هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مشغول کردن جامعه به اهداف توسعه غربی خیانت است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی

مشغول کردن جامعه به اهداف توسعه غربی خیانت است

امروز دنیای غرب، آینده پوچ و بیهوده خود را تبدیل به رؤیای مطلوب برای جوانان ما کرده و آن‌ها را به پیچ و خم انداخته است؛ لذا ما باید تلاش کنیم، رؤیای مطلوب واقعی را برای جوانان‌مان خلق کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، 23 اردیبهشت در یادواره 186 طلبه شهید مدرسه علمیه رضویه قم، با اشاره به رویکرد امام خمینی(قد) در تربیت نسل جدید جوانان، اظهار کرد: مردمی که پرچمدار عصر ظهور و زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) هستند، درست نیست که زیر چرخ‌دنده‌های توسعه خرد شوند و این کار خیانت است. مشکلات مردم حتما باید حل شود. این غربگراها و بنیان سرمایه‌داری فاسد هستند که چنین مشکلاتی ایجاد کرده‌اند.
عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: اگر این مردم را مشغول بازی‌گری‌هایی مانند اهداف توسعه غربی یا رویاهای غربی بکنیم و مطلوب آن‌ها «سلف مشترک» بشود، این خیانت است.
وی در ادامه با بیان اینکه امام(قد) با صراحت می‌گوید: روشن است که شکستن فرهنگ شرق و غرب بی‌شهادت میسر نیست، گفت: امام خمینی(قد) یک موج شهادت‌طلبی را ایجاد کردند و می‌دانستند که برای شکستن فرهنگ غرب و شرق باید هزینه داد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: ما امروز چاره‌ای جز این نداریم تا برای نسل جدید تصویری از انسان مطلوب و الهی خلق کنیم؛ انسان مطلوب در جامعه‌ای زندگی می‌کند که در آن روابط بر اساس ایثار، فداکاری، از خودگذشتگی، محبت و... برای دیگران است. این تصویر در مقابل رؤیای مطلوب غرب است.
این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: این رؤیا باید در مقابل رؤیای فاسدی که نظام غرب برای جوان‌های ما ساخته است، قرار گیرد. ما نیازمند ساخت یک تصویر از روابط مطلوب برای نسل جدید هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، با اشاره به اینکه فرهنگ شهادت بعد از انقلاب، تبدیل به گفتمان شده است، ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی، امام خمینی(قد) فرهنگ شهادت را در قله انسان‌های وارسته به نمایش گذاشت و بعد از ایشان، رهبر عزیز انقلاب فرهنگ شهادت را تبدیل به گفتمان و فرهنگ عمومی کردند.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: امروز دنیای غرب آینده پوچ و بیهوده را تبدیل به رؤیای مطلوب، برای جوانان ما کرده و آن‌ها را به پیچ و خم انداخته است. ما باید تلاش کنیم، رؤیای مطلوب واقعی را برای جوانان خلق کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری اظهار کرد: یک نوع از آینده‌پژوهی غرب بر اساس روش علمی است که در این روش، آینده روشنی برای ایران دیده‌اند؛ اما نوع دیگری از آینده‌پژوهی هم دارند که در آن به‌وسیله هنر، رمان و سینما تصویری تخیلی از آینده به جوانان ارائه می‌کنند که صحنه آن کاملاً تفاوت دارد.
وی در ادامه بیان کرد: دنیای غرب با تصویرسازی تخیلی که انجام داده، به جوان ما این‌طور القا کرده است که همه پیشرفت و زندگی مطلوب آن‌طرف مرز‌هاست؛  انسان‌های مستعد را مأیوس می‌کند و دنیای اسلام را دنیای «زامبی‌ها» نشان می‌دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری عنوان کرد: اگر دنبال این هستیم که راه ایثار و شهادت ادامه یابد، باید برای جوانان و نسل جدید از حقیقت و جامعه مطلوب تصویرسازی کنیم. در کنار بحث‌های علمی باید رؤیاهای مطلوب را برای‌ آن‌ها ایجاد کنیم.
عضو مجلس خبرگان در پایان گفت: ما وقتی می‌خواهیم، تصویرسازی کنیم. باید این را در نظر بگیریم که خطا نکنیم و مواظب باشیم که در آینده‌سازی جامعه مطلوب، خلاف نگوییم تا مشکل‌ساز نشود.

ارسال دیدگاه