هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

لزوم تمدن‌سازی و جهانی‌سازی مبانی دینی و معرفتی اسلام

تأکید مراجع عظام تقلید و علما در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

لزوم تمدن‌سازی و جهانی‌سازی مبانی دینی و معرفتی اسلام

دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ۳ خرداد با سفر به شهر مقدس قم با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، آیت‌الله سعیدی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت و حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه دیدار کرد.

    حوزه علمیه منبع خوبی برای دانشگاه و وزارت علوم است
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار گفتند: هیچ‌چیز مهم‌تر از استعداد نیست. شخص بااستعداد را باید نجات داد، یک فرد بااستعداد، نباید به‌خاطر نداشتن پول از تحصیل محروم شود.
معظم‌له با اشاره به حادثه متروپل آبادان، خاطرنشان کردند: اینکه در ۴۰۰ سال قبل مسجد جامعی در اصفهان بنا شده که رنگ گنبد آن نیز تاکنون ثابت است؛ درحالی‌که یک بنای ده طبقه که هنوز مراحل ساختمانی آن تکمیل نشده، فرو می‌ریزد و عده‌ای کشته و مجروح می‌شود، بیان‌گر بی‌مسئولیتی و بی‌اخلاقی برخی افراد است.
این مرجع تقلید ادامه دادند: در خارج، عمارت‌های ۱۰۰ طبقه، ۲۰۰ طبقه، ۱۵۰ طبقه‌ای وجود دارد که سالیان طولانی است استفاده می‌شود. اینها چه می‌کنند؟ اما ساختمان ما فرو ریخت!
ایشان افزودند: کارهایی که وزارت علوم باید انجام دهد، خودش به‌تنهایی نمی‌تواند انجام دهد. باید با سایر مراجع همکاری کنید؛ همکاری باعث می‌شود که انجام کارها به‌سرعت و سهولت پیش رود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه از جمله کارهای مهم وزارت علوم، همکاری با حوزه علمیه است، افزودند: حوزه علمیه واقعاً می‌تواند به وزارت علوم کمک کند. حوزه علمیه منبع خوبی برای دانشگاه و وزارت علوم است و می‌توانند، دست به دست هم بدهند تا کارهای خوبی انجام شود.

   حقایق ناب اسلام را به مراکز علمی دنیا صادر کنید
حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار، بر اهمیت نشر معنویت، اخلاق و مبانی دینی در دانشگاه‌ها تأکید کردند و این مسئله را در شرایط کنونی ضروری دانستند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه باید کاری کنیم که مردم جهان با حقایق اسلام ناب و دین آشنا شوند، مهمترین برنامه‌های دشمنان را از بین بردن و محو حقایق اسلام ناب دانستند و اظهار کردند: دنیای اسلام، دنیای غنی از نظر علوم مختلف است؛ ولی دشمنان با تلاش‌های زیاد اجازه ندادند، این حقایق به مردم دنیا برسد.
ایشان اظهار کردند: یکی از مهمترین رسالت‌های دانشگاه، نشر حقایق اسلام ناب به دنیا و مراکز علمی دنیاست.
معظم‌له با بیان اینکه ما در کشور، قوانین بسیار خوبی داریم که برگرفته از دین و اسلام است؛ اما مشکل، عدم عمل درست به قانون است، افزودند: باید کاری کنیم، قانون اسلام به‌درستی در جامعه اجرا شود.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی، با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) برای تمدن‌سازی اسلام و دین تلاش فراوانی نموده و شاگردان زیادی را تربیت کردند، گفتند: این مسئله باید بیش از پیش مورد توجه دانشگاه‌ها قرار گیرد.
این مرجع تقلید در پایان ابراز داشتند: تمدن‌سازی و جهانی‌سازی مبانی دینی و معرفتی اسلام مسئله‌ای است که به آن نیازمندیم.

   مسئولان از کجرویها چشمپوشی نکنند
آیت‌الله سعیدی نیز در این دیدار، با اشاره به انتظاراتی که رئیس‌جمهور، مردم و قانون از وزارت علوم دارند، اظهار کرد: همه این انتظارات باید اولویت‌بندی شوند و در حد توان به این انتظارات پاسخ داده شود.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم با بیان اینکه نباید مشغله‌های کاری باعث شود که وظایف خود را فراموش کنیم، افزود: در شرع مقدس هم، بر برنامه‌ریزی و محاسبه نفس، قبل از اینکه خداوند بخواهد اعمال ما را محاسبه کند، تأکید شده است؛ بنابراین مسئولان ما باید قبل از اینکه مأموریتشان تمام شود، عملکرد خود را محاسبه کنند.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(س) با بیان اینکه مسئولان از کج‌روی‌ها چشم‌پوشی نکنند، افزود: افرادی که از مسئولیت‌های خود شانه خالی می‌کنند، از کج‌روی‌ها چشم‌پوشی می‌کنند، به وعده‌هایی که داده‌اند، عمل نمی‌کنند و وظایف خود را به عهده دیگران می‌اندازند، باید بدانند که روزی همه این‌ها محاسبه خواهد شد و در محضر خدا باید پاسخگو باشند.

  تشکیل کارگروه دائمی میان جامعةالمصطفی و وزارت علوم
رئیس جامعة المصطفی العالمیه نیز در این دیدار، با اشاره به فعالیت شعبه‌ها و نمایندگی‌های این نهاد در داخل و خارج کشور، خاطرنشان کرد: شکل‌گیری علوم انسانی بر اساس علوم اسلامی، نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف مقدس انقلاب اسلامی ایفا می‌نماید و بخش مهمی از رشته‌های جامعةالمصطفی نیز، به‌همین رشته‌ها اختصاص یافته است. همچنین جامعةالمصطفی با توجه به دانش‌پژوهان خود، از توانایی ترجمه آثار علمی به چهل زبان جهان برخوردار است که ظرفیت زبانی مهمی، در اختیار کشور قرار می‌دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به ارتقای رشته‌های جامعةالمصطفی از ۱۶۰ به ۴۰۰ رشته و گرایش براساس طرح تحول آموزشی، همکاری وزارت علوم را در این زمینه موجب تسریع این روند دانست.
وی یکی از خدمات مهم جامعةالمصطفی به کشور را آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان برشمرد و تصریح کرد: به اذعان مسئولان آموزش زبان فارسی کشور، هیچ نهادی به‌اندازه جامعةالمصطفی نتوانسته است، در گسترش زبان فارسی در جهان مؤثر عمل نماید. امروز به‌برکت جامعةالمصطفی، صدهاهزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم زبان فارسی را آموخته‌اند که تسلط آنان به زبان فارسی، علاوه بر پیوند عمیق فرهنگی با انقلاب اسلامی، ظرفیت بسیار عظیمی برای کشور پدید آورده است.

   لزوم تشکیل شورای مشترک راهبری تعامل حوزه و دانشگاه
دکتر محمدعلی زلفی‌گل هم در این دیدارها گفت: حرکت و تحول حوزه‌های علمیه از حالت سنتی به حالت سیستمی، می‌تواند زمینه‌ساز این شود که حوزه‌ها، ضمن حفظ نقاط قوت قبلی، از نقاط قوت جدید در عرصه‌های علم برخوردار شوند که این امر، نقش حوزه در جهان را اثربخش‌تر خواهد کرد.
وی ادامه داد: در دانشگاه نیز باید نقاط قوت حوزه تسری داده شود؛ بسیار مهم است که نقاط قوت یکدیگر را شناخته، درک کنیم و به‌کار بندیم.
وزیر علوم با اشاره به لزوم جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در حوزه‌های علمیه جهت ایفای نقش مؤثرتر در جامعه، عنوان کرد: خوشبختانه این امر در قم در حال انجام است که بسیار جای خرسندی دارد و این یک اتفاق بزرگ در تأثیرگذاری حوزه علمیه خواهد بود.
دکتر زلفی‌گل با بیان اینکه دوگانه حوزه و دانشگاه وجود ندارد و این دو قابل‌جمع هستند، عنوان کرد: تعامل و تکامل هم‌افزا لازمه ارتباط این دو نهاد مهم است و طراحی و ایجاد سیستمی جهت این تعامل در راستای پیشرفت کشور از ملزومات می‌باشد.
وی اظهار کرد: مرجعیت و دیپلماسی علمی کشور، آموزش و پژوهش هدفمند مهارت‌محور و تأثیرگذار در پیشرفت کشور، نوآوری فرهنگی و ترویج فرهنگ نوآوری،
شاگردپروری و فناورپروری و تلاش برای خلق ثروت از فرصت‌های جدید، به ترتیب از اولویت‌های ما هستند.
گفتنی است، در نشست وزیر علوم با مدیر حوزه‌های علمیه، بر تشکیل شورای مشترک راهبری تعامل حوزه و دانشگاه تأکید شد و نمایندگان دو طرف، جهت تشکیل شورا معرفی شدند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه