هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

لزوم شناخت راه تحول فکری صدرالمتألهین

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در پیام تصویری به روز بزرگداشت ملاصدرا

لزوم شناخت راه تحول فکری صدرالمتألهین

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء، حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پیامی به همایش ملاصدرا که اول خرداد در استان فارس برگزار شد، اظهار کردند: فلسفه اسلامی تنها فلسفه مسلمان‌ها نیست؛ بلکه بهره وافری که مسلمین از رهنمودهای قرآن و عترت برده‌اند، این فلسفه را شکوفا کردند. مرحوم صدرالمتألهین که این ایام به‌نام این بزرگ‌حکیم الهی است، اقرار کرده است که من ابتدا می‌گفتم: ماهیت اصیل است، نه وجود و از این فکر، حمایت و دفاع می‌کردم تا اینکه خدا مرا هدایت کرد. این هدایت الهی یک هدایت ویژه است؛ زیرا هرکسی به هر نعمتی بار می‌یابد، به عنایت الهی است. این هدایت الهی در سایه تأمل مرحوم صدرالمتألهین در قرآن و عترت است.
ایشان بیان کردند: مرحوم صدرالمتألهین می‌گوید: «من از اصالة‌الماهیة، به اصالةالوجود منتقل نشدم؛ مگر به هدایت الهی».
معظم‌له در بخش دیگری از پیام خود اظهار کردند: کسانی که در خدمت فلسفه و الهیات فلسفه هستند، باید راه تحول فکری صدرالمتألهین و همچنین راه تکامل فلسفه را بدانند که چیست؟ باید بدانند که هم فیلسوف هدایت شد و هم فلسفه کامل شد به‌برکت قرآن و عترت.
این مرجع تقلید تأکید کردند: علم تفسیر حتماً باید در حوزه علمیه سراسر کشور مخصوصاً در استان فارس تدریس شود، بحث شود، پایان‌نامه‌نویسی شود و شرح شود، تا این علوم بیش از پیش احیا بشود. من انتظار دارم، استان فارس که جای این حرف‌ها بود؛ مبادا کسی از اینکه اگر در خلال این جمعیت چند نفری بودند که نسبت به فلسفه بی‌مهری کردند، رنجیده بشوند. این‌طور نبود در خود عرب، در حجاز، در خود خانواده پیغمبر(ص) همه‌شان که یکسان نبودند. در زمین جاهلیت که همه‌شان یکسان نبودند؛ ولی بالاخره نور نبوت در آن فضای تاریک تابید، نور ولایت و امامت در آن فضای تاریک تابید و خدای سبحان فضل خود را به هر کس که بخواهد، عطا می‌کند. از شما متوقع است که تفسیر در درجه اول، نهج‌البلاغه در درجه دوم و علوم رایج حوزوی فقه و اصول و اخلاق و حقوق و اینها که امری ضروری است، برای همه ما این‌ها باید هماهنگ باشند تا این حوزه‌ها را حوزه قم را، حوزه نجف را، حوزه مشهد را حوزه‌های دیگر را به بارگاه امن حضرت ختمی امامت حجت‌بن الحجج الواقعه ولی‌عصر(ارواحناه فداه) تقدیم بکنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه