هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نقش مهم بسیج حقوق‌دانان در دفاع از نظام  و به چالش کشیدن حقوق بشر غربی

آیت‌الله کعبی در دیدار بسیج حقوق‌دانان کشور تشریح کرد

نقش مهم بسیج حقوق‌دانان در دفاع از نظام و به چالش کشیدن حقوق بشر غربی

عضو خبرگان رهبری گفت: دفاع از نظام در مقابل سلطه‌گران و به چالش کشاندن دوگانه‌های حقوق بشر غربی، عرصه و میدانی است که بسیج حقوق‌دانان کشور، باید در آن ورود کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله کعبی در دیدار رئیس بسیج حقوق‌دانان کشور و شورای این بسیج، گفت: بسیج حقوق‌دانان، ظرفیت عظیمی در احقاق حق، اقامه عدل، جهاد تبیین حقوقی، ایجاد تحول در نظام حقوقی کشور و در تقسیم کار و توزیع دارد که با استفاده از ظرفیت حقوق‌دانان مؤمن و انقلابی پای کار، می‌تواند نقش سازنده‌ای را در جامعه ایفا کند.
عضو خبرگان رهبری، با بیان اینکه اگر جذب و سازمان‌دهی خوب و تداوم در آموزش و ایجاد انگیزه به وجود بیاید و در جهت اهداف انقلاب اسلامی، مأموریت‌هایی برای حقوق‌دانان تعریف کنیم، قطعاً تحول بزرگی را می‌توانند رقم بزنند، ابراز کرد: فعالیت بسیج حقوق‌دانان در دو حوزه تئوریک و عملیات متصور است که در حوزه عملیات میدانی شبانه‌روزی کار می‌کند؛ اما در حوزه طرح و برنامه برای حل مسائل اساسی کشور و در بعد تئوریک و ایجاد تحولات بنیادین براساس نظام حقوقی اسلام، بایستی یک حرکت مناسبی صورت گیرد.
وی با تأکید بر حل مسائل بنیادین کارشناسی‌شده مثل نظام معیشت، جمعیت، محیط زیست، فضای مجازی و حجاب و عفاف توسط بسیج حقوق‌دانان، اظهار کرد: حضور در صحنه بین‌الملل و دفاع از نظام اسلامی در مقابل نظام سلطه و به چالش کشاندن دوگانه‌های حقوق بشر غربی، عرصه و میدان دیگری است که بسیج حقوق‌دانان کشور، باید در آن ورود کند و اساتید حقوق‌دان باید به میدان بیایند.
رئیس هیئت اندیشه‌ورز بسیج حقوق‌دانان کشور، با اشاره به ویژگی‌های بسیج حقوق‌دانان در تراز انقلاب اسلامی، عنوان کرد: پیش‌نیاز بسیج حقوق‌دانان در تراز انقلاب اسلامی، ساخت جامعه حقوقی بر مدار ایمان و عمل صالح است که اگر اندیشه حقوق‌دان ما، براساس ایمان شکل نگیرد و انگیزه ذاتی برای عمل صالح حقوقی پیدا نکند، با استفاده از فن حقوقی دچار ریزش می‌شود و چالش‌هایی را به وجود خواهد آورد.
 عضو خبرگان رهبری زیرساخت اصلی یک حقوق‌دان را ایمان و عمل صالح برشمرد و تصریح کرد: نسل جوان حقوق‌دان باید در تراز شهید دیالمه و شهریاری‌ها باشند. جامعه به حقوق‌دانانی از نسل مؤمن انقلابی پای کار، باانگیزه، بانشاط و پاسخگوی جهادی نیاز دارد؛ همچنین اگر بتوانید در حوزه فعالیت‌های فرهنگی محتوایی، خانواده بسیجیان حقوقی را فعال کنید، کار مؤثری را شاهد خواهیم بود.
وی با تأکید بر پیشگیری از جرائم، خاطرنشان کرد: به کمک ائمه مساجد و حقوق‌دانان باید بتوانید، آیات و احادیثی را که جامعه را به سمت پیشگیری از وقوع جرم سوق می‌دهد، به مردم آموزش دهید؛ مثلاً حادثه فروریزی ساختمان در آبادان، چند منشأ از جمله بی‌توجهی نسبت به استحکام ساختمان و مجوزهای قانونی نظام مهندسی و ایمنی کار و کارگاه در دل خود دارد.
آیت‌الله کعبی افزود: کسانی که توجهی به استحکام ساختمان از لحاظ نظام مهندسی ندارند و کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، سوداگران مرگ هستند و تفاوتی با قاچاقچیان مواد مخدر ندارند.
این استاد حوزه علمیه، با اشاره به اینکه فرهنگ حقوقی برای حفظ جان، مال، ناموس و کرامت مردم حائز اهمیت است، اظهار کرد: هرکجا که یک مجموعه با انگیزه و هوشمند و با برنامه شکل بگیرد، تحولی را به وجود می‌آورد و خوشبختانه در جمع بسیج حقوق‌دانان، چنین انگیزه‌ای وجود دارد.
رئیس هیئت اندیشه‌ورز بسیج حقوق‌دانان کشور در پایان، با تأکید بر اهمیت کار بسیج حقوق‌دانان، ابراز کرد: بسیج حقوق‌دانان باید نماد حق‌گرایی و حق‌مداری باشد؛ به‌گونه‌ای که اگر نام بسیج حقوق‌دانان بیاید، مردم بدانند که جایی در بسیج هست که از این طریق می‌توانند، به حق و حقوق خود برسند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه