هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نامه مهم دو مرجع تقلید به پاپ

در پی سفر مدیر حوزه‌های علمیه به ایتالیا و واتیکان

نامه مهم دو مرجع تقلید به پاپ

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور به دعوت مراکز علمی و شخصیت‌های دینی، به ایتالیا و واتیکان سفر کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه به دعوت مراکز علمی و شخصیت‌های دینی، به ایتالیا و واتیکان سفر کرد.
در این سفر، حجج اسلام مقیمی‌حاجی معاون پژوهش حوز‌ه‌های علمبه و حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه، آیت‌الله اعرافی را همراهی می‌کنند.
همچنین حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در نامه‌ای به مدیر حوزه‌های علمیه، نکاتی را درباره دیدار آیت‌الله اعرافی و پاپ بیان کردند که متن نامه معظم‌له به این شرح است:
جناب مستطاب آیت‌الله اعرافی (دامت تأییداته)
با اهداء سلام و تحیت؛
مطلع شدم عازم سفر به واتیکان و دیدار جناب پاپ هستید. لازم دیدم نکاتی را در این زمینه بیان کنم:
□ اولاً: شما را شایسته برای چنین سفر و ملاقاتی می‌دانم و امیدوارم مسئولین واتیکان و خصوصا جناب پاپ همان‌طور که به این دیدارها و گفت‌وگوها روی موافق نشان داده‌اند، به آن نیز اهمیت بدهند.
□ ثانیا؛ سزاوار است متذکر شوید، اختلاف میان ادیان موجب تضعیف و خسارت برای همه خواهد شد و کارهایی مثل توهین به مقدسات که احساسات دینی را تحریک می‌کند از جمله این امور زیان‌بار است که منشأ کینه و کدورت میان انسان‌ها و بندگان خدا می‌شود.
□ ثالثا: ضمن تأکید، تکیه و توجه بر مشترکات، زمینه توافق بر همکاری را خاطرنشان کنید که این باعث عظمت ادیان، و عمق نفوذ آنها خواهد شد؛ هرچند که این مسئله برخلاف میل سیاستمداران شرق و غرب و صاحبان قدرت می‌باشد، چرا که منافع آنها در اختلاف میان ادیان است نه در وحدت آنها.
□ رابعا: پیشنهاد کنید هیئتی متشکل از نمایندگان ادیان معروف و معتبر گرد هم بنشینند تا درباره طرق همکاری بیشتر، بیاندیشند و به صورت سالانه جلساتی را برای بررسی این موضوع برگزار کنند تا به نتایج عینی و اجرایی منتهی شود؛ نتایجی مانند وضع قوانین بین‌المللی و الزام‌آور جهت احترام به مشترکات و مقدسات ادیان و مذاهب و مجازات تفرقه‌افکنان، و یا محکومیت تضعیف آنچه از مسلمات همه ادیان است مانند جایگاه خانواده و مقابله با ایجاد انحراف در آن. من این سفر را سفر مبارکی می‌دانم و از خداوند متعال توفیق و عزت شما و سربلندی اسلام و مسلمین و عموم مؤمنین را خواستارم.
والسلام علیکم و‌رحمة‌الله
قم - ناصر مکارم شیرازی
آیت‌الله‌العظمی سبحانی نیز در نامه‌ای به مدیر حوزه‌های علمیه، نکاتی را درباره دیدار وی با پاپ بیان کردند. در نامه معظم‌له آمده است:
۱. سفر جنابعالی برای واتیکان، اولین رابطه رسمی بین حوزه علمیه قم و مسیحیت کاتولیک است.
۲. شخصیّت پاپ نسبت به سلف خود ممتاز است و در سفر خود به عراق و دیدار با آیت‌الله سیستانی مطالبی را بیان کرد که می‌توانست نگوید؛ این حاکی از آن است که شخصیت محافظه‌کاری نبوده بلکه به واقعیات تا حدودی علاقه‌مند است.
۳. همکاری علمی و آکادمیک و تبادل استاد و دانشجو تا حدّی مناسب است.
۴. بهترین پیشنهاد، تألیف دایرةالمعارف با حجم کم در حوزه مسائل مشترک کلامی است. البته کارهای علمی مشترک مانند حقوق کودک و خانواده و محیط زیست بسیار مناسب برای گفت‌وگو است.
۵. دعوت هیئت‌های علمی از آنان و بازدید از مراکز حوزه علمیه مناسب است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه