هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اعتاب مقدسه و اماکن متبرکه بهترین مکان برای رفع آسیب‌های اجتماعی است

در ششمین اجلاسیه تولیت‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه مطرح شد

اعتاب مقدسه و اماکن متبرکه بهترین مکان برای رفع آسیب‌های اجتماعی است

ششمین اجلاسیه تولیت‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی، با سخنرانی آیت‌الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، حجج‌اسلام والمسلمین نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، مروی تولیت آستان قدس رضوی(ع)، قاضی‌عسکر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، کلانتری تولیت آستان حضرت احمد‌بن موسی‌الکاظم (شاهچراغ)(ع)، رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران و با حضور تولیت‌ها و نمایندگان آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، 30اردیبهشت به‌میزبانی بعثه مقام معظم رهبری در سالن همایش‌های ساختمان حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در حج و زیارت قم برگزار شد.

  آستانهای مقدس به بحث شبههزدایی در جامعه ورود کنند
آیت‌الله سعیدی در این اجلاسیه اظهار کرد: تحلیل زیارت‌نامه‌های آستان‌های مقدسه، می‌تواند رهنمودهای بسیاری داشته باشد.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه، باید تمام این تحلیل‌ها برای زائران آستان‌های مقدسه تبیین شود، عنوان کرد: همچنین برگزاری جلسات فقه و زیارت برای طلاب فعال در آستان‌های مقدسه بسیار ضروری است و این موضوع، ازجمله رسالت‌های تولیت‌های آستان‌های مقدس است.
آیت‌الله سعیدی در پایان، شبهه‌زدایی را یکی از رسالت‌های آستان‌های مقدس که باید بیش از پیش به آن توجه شود، دانست و خاطرنشان کرد: امروز شبهات بسیاری علاوه بر انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، پیرامون اهل‌بیت(ع) وجود دارد که باید به دنبال رفع این شبهات باشیم.

 آستانهای مقدس پادگان آموزشی جهاد تبیین باشند
حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب هم در این اجلاسیه با بیان اینکه در مراسمات حج به قرآن کریم توجه ویژه‌ای می‌شود، حج پیش‌رو را نیازمند بازنگری‌ و بازسازی‌ دانست و مطرح کرد: این بازنگری‌ها در حال انجام است که ازجمله مفاد آن می‌توان به کاهش تعداد خادمان و افزایش تعداد زائران اشاره کرد.
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه نکاتی در حوزه پیگیری مطالبات از عربستان وجود دارد، عنوان کرد: این پیگیری‌ها در حوزه حادثه منا، قرائت دعا در جوار قبرستان بقیع و... است.
وی با بیان اینکه آستان‌های مقدس همکاری مطلوبی در برگزاری مراسم‌ها دارند، خاطرنشان کرد: همان‌طور که در زمان دفاع مقدس، پادگان‌ها مراکز آموزشی دفاعی بودند، اکنون نیز، آستان‌های مقدس می‌توانند، پادگان آموزشی جهاد تبیین باشند.

   آستانهای مقدس در بودجههای فرهنگی دیده شوند
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی نیز در این اجلاسیه، با بیان اینکه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، یک ظرفیت بی‌نظیر در کشورند، مطرح کرد: باید با بهره‌مندی از دانشمندان و علما، از این ظرفیت‌های بی‌نظیر برای رشد فرهنگ و فضیلت‌های اخلاقی استفاده کنیم؛ چراکه، حرم‌های مقدس، بهترین مکان برای جهاد تبیین هستند؛ ولی لازمه آن استفاده از بیان خوب است. 
تولیت آستان قدس رضوی، با اشاره به اینکه اگر حقیقت با بیان خوب مطرح شود، مردم آماده پذیرش آن هستند، خاطرنشان کرد: این اعتباب مقدسه دولتی نیستند و نباید هم دولتی شوند؛ بلکه باید توسط مردم با نذورات و موقوفات اداره شوند. البته این به آن معنی نیست که دولت‌ها در این راستا مسئولیت ندارند. وی با بیان اینکه برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، بودجه‌های بسیاری مصوب می‌شود، تصریح کرد: برای رفع و علاج آسیب‌های اجتماعی، بهترین فضا و مکان، آستان‌های مقدس و حرم‌های مطهر هستند.
تولیت آستان قدس رضوی، با اشاره به اینکه فعالیت‌های جانبی بسیاری در حرم‌های مطهر می‌تواند شکل بگیرد، یادآور شد: برای پیش‌برد این فعالیت‌ها، دولت‌ها باید پای کار بیایند.
وی اضافه کرد: این موضوعات باید در سند ملی زیارت دیده شود تا از کمک‌های دولتی، برای انجام دادن رسالت سنگین خود استفاده کنیم.

  جهاد تبیین با مشکلات اقتصادی محقق نمیشود
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر هم، در این اجلاسیه با بیان اینکه سند ملی زیارت باید با سرعت بیش‌تری تدوین و تصویب شود، از عدم تخصیص بودجه فرهنگی به آستان‌های مقدس اعلام نارضایتی کرد و گفت: با درآمدهای محدود موقوفات، نمی‌توانیم به کار فرهنگی بپردازیم..
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با بیان اینکه از نظر محتوایی بسیار عقب هستیم، عنوان کرد: از نظر نیروی انسانی، نیروهای قوی و توانمندی در حوزه‌های علمیه حضور دارند؛ ولی متأسفانه بودجه فرهنگی مناسبی برای استفاده از این ظرفیت‌ها نداریم.
وی با اشاره به تقویت روابط ایران با عربستان، خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ریزی مناسبی برای تبیین فرهنگ انقلاب اسلامی و معرفی آستان‌های مقدس به زائرین عراقی و عربستانی داشته باشیم.

  نگاه موجود در کشور در حوزه گردشگری زیارت، انحرافی است
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان هم در این اجلاسیه، با بیان اینکه دو نگاه متفاوت و متضاد در حوزه گردشگری و زیارت وجود دارد، از متفاوت بودن اولویت‌ها در حوزه زیارت سخن گفت و عنوان کرد: در درجه نخست اولویت‌ها، باید به دنبال جذب ۸۰ میلیون ایرانی باشیم و سپس در درجات بعدی، به جذب ۴۰۰ میلیون شیعه و دو میلیارد مسلمان در دنیا بپردازیم.
تولیت مسجد مقدس جمکران، با اشاره به اینکه نگاه موجود در کشور در حوزه گردشگری زیارت یک نگاه انحرافی است، خاطرنشان کرد: این نگاه مخالف ارزش‌های انقلاب اسلامی است و ما را از اهداف خود دور می‌کند.
وی در ادامه عنوان کرد: برای زمان‌هایی که یکی از اعتباب مقدسه برنامه خاصی دارد، باید تمام آستان‌های مقدس با هم‌افزایی به دنبال برگزاری مراسم‌های ویژه‌ای باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان  با بیان اینکه نذر چادر می‌تواند در آستان‌های مقدس شکل بگیرد، تصریح کرد: برای ترویج حجاب، می‌توانیم به‌نام امام زمان(عج) و اهل‌بیت(ع)، چادری به افراد بی‌حجاب (یا بدحجاب) هدیه کنیم.

  از ستادسازی و قرارگاهسازی پرهیز شود
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری نیز در این این اجلاسیه، با بیان اینکه در دوران جنگ تحمیلی کشور به‌سرعت آرایش جنگی گرفت که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، گفت: چندین سال است که مقام معظم رهبری، نسبت به تهاجم فرهنگی و جنگ ترکیبی هشدار داده‌اند؛ ولی متأسفانه هنوز کشور آرایش جنگی به خود نگرفته است.
تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع)، با اشاره به اینکه دشمن به‌سرعت در حال هدف قرار دادن فرهنگ و افکار ماست، مطرح کرد: باید به‌تناسب این اتفاقات، آرایش گرفته و حرکت جدی‌ای در عرصه مقابله با جنگ نرم داشته باشیم. وی با بیان اینکه فرصت خدمت در آستان‌های مقدس از جهات مختلف بی‌نظیر است، عنوان کرد: باید از این فرصت به بهترین شکل، در عرصه جهاد تبیین استفاده کنیم.
تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی‌الکاظم (شاهچراغ)(ع)، با بیان اینکه در حوزه جهاد تبیین از ستادسازی و قرارگاه‌سازی باید پرهیز کنیم، یادآور شد: به‌جای اقدامات این‌چنینی، باید‌به سرعت به دنبال تبیین باشیم؛ چراکه ستادسازی و ساختمان‌سازی، خود شبهه‌ساز بوده و مشکل‌آفرین است.
گزارش: رحیم کریمی
بیانیه ششمین اجلاسیه آستانهای مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی
با استعانت از ذات باری‌تعالی و ذیل توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) و در ایام پربرکت دهه کرامت، ششمین اجلاسیه تولیت‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی، به‌میزبانی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در جوار بارگاه مطهر کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار و موارد زیر مورد تأکید قرار گرفت؛
۱. با تمسک به فرمایش رسول گرامی اسلام(ص) در حدیث شریف ثقلین، ترویج معارف قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) در صدر برنامه‌های استان‌های مقدس و بقاع متبرکه می‌باشد.
۲. با توجه به ملجأ و پناهگاه بودن آستان‌های شریف برای عموم مردم، تولیت‌های آستان‌های مقدس، ضمن مطالبه از دولت مردمی در حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، همگام با همه خدمت‌گزاران و عموم خیرخواهان، برای تکریم هرچه بیشتر زائرین و مجاورین و توسعه خدمات اجتماعی اهتمام لازم را به‌عمل می‌آورند.
۳. تولیت‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه به پیروی از رهنمودهای رهبر عالی‌قدر انقلاب اسلامی، حرکت در مسیر تحقق اعتماد به نفس ملی، هشیاری نسبت به نقاط قوت، امید به آینده و افق روشن و تکیه بر پشتوانه فکری و رفع آسیب‌ها و کاستی‌ها را نصب‌العین خود قرار داده، ضمن حفظ شعائر الهی، در تحقق وحدت و انسجام دینی و ملی از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد.
۴. گسترش و تعمیق فرهنگ زیارت، صیانت از حریم زن و خانواده و دفاع از ارزش‌های والای عفاف و حجاب و مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام را امری واجب دانسته و بر اجرای قاطع آن تأکید می‌کنیم.
۵. ترویج سبک زندگی و تحقق تمدن نوین اسلامی در راستای منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، خواسته تولیت‌ها و عموم خدمت‌گزاران در آستان‌های مقدس ایران اسلامی است و بر انجام آن با تبیین مجاهدانه اصرار دارند.
۶. سیاست‌های شرارت‌آمیز استکبار و صهیونیسم جهانی در اهانت به حریم مقدس مسجدالاقصی و کشتار مسلمانان فلسطین را محکوم نموده و با توجه به نزدیکی زمان برگزاری کنگره عظیم حج، اجتماع پرشور مسلمانان جهان در حریم حرمین شریفین، همگان را به ابراز تنفر و برائت از صهیونیسم‌های کودک‌کش دعوت می‌کنیم.
۷. آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ضمن محکومیت اقدامات تروریستی حرم‌های مطهر، به‌ویژه حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت احمد‌بن موسی‌الکاظم(ع) بر خود لازم می‌دانند، ضمن گرامی‌داشت یاد شهدای آن فاجعه دردناک، هنرمندان و فرهیختگان را به پیروی از فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تولید آثار هنری، ادبی و رسانه‌ای جهت زنده نگاه داشتن یاد و خاطره ایشان فرا بخوانند.
۸. اجلاسیه ششم بر پیگیری و تحقق کامل مصوبات این اجلاسیه و اجلاسیه‌های پیشین تأکید و دبیرخانه را به پیگیری و تحقق طرح‌های ذیل ملزم می‌نماید:
گام اجرایی‌سازی سند ملی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه کشور؛
تکمیل گام دوم تدوین سند ملی زیارت و تعیین نسبت آن با حکمرانی و دستگاه‌های دولتی؛
لبیک به فرمان جهاد تبیین مقام معظم رهبری با هدف زدودن غبار بدفهمی و تحریف از معارف انقلاب اسلامی با بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان و جریان‌سازی برای تربیت مدیران و مبلغان جوان انقلابی؛
نقش‌آفرینی فعال آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در ستاد مهدویت و تحقق سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار.
۹. تولیت‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ضمن تجدید پیمان با آرمان‌های حضرت امام خمینی(قد) و مقام معظم رهبری، یاد و نام همه شهدای گران‌قدر به‌ویژه شهدای مظلوم حرم‌های مقدس و مدافعان مخلص آستان‌های شریف را گرامی داشته و بر پیروی از اهداف مقدس آنان تأکید می‌نماید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه