هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بودجه پژوهش حوزه‌های علمیه ناچیز است

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور در اجلاسیه مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه فارس

بودجه پژوهش حوزه‌های علمیه ناچیز است

اجلاسیه مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه استان فارس، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، ۲۸ اردیبهشت در سالن شهید دستغیب حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در این اجلاسیه با اشاره به اینکه سال‌ها بودجه پژوهشی نزدیک به صفر بود، چراکه در چند سال گذشته، تنگناهای مالی برای حوزه‌های علمیه به وجود آمده بود، گفت: از این‌رو باید به سمت منابع پایدار رفت و با حداقل امکانات جهادی فعالیت کرد.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حدود ۵۰۰ مدرسه علمیه در کشور وجود دارد، افزود: به هر مدرسه، در سال یک میلیون تومان بودجه تخصیص داده می‌شود که با آن حتی سرانه سال یک طلبه را هم ‌نمی‌‌شود حساب کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی ‌حاجی، با اشاره به اینکه طلاب را به کارهای کوتاه آموزشی سوق دهیم، اظهار کرد: هزار و ۱۴۶ کانون علمی و پژوهشی در کشور وجود دارد که ۱۹۲ کانون مربوط به استان فارس است؛ کانون‌ها، مرکزی برای گفت‌وگو‌های علمی و پیگیری مباحث درس به‌شمار می‌روند.

  شهرکهای پژوهشی راهاندازی شود
حجت‌الاسلام سیدحسن اسحاقی نیز در این اجلاسیه، با اشاره به اینکه چارچوب مباحث پژوهشی باید تبیین شود، اظهار کرد: نظام آموزشی حوزه‌های علمیه، یک نظام سه ضلعی آموزش، پژوهش‌محور و تربیت‌مدار است، اضافه کرد: در سال‌های گذشته منزلت پژوهش میان اساتید و طلاب افزایش یافته است؛ به‌دلیل اینکه بتوانیم سه ضلع را با یکدیگر پیش ببریم، باید تلاش کنیم.
قائم‌مقام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: پژوهش امروز در مدارس علمیه، غریب نیست و الحمدلله تپش قلم در انگشتان طلاب و اساتید محسوس است؛ امروز در جشنواره علامه حلی(ره) راهی را باز کرده‌ایم تا اساتید بتوانند ارائه اثر داشته باشند. در سال‌های بعد هم، شرط سنی را نیز حذف خواهیم کرد؛ چراکه علم بازنشستگی ندارد.
حجت‌الاسلام اسحاقی خاطرنشان کرد: کانون‌های علمی نویدبخش پژوهش‌های گروهی است؛ از حیطه پژوهش فردی خارج شده و وارد پژوهش گروهی شده‌ایم؛ از این رو کانون‌های علمی را راه‌اندازی کرده‌ایم؛ تصور می‌کنیم، با همتی که مدیر حوزه استان فارس دارد، به‌زودی شاهد راه‌اندازی شهرک‌های پژوهشی خواهیم بود تا غنی‌سازی علمی پژوهشی صورت گیرد.
گفتنی است، حجج‌اسلام گودرزی مدیر مدرسه علمیه نورآباد ممسنی، صنعتی معاون پژوهش مدرسه علمیه صالحیه کازرون، پیامی معاون پژوهش مدرسه سفیران فسا، فرهادی معاون پژوهش مدرسه علمیه رضویه شیراز، صحرایی مدیر مدرسه علمیه کازرون و کارگرفرد معاون پژوهش مدرسه علمیه جهرم نیز در این اجلاسیه به بیان نکات خود درباره مسائل و موارد معطوف به پژوهش پرداختند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه