هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تبلیغ در تراز بین‌الملل نیازمند غرب‌شناسی است

در کنفرانس «تبلیغ جهانی دین چالش‌ها، فرصت‌ها و تجارب در عرصه بین‌الملل» عنوان شد

تبلیغ در تراز بین‌الملل نیازمند غرب‌شناسی است

اولین کنفرانس «تبلیغ جهانی دین چالش‌ها، فرصت‌ها و تجارب در عرصه بین‌الملل» با حضور آیات علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور حجج‌اسلام والمسلمین‌ عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه، قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، برته مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، دکتر خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه و شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی 28 و 29 اردیبهشت در سالن همایش‌های اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار شد.

    تبلیغ بدون چاشنی مبارزه با دشمن مفید نخواهد بود
به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله علم‌‌الهدی، ۲۸ اردیبهشت در کنفرانس «تبلیغ جهانی دین چالش‌ها، فرصت‌ها و تجارب در عرصه بین‌الملل»، با بیان اینکه جریان تبلیغ بین‌الملل جریان پراهمیت است، گفت: رهبر انقلاب اسلامی قبل از اینکه در مسند رهبری قرار بگیرند، در دوران رئیس‌جمهوری، تأکید فراوانی به مسئله تبلیغ بین‌الملل و نقش مؤثر مبلغ در این عرصه داشتند.
وی با اشاره به اینکه تولیت تبلیغات اسلامی در عرصه بین‌الملل را سازمان فرهنگ و ارتباطات عهده‌دار شد، افزود: با پیدایش نهاد مقدس جامعه المصطفی العالمیه، خوشبختانه موقعیت گسترده‌ای برای جریان‌های دینی فراهم شد.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه مهم‌ترین ابزار و وسیله در تبلیغات بین‌الملل به‌صورت گسترده فراهم‌ شده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه از کشورهای مختلف در جامعه المصطفی تحصیل می‌کنند که به‌صورت مفید و مؤثر در عرصه تبلیغ بین‌الملل موفق هستند.
وی با بیان اینکه به‌برکت ایثارگری و اخلاص شهدا امروز در عرصه بین‌الملل موفق هستیم، افزود: با تشکیل جامعه المصطفی، مشکل بزرگ تبلیغ بین‌المللی که عدم وجود مبلغ بومی برای مردم منطقه، کشور یا سرزمین خاص بود، حل شد و نیروهای مستعد، دانشمند و صاحب اندیشه از نقاط مختلف جهان با نحوه تبلیغ آشنا شدند و به تبلیغ اسلام ناب محمدی می‌پردازند.
امام‌جمعه مشهد در ادامه با اشاره به اینکه مسئله‌ای که در تبلیغ بین‌الملل قابل‌توجه است، شناخت شگرد شیطان و نحوه مقابله با آن است، گفت: تبلیغ امروز باید با معیارهای انقلاب اسلامی و با روحیه انقلابی مبلغ صورت گیرد تا بتواند، در مقابل برنامه‌ها و شگردهایی که با اندیشه‌های اسلام ناب فاصله دارد، مقابله کند.
وی با تأکید بر اینکه تبلیغ بدون چاشنی مبارزه با دشمنان خدا مفید نخواهد بود، افزود: در همه جنبه‌ها به‌برکت انقلاب اسلامی، دشمن از برخوردهای خشن و سخت ناامید است و با جنگ نرم به ارزش‌ها و آرمان‌ها حمله می‌کند.
آیت‌الله علم‌‌الهدی با بیان اینکه مبلغ دینی در عرصه بین‌الملل باید جَو شکن باشد و اطلاع کافی از فرهنگ بومی منطقه تبلیغ خود داشته باشد، گفت: خوشبختانه جامعه المصطفی در عرصه بین‌الملل توانسته، مبلغانی را تربیت کند که بومی سرزمین‌های خود هستند و پس از یادگیری دوباره به کشورهای خود برمی‌گردند و به تبلیغ دین می‌پردازند.

   تبلیغ در تراز بینالملل نیازمند غربشناسی است
آیت‌الله اعرافی نیز، ۲۹ اردیبهشت در این کنفرانس به شبکه مفهومی تبلیغ از منظر رسالت رسول‌الله(ص) در قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: «فذکر» تأکید بر قیام برای تذکر دادن است که منظومه پیشین آن دربردارنده سه نکته محوری، «سبح اسم ربک الأعلی»، «سنقرئک فلا تنسی»، «و نیسرک للیسری» است و وظیفه تبلیغ معارف الهی را متفرع بر این سه ضلع نموده است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: کسی که بخواهد در ارتباط با رسول‌خدا(ص) به دستگیری و هدایت و راهنمایی جامعه بشری بپردازد، باید این انجام رسالت الهی و شور و حضور در عرصه تبلیغ و انتقال معارف الهی را بر این سه پایه استوار، مبتنی نماید؛ چراکه اگر این ارکان مقدماتی نباشند، نمی‌توان به ذکری متناسب برای بشریت اقدام کرد؛ این سه ضلع، پایه‌های اقدام تبلیغی و مقدمات لازم و ضروری برای ایفای نقش ابلاغ پیام الهی است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه کشور افزود: کار حوزه‌های علمیه آن است تا مرزهای علوم اسلامی را استکشاف و توسعه داده، متناسب با پرسش‌های نو و نیازهای جدید، ارزش‌های الهی را بازخوانی، پردازش و عرضه کنند. باید ذهنی قوی و دانشی مصون برای پاسخگویی به نیاز جامعه داشته باشیم.
آیت‌الله اعرافی افزود: کار تبلیغ، به حکمت، کاردانی، مهارت و شناخت روش‌های جذاب، آسان و روان نیازمند است؛ اگر کسی شخصیت توحیدی پیدا کرده، دارای ذخیره علمی و دانش الهی شد و توفیق یافت به مهارت‌ها و ظرفیت‌های لازم مبتنی بر ابزارهای بایسته دست یابد، شایسته کرسی «بلغ ما أنزل إلیک» و همه خطابات مبلغان دینی خواهد بود.
مدیر حوزه‌های علمی کشور خاطرنشان کرد: الهام سوره اعلی به دانشوران دین و پیام‌آوران الهی آن است که شخصیت توحیدی، علمی و دانشی و شخصیت آگاه به روش‌ها و شرایط مناسب تبلیغ را در خود تقویت نمایند.
عضو فقهای شورای نگهبان، با اشاره به اینکه آدمیان گرفتار در هواهای نفس و مانده در باتلاق‌های طبیعت هستند، اظهار کرد: همه مراکز دینی، باید مبلغ معارف دینی باشند و برای نورافشانی در گستره جهانی تلاش کنند.
وی در بخش دوم سخنان خود، به برخی از نکات مهم و راهبردی در تبلیغ جهانی امروز اشاره و اذعان کرد: تبلیغ در تراز بین‌الملل امروزی، نیازمند غرب‌شناسی است. در حرکت منسجم ابلاغ معارف الهی به دنیای معاصر، آشنایی با تحولات دانشی و معرفتی و ریشه‌های تمدن غربی معاصر ضرورت دارد.
آیت‌الله اعرافی افزود: تمدن غربی مبتنی بر پایه‌های فکری و فلسفی و معرفتی است که تمام ساحت‌های زندگی بشر امروز را احاطه کرده است؛ تمام ساختمان تمدن امروز، تحت تأثیر مبانی فکری و معرفتی و در امتداد آن، علوم انسانی معاصر است.
وی با بیان اینکه برای نفوذ و حضور در عالم درون مخاطبان، باید به اعماق وجودی آنان و به دایره تأثیراتشان از اندیشه‌های گوناگون واقف باشیم، خاطرنشان کرد: در ورود به فضاهای پیچیده تبلیغ الهی در دنیای خاص امروز، باید بدانیم که این تمدن بر پایه اصالت حس، ماده، لذت، فردیت و جدایی معارف الهی از اندیشه‌ها استوار است. بدون این آشنایی نمی‌توانیم، تبلیغ مؤثر و راهبری مبتنی بر نقشه اصولی و منطقی برای تبدیل معادلات معرفتی داشته باشیم.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، آشنایی با سرچشمه‌های فکر تمدن امروزی را مهم ارزیابی کرد و افزود: نیازمند دانشمندان، فیلسوفان، اندیشمندان و پژوهشگرانی هستیم تا پنجه در پنجه اندیشه‌های بنیادین مادی امروز بیفکنند؛ این امر نیازمند تربیت انسان‌های بزرگ است.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه برای بازگرداندن بشر به سرچشمه‌های توحید و عالم قدسی و تجلیات آن در زندگی دنیا، باید به اهداف و جبهه مشترک با ادیان توحیدی و سماوی توجه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در سطوح امت اسلام، دیدن کلیت اسلام به‌عنوان یک اندیشه فراگیری که همه اقوام و مذاهب امت را زیر پوشش خود قرار می‌دهد، ضرورت دارد؛ امروز دلارها هزینه شده، نقشه‌ها طراحی می‌شود و جریان‌های افراطی و تکفیری مورد حمایت قرا می‌گیرند تا حقیقت مشترک و وحدت اسلامی تحت‌الشعاع قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه ابلاغ پیام دین در سطح دنیای معاصر با موانع عظیم فلسفی و معرفتی تمدن امروزی روبه‌روست، خاطرنشان کرد: سر و کار پیام دین با مخاطبان جهانی است و فضای ذهن و ضمیر جوان ما در همه عالم، لبریز از پیام‌های گوناگون و متنوع است. نجات فرد در تزاحم پیام‌ها و تکثر دعوت‌نامه‌ها، کاری بسیار سخت و دشوار است.
آیت‌الله اعرافی ادامه داد: دین در پرتو انقلاب اسلامی، اندیشه جدیدی به جهان معاصر می‌تاباند و بازتاب‌های مختلفی را بر می‌انگیزاند که سیاست‌مداران مستکبر جهان غوغاهای زایدالوصفی را رقم می‌زنند.
وی با تأکید بر اینکه جهاد تبیین، اختصاص به ادیان و مذهب ندارد، اظهار کرد: امروز کلیت امت و معارف الهی در معرض هجوم بی‌امان است و علما، اولین رسالت‌مداران و پرچمداران جهاد علمی، معنوی و اخلاقی همه‌جانبه و شجاعانه هستند که باید بتوانند در این غوغای اندیشه‌ها، تفکرات و امواج مختلف، ایستادگی نموده، حقیقت را از دل اسلام استخراج و عرضه نمایند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: اگر پایه‌های معرفتی، روحی و اخلاقی خود را تقویت کنیم، مطمئن باشید که پیام اسلام در جهان خریدار داشته و کار به پیش خواهد رفت. رسول گرامی اسلام(ص) با روح آماده برای اقدام، حکمت و شجاعت لازم توانستند، در مدتی کوتاه به بزرگ‌ترین ثمرات تبلیغی دست یابند.
آیت‌الله اعرافی در پایان، به فعالیت‌ها و تلاش‌های چشم‌گیر جامعةالمصطفی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: امیدواریم همچنان شاهد رشد و بالندگی این مجموعه به‌عنوان یاران هدف بزرگ و پیام‌آوران منطق راستین الهی برای جهانیان باشیم.

  پیشنیازهای تبلیغ در فضای بینالملل
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ علی عباسی نیز در این کنفرانس با اشاره به برخی آسیب‌هایی که نگاه دین‌زدایی برای بشر پدید آورد، یادآور شد: کنار گذاشتن اخلاق دینی، آسیب‌های بزرگی به جامعه بشری وارد کرده است. یکی از این آسیب‌ها، بحرانی است که امروز جامعه بشری در ارتباط با خانواده با آن روبه‌روست.
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به ضرورت بازخوانی پیام دین برای بشر امروز، اظهار کرد: تبلیغ جهانی دین با ارزش‌هایی که همه انسان‌ها بدان نیازمندند و ارزش‌های مشترکی که سعادت همه بشریت را تضمین نماید، باید در دستور کار مبلغان و متولیان دین قرار گیرد.
وی با تأکید بر فراهم بودن ابزار و زمینه لازم برای تبلیغ جهانی دین بیش از هر زمان دیگری، یادآور شد: نخستین پیش‌نیاز در این عرصه، شناخت نیازها و موضوعاتی است که در تبلیغ جهانی دین باید مورد توجه قرار گیرد. پیدا نمودن بحران‌ها، مشکلات و مسائل مشترک میان انسان‌ها در جهان متکثر و چندفرهنگی امروز، گام نخست تبلیغ جهانی دین است.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی ادامه داد: پیش‌نیاز دوم، شناخت مشارکین و رقبایی است که در این عرصه فعالیت می‌نمایند. شناخت این جریان‌ها، ارتباط برقرار نمودن با ظرفیت‌های همسو و تلاش برای خنثی‌سازی جریان‌های ناهمسو، نکته مهمی است که باید شناخت دقیقی از آن داشته باشیم. بسیاری از مسائل غیراخلاقی که تمدن جدید در قالب ارزش‌های لیبرالی توسعه می‌دهد، مورد نگرانی پیروان دیگر ادیان نیز قرار دارد و می‌توانیم، از این ظرفیت‌های همسو استفاده کنیم.
وی استفاده از روش‌ها و قالب‌های متنوعی که برای عرضه پیام دین در اختیار ما قرار دارد، سومین پیش‌نیاز تبلیغ در عرصه جهانی برشمرد و گفت: ظرفیت‌هایی که برای رساندن پیام دین وجود دارد، امروز برای توسعه ارزش‌های غیراخلاقی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و ما نیز، نباید از این فرصت‌ها غافل باشیم. البته این موضوع به‌معنای نادیده گرفتن روش‌های سنتی تبلیغ نیست؛ بنابراین، باید در مورد شناسایی فرصت‌های جدید و تربیت نیروها براساس این ظرفیت‌ها اقدام شود که البته این مسئله هم‌اکنون نیز، در دستور کار مراکز آموزشی مانند جامعةالمصطفی قرار دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، مهم‌ترین ویژگی مبلغ در عرصه جهانی را، صبر و شکیبایی برشمرد و یادآور شد: نمی‌توان انتظار داشت، یک‌شبه در این عرصه اتفاق فوق‌العاده‌ای رخ دهد. مقاومت و ایستادگی در عرصه تبلیغ دین ضروری است. برخی از رقیبان ما برای توسعه اهداف خود، سال‌های متمادی با صبوری ایستادگی کردند. بردباری، پشتکار و استمرار، لازمه تبلیغ دین است.
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در پایان، با تأکید بر لزوم بومی‌سازی تبلیغ در عرصه بین‌الملل، خاطرنشان کرد: امروز فراگیران علوم دینی بیش از صد کشور جهان، در جامعةالمصطفی حضور دارند و این، طلیعه یک کار جهانی است. ما هم‌اکنون در ابتدای مسیر رساندن پیام اسلام ناب به عالم قرار داریم و با برخورداری از انسان‌های صبور، عالم و فرزانه که هم‌فرهنگ، همزبان و همدرد با ملت‌های خود هستند، انشاءالله به این توفیق دست خواهیم یافت.

   تجربیات علمای گذشته در تبلیغ بینالملل چراغ راه ماست
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این کنفرانس، پشتیبانی از مبلغان را وظیفه و رسالتی مهم توصیف کرد و خاطرنشان کرد: ناظر به تجربیات علمای گذشته، با توجه به ظرفیت‌های عرصه بین‌الملل، در حوزه تبلیغ اسلام، می‌توان موفق عمل کرد؛ صنایع فرهنگی می‌تواند پیشقراول کار فرهنگی در عرصه بین‌الملل باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با بیان اینکه زندگی زیبای رسول‌الله(ص) که همه‌چیز آن سر جای خود بود، پاسخگوی عطش زیستی در گوشه گوشه دنیاست، اظهار کرد: در برخی مواقع، زندگی با برخی از معیارهای دنیا هم‌خوانی ندارد و موفقیت واقعی و زندگی زیبا به‌دور از سنجه‌های دنیا تعریف می‌شود. در این میان باید به بحران‌های عاطفی، معنوی و اخلاقی توجه داشته باشیم.
وی ترسیم زندگی خواستنی و معرفی جلوه‌های کوچک آن از منظر تاریخی را در عرصه تبلیغی مهم دانست و یادآور شد: درباره زندگی و ابعاد مختلف رشد زندگی انسان که در بردارنده حوزه‌های مختلفی است، باید سرفصل‌هایی را مبتنی بر برش‌های نو در نظر بگیریم.

   تقدیر سخنگوی وزارت امورخارجه از اقدامات جامعة المصطفی العالمیه
سخنگوی وزارت امور خارجه هم، در اختتامیه این کنفرانس بین‌المللی، گفت: انقلاب اسلامی بین کمونیسم و کاپیتالیسم، راه سوم مردم‌سالاری دینی را به دنیا معرفی کرد و امروز میوه آن باید بازتولید تمدن بزرگ اسلامی باشد و در این راه، نقش مبلغان بسیار مهم است.
سعید خطیب‌زاده، افزود: دنیا و مفاهیم ارتباطات بین‌المللی و دیپلماسی در حال تغییر است. امروز طی ۱۰۰ سال اخیر، تاریخی‌ترین زمانی است که در آن قرار گرفته‌ایم و قطب‌ها، مفاهیم و مکاتب جدیدی در حال شکل‌گیری است. وی با بیان اینکه، امروز فقط دانستن پیام کافی نیست؛ بلکه مخاطب، قالب‌ها و ابزار را نیز باید شناخت و آنهایی که قالب را با مفاهیم عالیه شناخته‌اند خروجی خوبی داشته‌اند، تصریح کرد: جامعة المصطفی یکی از مهمترین کارها را در حوزه آموزش، پژوهش و تبلیغ جهانی دین و قرآن انجام می‌دهد.

   مبلغان جامعة المصطفی عصر هجرت در تبلیغ را برجسته کنند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح هم، با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های المصطفی تبلیغ است، گفت: این کنفرانس به دنبال یک مدل مطلوب تبلیغ در عرصه بین‌الملل است که مبلغان در کنار علوم و معارف اسلامی آموزش ببینند.
رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان، با بیان اینکه امروز باید در جامعة المصطفی عصر هجرت در تبلیغ را برجسته کرد، افزود: بسیاری از علمای ما به سنت پیامبر(ص) هجرت کردند و در کنار تبلیغ به خدمات اجتماعی پرداختند.

   ارائه کمیسیونهای تخصصی پنجگانه کنفرانس
گفتنی است، رؤسای کمیسیون‌های تخصصی 5گانه نخستین کنفرانس بین‌المللی «تبلیغ جهانی دین، چالش‌ها، فرصت‌ها و تجارب در عرصه بین‌الملل»، گزارشی از این کمیسیون‌ها را ارائه دادند.
حجج‌اسلام والمسلمین برته رئیس کمیسیون تخصصی تبلیغ دین در عرصه رسانه و فضای مجازی،  الله‌یاری رئیس کمیسیون آینده‌پژوهی تبلیغ در عرصه بین‌الملل، غفور مسئول کمیسیون تبلیغ در ادیان و مذاهب، عصارزاده عضو کمیسیون ویژه طلاب جامعة المصطفی و دکتر سهیل اسعد عضو کمیسیون روش‌ها و مبانی تبلیغ در حوزه بین‌الملل، به ارائه گزارش کمسیون‌های متبوع خود پرداختند.

   ارسال ۲۳۲ مقاله به کنفرانس
دبیر اولین کنفرانس «تبلیغ جهانی دین؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و تجارب در عرصه بین‌الملل» نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های علمی این همایش، گفت: دبیرخانه اولین کنفرانس اردبیهشت‌ماه ۱۴۰۰در پژوهشکده امام رضا(ع) زیر نظر جامعة المصطفی العالمیه خراسان، فعالیت خود را آغاز کرد.
حجت‌الاسلام روح‌الله سعیدی‌فاضل با بیان اینکه جلسات مختلف علمی در این زمینه برگزار شده است، به اهداف کنفرانس اشاره کرد و افزود: به‌دنبال دستیابی به یک مدل تبلیغی دین در عرصه بین‌الملل هستیم.
وی با بیان اینکه ۲۳۲ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال ‌شده است که از این میان ۱۹۶ مقاله پذیرفته ‌شده است، افزود: بیش از ۳۰ مرکز علمی در برگزاری این کنفرانس مشارکت داشتند. همچنین برگزاری دو فعالیت کارگاه علمی با حضور ۱۹۶ شرکت‌کننده و ۲۰ پیش‌نشست علمی و دوره تربیت مربی مبلغ بین‌الملل در شیراز، از جمله فعالیت‌های علمی این برنامه بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه