مودت برخورد کند.
وی ادامه داد: خود پیامبر(ص) به‌سبب رحمت الهی که بر قلب ایشان نازل شده بود، با نرمی و رحمت و لطافت با همه مسلمانان برخورد می‌کرد. قرآن می‌فرماید، اگر سنگ‌دل و بدخلق بودی، همه از دور تو پراکنده می‌شدند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری افزود: به حکم آیات قرآن که پیامبر(ص) برای ما اسوه و الگوست، ما هم باید اخلاق نبوی داشته باشیم، با مسلمانان دیگر با نرمی و آرامی سخن بگوییم؛ نه اینکه تخم نفاق را بین آنها بیفشانیم و موجبات دشمنی را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: متأسفانه ما در حال حاضر در حال گسست در بین برخی از جوامع اسلامی هستیم؛ نسبت به همدیگر تکفیر می‌کنیم و سنگدل هستیم و حرکت‌هایی از ما سر می‌زند که با اخلاق نبوی و با اهدافی که پیامبر اکرم(ص) به‌خاطر آن مبعوث شدند، مطابقت ندارد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: متأسفانه امروز ملاحظه می‌کنیم که برخی از روحانیون و مداحان روی منبر به مقدسات مذاهب دیگر توهین می‌کنند و لعن می‌فرستند. علی‌رغم اینکه مقام معظم رهبری تأکید کردند و فتوا دادند که توهین به مقدسات مذاهب دیگر حرام است، در عین حال برخی‌ها، اصول و چارچوب‌های اخلاق نبوی(ص) و اهل‌بیت(ع) را رعایت نمی‌کنند و زمینه تکفیر را برای شیعه و سنی فراهم می‌آورند.
وی گفت: طبیعی است که اگر شما به مقدسات اهل‌سنت توهین کردید، چه‌بسا موجب توهین و تکفیر متقابل شود و موجبات خون‌ریزی و دشمنی و عداوت را در بین مسلمانان فراهم بیاورد.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری تصریح کرد: ما هیچ‌گاه هیچ توهینی را از ائمه اطهار(ع) علیه دشمنان خودشان نشنیدیم. توهین متعلق به کسانی است که احساس ضعف در عقیده و یا رفتار دارند؛ وگرنه کسی که استدلال و استنباط قوی داشته باشد و در مقابل باطل بتواند سخن بگوید، هیچ‌وقت لب به توهین باز نخواهد کرد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: پیشنهاد می‌کنیم قوه قضائیه جمهوری اسلامی توهین‌هایی را که مقام معظم رهبری هم در مورد آن فتوا داده‌اند، جرم‌انگاری کند تا کسی نتواند این تعصبات کور را به صحنه رسانه برساند. باید توهینی که در صحنه رسانه عرضه می‌شود، جرم‌انگاری شود تا همه متوجه شوند، این کار حرام و خطاست و نباید انجام شود.
وی افزود: از ریاست محترم حوزه‌های علمیه شیعه هم درخواست می‌کنم، از اقدام روحانیونی که به مقدسات اهل‌سنت توهین می‌کنند، جلوگیری کنند؛ چراکه موجبات خون‌ریزی شیعیان در کشورهای دیگر را فراهم می‌آورد. شیعیان در کشورهای دیگر حداقلی هستند و باید متوجه سخنان خود باشیم. آیا این، کاری است که قرآن از ما خواسته تا برادری و اخوت را در بین مسلمانان توسعه بدهیم؟! آیا این معیت با رسول خدا(ص) است که ما به جای رحماء بینهم، طوری سخن بگوییم که شیعیانی بیایند اهل‌سنت را تکفیر کنند و یا بالعکس؟!
حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری اظهار کرد: جریان‌های تکفیری که از اهل‌سنت و شیعه وجود دارند، ابزار دشمن صهیونیستی است و آن رژیم مایل است، که آن را در جامعه اسلامی ترویج دهد. خوب است شعرا به این نکات توجه داشته باشند؛ ما برخی شعرها را می‌بینیم که در مسیر وحدت بیان شده است و نشان می‌دهد که اگر قرار است، شیعه و سنی به جان هم بیفتند، این همان تیغ صهیونیستی است که همان‌طور که سر شیعیان را می‌برد، سر اهل‌سنت را هم خواهد برید.
وی خاطرنشان کرد: آنها از هر وسیله‌ای برای تفرقه بین امت اسلامی و شکستن وحدت اسلامی بهره می‌برند و در آتش سوزان تفرقه می‌دمند تا این آتش برافروخته‌تر شود و جامعه اسلامی را بسوزانند. تیغ آنها در برابر شیعه و اهل‌سنت یک تیغ است و سر هر دو را می‌برند؛ لذا پیشنهاد می‌کنیم به عزیزان اهل سنتی که دیگر فرقه‌های اهل‌سنت را تکفیر می‌کنند که از این تکفیر دست بردارند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: متأسفانه از هر فرقه‌ای و مذهبی، متعصبان اندکی وجود دارند. پیروان مذاهب باید توجه داشته باشند که این متعصبان اندک را به حساب کل شیعه نگذارند و شیعیان هم متعصبان اهل‌سنت را به حساب کل اهل‌سنت نگذارند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری خاطرنشان کرد: متأسفانه ما امروز در کشور خودمان هم ملاحظه می‌کنیم، برخی، وجود اقوام و مذاهب مختلف را تهدیدانگاری می‌کنند. باید توجه داشت، اقوام و مذاهب مختلف در کشور، مایه عزت کشور هستند. ما نشان دادیم که علی‌رغم اختلافات قومی، مذهبی در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی داریم و برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی، از جنگ تحمیلی گرفته تا محاصره اقتصادی دست به دست هم داده و در مقابل دشمنان سینه سپر کرده و ایستادگی کردیم؛ لذا تکثر مذاهب و اقوام موجبات اعتلا و سربلندی نظام جمهوری اسلامی را پدید آورده است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: بنابراین ما نباید تکثر قومی و مذهبی را تهدید‌ بدانیم، اینها فرصت هستند نه تهدید؛ ما مشاهده می‌کنیم شوراهای تأمین در برخی از استان‌ها می‌نشینند و احکامی را صادر می‌کنند که ممکن است، تلقی ظلم به حق‌الناس بشود؛ اگر عالمی قصد دارد، مدرسه خود را توسعه بدهد و اهل سنتی را که در مقابل استکبار و دشمنان اسلام و تحرکات وهابیت است، تربیت کند، این به نفع نظام جمهوری اسلامی است.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که تمدن نوین اسلامی، جز با همکاری شیعه و سنی امکان‌پذیر نیست. این نشان می‌دهد که تمدن‌سازی یک راهبرد است؛ نه یک تاکتیک و برنامه موقت؛ بلکه یک برنامه درازمدت دائمی است و همکاری بین شیعه و اهل‌سنت برای تمدن‌سازی نوین اسلامی ضروری است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: به عزیزان در شوراهای تأمین توصیه می‌کنم بعضاً احکامی از آنها صادر نشود که حقی را از حق‌الناس ضایع کنند و نگذارند، آزادی که قانون اساسی به آنها اعطا کرده است، از بین برود.
وی گفت: داعیه‌ای که نظام جمهوری اسلامی در جهان بلند کرده، این است که ما تحمل و مدارا داریم، اهل صلح هستیم و با کسی جنگ نداریم و اجازه می‌دهیم، نه‌تنها مذاهب مختلف بلکه ادیان مختلف هم در کنار هم به مذهب و دین خود متعهد باشند و مطابق آنچه انتخاب کردند، حقیقت زندگی خود را شکل دهند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه